تاریخچه

شرکت سایپا آذین، در تاریخ ۲۸/ ۱۲/ ۱۳۷۰ به نام شرکت سایپاموتور با سرمایه‌ای به مبلغ ۱۰۰‌هزار تومان به‌صورت سهامی خاص تاسیس شد و وزارت صنایع، مجوز فعالیت صنعتی آن را برای مونتاژ سالانه ۱۰‌هزار دستگاه خودروی رنو۵ صادر کرد و بهره‌برداری آزمایشی از خطوط تولید آن از شهریور ۱۳۷۳ آغاز شد. به‌موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۵/ ۰۴/ ۷۴ نام شرکت سایپاموتور به شرکت تولید اتومبیل شتاب‌خودرو تغییر کرد و همزمان به سبب بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط شرکت سایپا تولید صندلی و رودری به‌عنوان فعالیت جدید به این شرکت ابلاغ شد و از آبان ۱۳۷۵ مقرر شد محصولات تولیدی آن به شرکت سایپا تحویل داده شود. پس از آن، سرمایه شرکت به مبلغ ۳میلیارد تومان افزایش یافت و نام آن به سایپاآذین تغییر کرد. سهامدار اصلی شرکت سایپاآذین، شرکت سایپا با‌ ۸/ ۵۱‌درصد سهم مالکیت است.

برنامه‌های آتی

سایپا آذین، برنامه‌های جدیدی را برای ارتقای عملکرد خود در دستور کار دارد. ارائه خدمات پس از فروش، به‌ظرفیت‌رسانی خط تولید ریل و مکانیزه (تولید‌ هزار ست) و افزودن قابلیت تنظیم ارتفاع، افزایش توان مهندسی و فرآیندهای ساخت و تولید به‌منظور داخلی‌سازی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت هستند. همچنین توسعه پلتفرم جدید صندلی خودرو SP۱۰۰ گروه سایپا، انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا برای تولید صندلی و ارتقای تجهیزات و آزمایشگاه‌ها در راستای ارتقای توان تست و آزمون مجموعه‌های صندلی از دیگر برنامه‌های شرکت به حساب می‌آیند.

تجزیه و تحلیل ریسک شرکت

نوسانات نرخ ارز، یکی از ریسک‌هایی است که مورد توجه شرکت قرار دارد؛ چرا که برخی از مواد اولیه مهم شرکت از سایر کشور‌ها تامین می‌شود. از طرفی، افزایش قیمت مواد اولیه و بهای تمام‌شده، بدون تغییر قیمت محصولات موجب کاهش حاشیه سود ناخالص محصولات خواهد شد. با وجود این شرایط، این شرکت ناچار خواهد بود، با مدیریت هزینه‌ها این ریسک را مدیریت کند و در جهت کاهش آن قدم بردارد. همچنین اگر تنش‌های سیاسی و در نتیجه آن، تحریم‌ها ادامه‌دار باشند، با کاهش تولید شرکت خودروسازی سایپا، تیراژ تولید و فروش این شرکت نیز روند نزولی خواهد داشت.

فروش

 عمده ‌فروش سایپا آذین مربوط به صندلی تیباست. در سال ۱۴۰۰، ۷۳‌هزار و ۲۲۵ست صندلی تیبا۲۱۲ و ۵۹‌هزار صندلی تیبا۲۱۱ فروخته شده است. ظرفیت اسمی تولید انواع صندلی ۵۰‌هزار دست و ظرفیت اسمی مربوط به رودری ۴۰‌هزار دست است. با توجه به اینکه طرح‌های توسعه‌ای در دست اجراست و موجب افزایش تولید و فروش خواهد شد، بنابراین پیش‌بینی شرکت از میزان فروش شرکت در سه‌فصل پایانی سال، ۴۵۰‌هزار دست صندلی و رودری است که با تولید ۶۳‌هزار دست از این محصولات در سه‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، تولید این شرکت به ۵۱۴‌هزار دست در پایان سال ۱۴۰۱ خواهد رسید.

نرخ فروش محصولات، طی سال‌های اخیر با افزایش بسیار چشمگیری همراه بوده، به طوری که پس از افزایش ۲۷درصدی نرخ محصولات در سال ۹۸، به‌یکباره قیمت فروش آنها در سال ۹۹، حدود ۹۴‌درصد افزایش یافته است. در نهایت در سال ۱۴۰۰، نرخ محصولات شرکت، ۶۵‌درصد افزایش را تجربه کرده است. با توجه به روند صعودی قیمت صندلی و رودری، در پنج‌ماه ابتدایی سال‌جاری، در نظر گرفتن قیمت ۴میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان برای ادامه سال، فرض نسبتا خوبی است.

بررسی روند درآمد حاصل از فروش در شرکت سایپاآذین نشان می‌دهد که به‌واسطه افزایش نرخ ۹۴درصدی در سال ۹۹، درآمد فروش نیز در این سال نسبت به سال ۹۸، حدود ۶۸‌درصد افزایش یافته است. از طرفی کاهش نرخ محصولات شرکت در سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به متوسط سال ۱۴۰۰، موجب شده است تا درآمد این شرکت در همین مدت، ۷۵‌درصد کاهش یابد. با توجه به نرخ و میزان فروش که در بودجه شرکت لحاظ شده است، سایپاآذین انتظار دارد، درآمد حاصل از فروش آن، در فصول باقی‌مانده سال، ‌هزار و ۷۰۰میلیارد تومان باشد و مجموعا در کل سال ۱۴۰۱، ۲‌هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کند. اما بررسی‌های تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» و فروضی که در خصوص نرخ محصولات در نظر گرفته شده است، نشان می‌دهد که درآمد شرکت در ادامه سال به ۲‌هزار میلیارد تومان و در کل سال ۱۴۰۱ به ۲‌هزار و ۳۰۰میلیارد تومان برسد.

مواد اولیه

عمده مواد اولیه شرکت را مواد فوم و شیمیایی تشکیل می‌دهد که از سوی شرکت سایپا تامین می‌شود. شرکت سایپا علاوه بر تامین مواد شیمیایی و فوم، یکی از فروشندگان ورق به این شرکت نیز است.  مطابق پیش‌بینی‌های شرکت، در سه‌فصل پایانی سال‌جاری، حدود ۴۰میلیارد تومان قطعات پلاستیکی، ۱۵میلیارد تومان پارچه و نخ، ۱۵۳میلیارد تومان فوم صندلی و حدود ۳۱۳میلیارد تومان انواع ورق مصرف خواهد شد.

سربار

عمده هزینه سربار شرکت سایپاآذین را هزینه حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد که مطابق با قانون جدید وزارت کار برای سال ۱۴۰۱، با افزایش ۵۰درصدی همراه خواهد بود. سایر هزینه‌ها در قسمت سربار با نرخ بلندمدت تورم که حدود ۳۰‌درصد است، تعدیل شده است. در نهایت هزینه سربار با توجه به مفروضات فوق، حدود ۲۶۰میلیارد تومان خواهد بود.