«کاوه»، جزو واحد فرعی شرکت گسترش صنایع کاوه پارس و مالک نهایی شرکت، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. ظرفیت تولید آهن اسفنجی مدل A ‌۹۲۸هزار تن و تاریخ بهره‌برداری آن سال ۱۳۹۰، آهن اسفنجی مدل B، با ظرفیت ۹۲۸‌هزار تن و در سال ۱۳۹۱، به بهره‌برداری رسیده است. مجموعا شرکت، ‌هزار و ۸۲۶ تن ظرفیت تولید آهن اسفنجی دارد. شمش بیلت شرکت در دو فاز با ظرفیت ۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. محصولات شرکت به عنوان زیر بنای صنایع مختلف مانند خودروسازی، کشتی‌سازی، واگن‌سازی و ساخت‌وساز کاربرد دارد. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با اتخاذ برنامه‌های راهبردی در حوزه صادرات به واسطه استقرار در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و برخورداری از منطقه ترانزیت کالا توانسته طی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ به طور میانگین حدود ۳/ ۷درصد سهم بازار تولید بیلت کشور را به خود اختصاص دهد. شرکت علاوه بر بهره‌مندی از سرمایه انسانی جوان، مزیت‌ها و نقاط قوت دیگری نیز دارد. صادرات‌محور بودن به دلیل تولید محصولات با کیفیت بالا، به‌روز بودن تجهیزات کارخانه و بهره‌مندی از دانش فنی روز، نیز از مزیت‌های مهم این شرکت است.

 از عوامل خارجی مهم و تاثیرگذار بر فروش و تجارت این شرکت، تحریم‌های اقتصادی، مشکلات مربوط به واردات و تجهیزات و ماشین‌آلات و مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت است. علاوه بر عوامل خارجی، عوامل داخلی نیز در تجارت و فعالیت‌های عملیاتی شرکت اثرگذار است. تصمیم‌های نادرست در حوزه صنعت فولاد، عدم‌توجه به زیرساخت‌های لازم صنعت و تامین انرژی پایدار، محدودیت صادراتی و نوسانات نرخ ارز در این حوزه از عوامل داخلی تاثیرگذار بر این صنعت هستند.  سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یک‌میلیارد تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به مبلغ‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان رسید. مطابق تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، افزایش سرمایه این شرکت از مبلغ‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان به ۳‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان خواهد رسید. این تامین مالی به منظور تامین بخشی از منابع موردنیاز جهت احداث واحد «مگامدول» احیای مستقیم به ظرفیت یک‌میلیون تن در سال صورت خواهد گرفت. به لحاظ منابع انسانی، شرکت دارای ۳۱۲ نیروی پرسنل ستادی و ۱۶۷۲ نیروی عملیاتی است که راه‌اندازی و واحد‌های جدید اکسیژن پلنت و تصفیه خانه صنعتی از جمله دلایل افزایش تعداد نیروی انسانی در سال ۱۴۰۰ است.

تولید: تولید آهن اسفنجی شرکت در سال ۱۳۹۷، یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن بوده که به طور میانگین با افزایش ۱۰‌درصدی به یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تن در سال ۱۴۰۰ رسید. شرکت در سه‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز ۵۱۶‌هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده است. در تیرماه نیز با تولید ۱۶۴‌هزار تن، تولید آهن اسفنجی چهار ماهه این شرکت را به ۶۸۰‌هزار تن افزایش داده است. میانگین ماهانه تولید آهن اسفنجی در چهار ماه ابتدایی سال‌جاری، ۱۷۲‌هزار تن، در زمستان ۱۴۰۰، ۱۶۰‌هزار تن، در پاییز ۱۴۰۰، ۱۵۶‌هزار و ۵۰۰ تن و در تابستان ۱۴۰۰، ۱۱۸‌هزار و ۸۰۰ تن بوده است. به طور متوسط در ۴ سال اخیر حدود ۴‌درصد آهن اسفنجی تولید شده به فروش رسیده است. در این سال‌ها به طور متوسط حدود ۹۶‌درصد آهن اسفنجی تولیدی نیز برای تولید شمش بیلت شرکت به مصرف رسیده است. «کاوه» طی سال ۹۷ حدود یک میلیون تن بیلت تولید کرده که با افزایش ۱۱‌درصدی تولید این محصول در سال ۹۸ به یک میلیون و ۱۵۶‌هزار تن رسید. نهایت شرکت در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، حدود یک میلیون و ۴۰۰‌هزار تن از این محصول با ارزش را تولید کرده است. تولید سه‌ماهه بیلت نیز ۴۴۶‌هزار تن بوده که با افزودن تولید ۱۲۱‌هزار تنی این محصول در تیرماه، مجموع تولید بیلت چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری شرکت، به ۵۶۷‌هزار تن رسیده است. شرکت به طور میانگین از ابتدای سال تا پایان تیر، ماهانه ۱۴۱‌هزار و ۶۰۰ تن، در زمستان ۱۴۰۰، ۱۳۷‌هزار تن، در پاییز ۱۴۰۰، نیز ۱۳۷‌هزار تن و در تابستان ۱۴۰۰، ۶۶‌هزار تن بیلت تولید کرده است. پیش‌بینی می‌شود تولید آهن اسفنجی در ۹ ماه پایانی سال ۱۴۰۱، مشابه همین مدت در سال ۱۴۰۰، باشد. بر این اساس تولید سه فصل پایانی سال‌جاری، احتمالا یک میلیون و ۳۰۷‌هزار تن خواهد بود. تولید بیلت نیز در ۹ ماه پایانی سال ۱۴۰۰، یک‌میلیون و ۲۱‌هزار تن بوده که انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۱نیز همین مقدار از این محصول را تولید کند.

فروش: نسبت فروش به تولید در آهن اسفنجی در این شرکت، از سال ۱۳۹۷با ۱۱‌درصد شروع شده و در سال ۱۴۰۰ به زیر یک‌درصد رسیده است. با فرض تداوم این نسبت، در سال ۱۴۰۱، احتمالا شرکت در سال ۱۴۰۱، میزان فروش این محصول را متوقف کند. این نسبت در مورد بیلت حدود یک است. به این معنی که انتظار می‌رود شرکت تمام بیلت تولید شده خود را به فروش برساند. با توجه به اینکه ظرفیت تولید و فروش بیلت در این شرکت قابلیت ارتقا به ۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن در سال را دارد، فرض فروش یک میلیون و ۴۰۰‌هزار تن فروش این محصول، بسیار محافظه‌کارانه است. شرکت به طور متوسط طی چهار سال اخیر ۷۰‌درصد محصول بیلت خود را به خارج از کشور صادر کرده است. بر این اساس، شرکت در ۹ ماه باقیمانده سال، ۷۱۵‌هزار تن از بیلت خود را صادر و مابقی را در بازار‌های بورسی و غیر‌بورسی خود به فروش می‌رساند. با این مفروضات شرکت در سال ۱۴۰۱ احتمالا با فروش یک میلیون و ۴۶۷‌هزار تنی محصولات خود روبه‌رو بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ اندکی افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی شرکت از مجموع مقدار فروش در بودجه ۹ ماهه خود نیز نزدیک به همین عدد بوده است.

نرخ فروش : آهن اسفنجی داخلی در سال ۱۳۹۷ در این شرکت به طور متوسط یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفته که با افزایشی ۱۹‌درصدی، نرخ این محصول به یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن در سال ۹۸ رسیده است. این نرخ طی سال ۹۹ با افزایشی ۴۸‌درصدی همراه بوده و به عدد ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن نزدیک شده است. تغییرات نرخ در سال ۱۴۰۰ قابل‌توجه بوده و حدود ۲۰۰‌درصد، نرخ این محصول افزایش پیدا کرده است. نرخ بیلت داخلی، در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن بوده که با افزایش ۴۷‌درصدی نسبت به سال ۹۹، مواجه شده است. آخرین معاملات شرکت در تیرماه با نرخ متوسط ۱۴‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن بوده که می‌توان همین نرخ را به طور متوسط برای ۹ ماه باقیمانده سال ۱۴۰۱، در نظر گرفت. بیلت صادراتی نیز طی سال‌های اخیر حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد گران‌تر از بیلت داخلی بوده و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن معامله شده که نسبت به سال ۹۹، حدود ۳۸‌درصد افزایش یافته است. نرخ دلاری این محصول نیز در تیر ماه ۴۳۵ دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به همین مدت در خرداد ماه، ۱۱‌درصد کاهش پیدا کرده است. برای قیمت‌گذاری در سال ۱۴۰۱ می‌توان به طور متوسط قیمت ۵۰۰ دلار را برای بیلت صادراتی و داخلی به طور تقریبی در نظر گرفت.

درآمد فروش: درآمد فروش در سال ۱۴۰۰، ۱۸‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۹، با ۴۱‌درصد افزایش روبه‌رو بوده است. بخش عمده درآمد شرکت ناشی از فروش شمش بیلت به صورت صادراتی و بعد از آن فروش بیلت داخلی است. درآمد حاصل از فروش آهن اسفنجی در این شرکت مقدار کوچکی بوده و برای تحلیلگران مالی از اهمیت کمتری برخوردار است. «کاوه» در سه‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، حدود ۶‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان درآمد داشته که با احتساب درآمد تیرماه، مجموع درآمد این شرکت در ۴ ماه ابتدایی سال، ۸‌هزار و ۱۰۰‌میلیارد تومان شده است.

مواد اولیه:  عمده مواد اولیه شرکت را گندله تشکیل می‌دهد. گندله طی فرآیندی به آهن اسفنجی و سپس به بیلت تبدیل می‌شود. شرکت به طور متوسط سالانه ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن گندله برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. ضریب مصرف گندله برای تولید یک تن آهن اسفنجی حدود ۴/ ۱ است. با فرض تولید یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تن آهن اسفنجی انتظار می‌رود، حدود ۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن گندله برای تولید محصولات مورد استفاده قرار بگیرد. «کاوه»، ۵۳‌درصد گندله خود را از گل‌گهر سیرجان، ۲۶‌درصد آن را از مادکوش بندرعباس و ۷‌درصد این محصول را از گهر زمین خریداری می‌کند. شرکت این محصول را به طور متوسط در سه‌ماه ابتدای سال، با نرخ ۴‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن خریداری کرده است. با فرض ثبات همین قیمت برای گندله شرکت ۱۰‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۱، مواد اولیه مصرف خواهد کرد.

سربار: مهم‌ترین هزینه‌های موجود در بخش سربار همان هزینه انرژی است، که با توجه به اطلاعیه‌ها و پیش‌بینی‌های شرکت در خصوص مقدار مصرف انرژی در سال ۱۴۰۱ و نرخ‌های مصوب گاز سوخت و برق، محاسبه شده است. سایر هزینه‌های مربوط به سربار با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، رشد خواهند کرد. از این رو، برای برآورد این هزینه‌ها می‌توان آنها را به اندازه تورم افزایش داد.