Untitled-1 copy

زنجیره تولید

زنجیره تولید فولاد به فرآیند تولید فولاد از استخراج سنگ‌آهن تا تولید شمش فولاد گفته می‌شود. به طور کلی این زنجیره شامل استخراج سنگ‌آهن از معدن و سپس تبدیل آن به کنسانتره و ورود آن به بخش فولاد‌سازی و در نهایت ورود به بخش نورد است. سنگ‌آهن بعد از استخراج از معدن و انجام عملیات تغلیظ «کنسانتره‌سازی» در محل معدن، از طریق جاده، راه‌آهن یا دریا یا ترکیبی از روش‌های حمل به واحد انباشت و برداشت منتقل و از طریق نوارنقاله به کارخانه‌های گندله‌سازی منتقل شده و به گلوله‌های کوچکی به نام گندله تبدیل می‌شود. گندله‌ها بعد از انجام عملیات پخت در کوره احیای مستقیم با استفاده از گازهای احیایی که از ریفرمرهای گاز طبیعی به دست می‌آیند احیا می‌شوند. محصول این عملیات آهن‌اسفنجی نام دارد که در کوره‌های قوس الکتریکی، ذوب شده و بعد از پالایش و آلیاژ‌سازی به فولاد مذاب تبدیل می‌شود. فولاد مذاب تهیه شده توسط ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به بیلت، بلوم و اسلب تبدیل می‌شود.

فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان در سال 1352 به دلیل وجود منابع گاز، برق، آب و امکان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و نزدیکی به دریا در استان خوزستان در نزدیکی شهر اهواز با نام شرکت فولاد اهواز آغاز به کار کرد. اولین واحد آن در سال 1356 تحت عنوان واحد احیای شماره 1 با ظرفیت 55/ 1میلیون تن آهن‌اسفنجی به بهره‌برداری رسید. شرکت در سال 1374 به فولاد خوزستان تغییر نام داد و در سال 1385 به سهامی عام تبدیل و در سال 1386 در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و با نماد فخوز معامله ‌شد. سهامدار عمده آن شرکت گروه توسعه اقتصادی پایندگان با 46 درصد مالکیت است. شرکت اصلی که ظرفیت تولید 8/ 3میلیون تنی فولاد شامل بلوم، بیلت و اسلب را دارد در حال حاضر با ظرفیت اسمی مشغول به فعالیت است. شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با ظرفیت 5/ 2میلیون تنی گندله و شرکت صنعت فولاد شادگان با ظرفیت 800‌هزار تنی آهن‌اسفنجی از زیرمجموعه‌های مهم فولاد خوزستان هستند.

فولاد خوزستان با وسعت 8/ 3 کیلومترمربع، در مجاورت شهر اهواز مرکز استان خوزستان در جنوب غربی کشور، واقع شده است. این شرکت اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی است. محصولات اصلی شرکت شامل شمش و تختال (بیلت، بلوم و اسلب) هستند که برای تولید انواع ورق‌های گرم و سرد و فولادهای ساختمانی به کار می‌رود. فولاد خوزستان با هدف تولید 8/ 3میلیون تن و صادرات 2‌میلیون تن شمش فولادی به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی کشور نقش محوری در تامین مواد اولیه با کیفیت مطلوب شرکت‌های نوردی ایفا می‌کند. وجود منابع گاز، برق و آب و امکان ارتباط و حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و نزدیکی به دریا موجب سهولت صادرات شده و بقا و سودآوری فولاد خوزستان را فراهم می‌آورد.

مواد اولیه

مواد اولیه و انرژی موردنیاز شرکت شامل: کنسانتره سنگ آهن، آهن قراضه و آهن اسفنجی بار فلزی، انواع خاک، آجر و قطعات ویژه مواد نسوز و سایرمواد اصلی انواع فرو آلیاژ، الکترود گرافیتی، مواد کمکی و افزودنی‌های غیر‌فلزی، کمک ذوب و گداز آورها، انواع کاتالیست و مواد شیمیایی است. تامین‌کنندگان اصلی سنگ آهن موردنیاز فولاد خوزستان شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر، گهرزمین، توسعه فراگیر سناباد و سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) هستند. همچنین شرکت آهن اسفنجی موردنیاز خود را از شرکت صنعت فولاد شادگان تامین می‌کند. محصولات اصلی فولاد خوزستان محصولات نیمه نهایی فولادی اسلب، بلوم و بیلت است که به طور متوسط 56درصد از محصولات خود را داخلی و بر اساس قیمت کشف شده در بورس کالا به فروش می‌رساند و 44درصد را صادر می‌کند و به قیمت بیلت CIS می‌فروشد. از مهم‌ترین مقاصد صادراتی شرکت فولاد خوزستان می‌توان به کشورهایی نظیر اندونزی، چین، غنا، تایلند، عمان، قطر، الجزایر، اردن و امارات متحده عربی اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده فولاد با کمبود مواد اولیه مواجه هستند؛ اما شرکت فولاد خوزستان به منظور حذف ریسک‌های مربوط به کمبود مواد اولیه از سمت شرکت‌های سنگ‌آهنی اقدام به خرید شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه کرده است. مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان که به تولید مواد اولیه آن اقدام می‌کنند عبارت است از: شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با 5/ 2‌میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره و 5/ 2‌میلیون تن گندله و صنعت فولاد شادگان با 800‌هزار تن ظرفیت تولید آهن اسفنجی و800‌هزار تن فولاد خام. شرکت فولاد خوزستان در نظر دارد با افق سال 1404 با تملک شرکت فولاد اکسین و خرید سهام از سهامداران زنجیره فولاد خود را کامل کند.

«فخوز» ظرفیت تولید 8/ 3‌میلیون تن را داراست که در حال حاضر با ظرفیت اسمی در حال تولید است. با توجه به مشکلات قطعی برق در سال‌جاری و پیش‌بینی این اتفاق در سال‌های آینده، میزان تولید بلوم بیلت برای سال 1401حدود 7/ 1میلیون تن برآورد شده است. میزان تولید اسلب برای سال‌جاری 8/ 1‌میلیون تن برآورد شده است. میزان فروش محصولات برابر تولید فرض شده است. 55 درصد از محصولات بلوم بیلت و اسلب به صورت صادراتی به فروش می‌رسد. «فخوز» در سال مالی منتهی به 1400 موفق به تحقق 50‌هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی شده که نسبت به سال 1399 افزایش 64درصدی داشته است. بهای تمام شده درآمد عملیاتی شرکت 33‌هزار میلیارد تومان بوده که عمده بهای تمام شده شرکت را مواد مستقیم مصرفی تشکیل می‌دهد.

نکته قابل‌توجه رشد بهای تمام شده بیشتر از فروش بوده در حالی که در سال 1400 بهای تمام شده 84‌درصد رشد کرده؛ اما درآمد عملیاتی 64‌درصد رشد را تجربه کرده. برآورد تحلیلی شرکت در سال‌جاری حدود 60‌ هزارمیلیارد تومان درآمد عملیاتی و حدود 43 هزارمیلیارد تومان بهای تمام شده درآمد عملیاتی است که انتظار می‌رود در سال‌جاری شرکت شرایط بهتری نسبت به سال قبل تجربه کند. نرخ دلار و قیمت جهانی تاثیر خیلی مهمی بر سود‌سازی شرکت دارد. با توجه به شرایط رکودی در بازار کامودیتی انتظار تعدیل در حاشیه سود‌های شرکت نسبت به سال‌های اخیر وجود دارد.«فخوز» در بهار 1401 حدود 12‌هزار و 700‌میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 17درصدی را تجربه کرده است. فروش از ابتدای سال تا مرداد به 18‌هزار و 200‌میلیارد تومان رسیده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 1‌درصدی فروش را تجربه کرده است. 80‌درصد از مواد اولیه مصرفی شرکت را سنگ تشکیل می‌دهد. این شرکت در پنج ماه اخیر حدود تقریبا 30‌درصد از پیش‌بینی فروش 60‌هزار میلیارد تومانی در سال‌جاری را برآورد کرده است.

نرخ فروش: نرخ دلاری شمش برای ادامه سال 632 دلار و اسلب 705دلار برآورد شده است. نسبت نرخ شمش و اسلب داخلی به صادراتی 96 درصد در نظر گرفته شده که نرخ‌ ریالی بلوم بیلت برای ادامه سال 15.800و اسلب 17.600تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه شده است. میانگین نرخ فروش اسلب از ابتدای سال مالی تا مرداد ماه اسلب صادراتی 16‌میلیون و 100‌هزار تومان واسلب داخلی 15‌میلیون و 400‌هزار تومان بوده است. بلوم بیلت داخلی و صادراتی هم با نرخ 14‌میلیون و 600‌هزار تومان به فروش رسیده که با بهبود شرایط بازار کامودیتی در یک ماه اخیر انتظار می‌رود طی چند ماه آتی میانگین قیمت فروش محصولات شرکت افزایشی باشد.

ماده اولیه: ماده اولیه اصلی شرکت کنسانتره سنگ‌آهن است که تقریبا 70‌درصد مواد اولیه مصرفی را تشکیل می‌دهد. نرخ خریدکنسانتره 23‌درصد نرخ بلوم بیلت داخلی برآورد می‌شود که برای ادامه سال‌جاری 3‌میلیون و 400‌هزار تومان به ازای هرتن محاسبه شده است. بهای تمام شده شرکت با توجه به رشد قیمت‌های جهانی در فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل 88‌درصد رشد داشته که عمده این رشد به دلیل افزایش حامل‌های انرژی و نرخ سنگ‌آهن است.

خلاصه تحلیل

در نهایت با متوسط نرخ سنگ آهن 3‌میلیون و 400‌هزار تومانی برای کل سال 1401 و میانگین وزنی نرخ فروش محصولات 620 دلاری و دلار 25‌هزار تومانی، فخوز 60‌هزار میلیارد تومان فروش و 12‌هزار میلیارد تومان سود خالص خواهد داشت، در نهایت 62 تومان سود خالص به ازای هر سهم. مارکت کپ شرکت در حال حاضر 46‌هزار و 600‌میلیارد تومان است و قیمت هر سهم روی تابلو 245 تومان جاری وجود دارد. در شرایط فعلی با وجود برآورد سود‌سازی مناسب فخوز در سال 1401 شرایط خوبی نسبت به شرکت‌های هم‌گروه خود دارد. با توجه به مفروضات ذکر شده و سود‌های برآوردی محاسبه شده، نسبت قیمت به سود P/ E آینده‌نگر سهم با فرض سود چهار فصل برای سال 1401 و با توجه به قیمت 245 تومانی بعد از افزایش سرمایه‌، در سطح 4 واحد قرار می‌گیرد. با برآورد سود 62 تومانی به ازای هرسهم. P/ E تاریخی صنعت فولاد 6 تا 5/ 6واحد بوده و مقایسه نسبت‌های قیمت به درآمد گفته شده نشان می‌دهد سهم «فخوز» در حال حاضر از سهامی به حساب می‌آید که ارزش بررسی بیشتری را دارد.

Untitled-2 copy