4

از معدن تا تولید

حیطه فعالیت شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که موضوع فعالیت آنها اکتشاف و انجام تحقیقات زمین‌شناسی متالورژی، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تولید و فرآوری مواد معدنی، تولید شمش و موضوع فعالیت شرکت‌های فرعی آن عمدتا ایجاد کارخانه‌های آهن و فولاد‌سازی و تولید کنسانتره، آهن‌اسفنجی، فولاد، کک و لوله و کاتد مس است. شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با تکیه بر علم روز دنیا و دانش فنی کارکنان خود، کاری عظیم و نو را در عرصه صنایع معدنی کشور و منطقه، شروع کرده و با گذشت زمان کوتاهی به یکی از شرکت‌های پیشرو این صنعت در کشور تبدیل شده است. «میدکو» رکورد بالاترین سرمایه‌گذاری معدنی را در سال‌های مختلف داشته است و این شرکت را در بین صنایع معدنی کشور، گنجینه‌‌‌ای از بزرگان خبره معدنی می‌‌‌دانند. از جمله ماموریت‌های این هلدینگ در سال‌های اخیر می‌توان به ارتقای ارزش سهام سهامداران، رضایت ذی‌نفعان، ارتقای رتبه جهانی، ایجاد ارزش پایدار و بلندمدت برای سهامداران از طریق طراحی و همچنین اجرا و توسعه معادن و صنایع معدنی و ایجاد مدلی برای توسعه معدن و صنایع معدنی اشاره کرد. ارتقای سطح مدیریت، فناوری و سهم در تولید ناخالص داخلی و عواملی از این دست نیز جزو مواردی هستند که در این شرکت مورد توجه قرار می‌گیرند. مدل مدیریت هلدینگ «میدکو» مبتنی بر کنترل استراتژیک است؛ به این ترتیب که تنظیم ضوابط و استانداردهای یکسان مسلط بر شرکت‌های زیرمجموعه بر عهده ستاد هلدینگ است و «میدکو» بر اجرای آنها نظارت دارد. شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ «میدکو» در اداره شرکت خودشان مستقل و تابع هیات‌مدیره خود هستند.

شرکت‌های تحت مدیریت «میدکو»

بررسی عملکرد توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) حکایت از آن دارد که تعداد زیرمجموعه‌های این شرکت بزرگ در طول سال‌های اخیر افزایش یافته و به حدود 18شرکت رسیده است. نام این شرکت‌ها به شرح زیر است:

۱.شرکت فولاد زرند ایرانیان (سهامی خاص)؛ ۲.شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (سهامی خاص)؛ ۳.شرکت فولاد بوتیای ایرانیان (سهامی خاص)؛ ۴.شرکت بابک مس ایرانیان (سهامی خاص)؛ ۵.شرکت فروسیلیس غرب پارس (سهامی خاص)؛ ۶.شرکت فرآوران زغال‌سنگ پابدانا (سهامی خاص)؛ ۷.شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا (سهامی خاص)؛ ۸.شرکت مهندسی معیار صنعت خاورمیانه (سهامی خاص)؛ ۹.شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (سهامی خاص)؛ ۱۰.شرکت بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه (سهامی خاص)؛ ۱۱.شرکت کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه (سهامی خاص)؛ ۱۲.شرکت کارآوران صنعت خاورمیانه (سهامی خاص)؛ ۱۳.شرکت ماناساز (سهامی خاص)؛ ۱۴.شرکت سمنگان ترابر ایرانیان (سهامی خاص)؛ ۱۵.شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی خاص)؛ 16.شرکتWMI ؛ 17.شرکت  GMI Project Ltd و 18. شرکت معدنی جهان.

پیش‌بینی سودسازی زیرمجموعه‌های «میدکو» در سال 1401

ﺷﺮﮐﺖ ﮔﺴﺘﺮش و ﻧﻮﺳﺎزی ﻣﻌﺎدن ﺧﺎورﻣﯿﺎﻧﻪ: ﭘﯿﺶ‌ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮد اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ 2هزار ﻣﯿﻠﯿﺎرد تومان درآﻣﺪ و 400ﻣﯿﻠﯿﺎرد تومان ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺎﺑﮏ ﻣﺲ اﯾﺮاﻧﯿﺎن: این شرکت ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ 50ﻫﺰار ﺗﻦ ﮐﺎﺗﺪ ﻣﺴﯽ و 12ﻫﺰار ﺗﻦ ﻟﻮﻟﻪ ﻣﺴﯽ را دارد ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ در ﺻﻮرت رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﺎﻣﻞ، در ﺳﺎل 1401 ﺑﺎ ﻓﺮض ﻣﺲ 10‌هزار دﻻر و دﻻر 25‌هزار تومان ﺣﺪود 16‌هزار ﻣﯿﻠﯿﺎرد تومان ﻓﺮوش و 4‌هزار ﻣﯿﻠﯿﺎرد تومان ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺷﺮﮐﺖ ﻓﻮﻻد ﺑﻮﺗﯿﺎی اﯾﺮاﻧﯿﺎن: این شرکت دارای ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻋﻤﻠﯽ 8/ 1میلیون ﺗﻦ ﮔﻨﺪﻟﻪ است و در ﺳﺎل 1401 ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﻓﺮض ﺑﯿﻠﺖ 600دﻻر و دﻻر 25هزارتومان ﺣﺪود 7‌هزار ﻣﯿﻠﯿﺎرد تومان ﻓﺮوش و 2هزار ﻣﯿﻠﯿﺎرد ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺷﺮﮐﺖ ﻓﻮﻻد ﺳﯿﺮﺟﺎن اﯾﺮاﻧﯿﺎن: این شرکت ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻓﺮوش 400ﻫﺰارﺗﻦ ﮐﻨﺴﺎﻧﺘﺮه، 2/ 1ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ ﮔﻨﺪﻟﻪ و 600ﻫﺰار ﺗﻦ ﺷﻤﺶ را در ﺳﺎل 1401 دارد ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﻓﺮض دﻻر 25هزار تومان و ﺑﯿﻠﺖ 600دﻻر، ﺣﺪود 16‌هزار ﻣﯿﻠﯿﺎرد تومان ﻓﺮوش و 4هزار ﻣﯿﻠﯿﺎرد تومان ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﻨﺪ.

ﺷﺮﮐﺖ ﻓﻮﻻد زرﻧﺪ اﯾﺮاﻧﯿﺎن: این شرکت ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻋﻤﻠﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ 3ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ ﮐﻨﺴﺎﻧﺘﺮه، 5/ 2ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ ﮔﻨﺪﻟﻪ و 600ﻫﺰارﺗﻦ ﮐﮏ را دارد ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف کنسانتره در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮔﻨﺪﻟﻪ در ﺳﺎل 1401 ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﻓﺮض دﻻر 25هزار تومان و ﺑﯿﻠﺖ 600دﻻر، 5/ 2ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ ﮔﻨﺪﻟﻪ، 500ﻫﺰارﺗﻦ ﮐﻨﺴﺎﻧﺘﺮه و 600ﻫﺰارﺗﻦ ﮐﮏ ﺑﻔﺮوﺷﺪ و از اﯾﻦ ﻣﺤﻞ 16هزار تن فروش و 4هزار تومان سود خالص را شناسایی کند.

در سال گذشته «میدکو» از محل سود سهام زیرمجموعه‌های خود حدود 4‌هزار و 200میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است که نسبت به سال 99 رشد 115درصدی نشان می‌دهد. عمده این سود مربوط به درآمد 3‌هزار میلیارد تومان از شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، 6‌هزار میلیارد میلیون ریال از فولادبوتیای ایرانیان و 5‌هزار میلیارد تومان از فولاد زرند ایرانیان است. در نهایت سود خالص هر سهم در سال گذشته، 686ریال سود بوده که نسبت به سال 99 رشد 79درصدی را نشان می‌دهد. مهم‌ترین پروژه «میدکو» در سال 1400 بهره‌برداری از کارخانه فولاد دساز بوتیا با ظرفیت تولید سالانه 5/ 1میلیون تن شمش فولاد بود که در سال‌های آتی تاثیر مثبتی بر سود هلدینگ خواهد داشت.

جایگاه «میدکو» در صنعت فلزات اساسی

در حال حاضر «میدکو» در رتبه سوم تولید کنسانتره سنگ‌آهن در ایران با سهم 12درصدی از کل ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن در کشور است. همچنین این شرکت، دارای رتبه دوم تولید فولاد خام در ایران با سهم 10درصدی از کل ظرفیت تولید فولاد در کشور است. «میدکو» بیشترین فناوری تولید مس به طریق بیولیچینگ صنعتی در جهان را داراست. همچنین بیشترین سطح فناوری در روش کوره‌بلند و احیای مستقیم در ایران را به کار گرفته است. افق پنج‌ساله شرکت در زنجیره تولید رسیدن به تولید 2/ 4میلیون تن فولاد، 5/ 7میلیون تن گندله سنگ‌آهن، 8میلیون تن سنگ‌آهن، 2/ 1میلیون تن کک، 1/ 1میلیون تن زغال فرآوری‌شده، 24هزار تن فروسیلیسیوم، 400‌هزار تن آهک و دولومیت، 50‌هزار تن کاتد مس، 12‌هزار تن لوله مسی و 500مگاوات برق در سال است.

محاسبه خالص ارزش دارایی‌های شرکت (NAV)

حقوق صاحبان سهام این شرکت در آخرین صورت مالی ارائه‌شده در سه‌ماه بهار 1401 بالغ بر 66.370.526میلیون ریال بوده و سرمایه‌گذاری در سهام بورسی و فرابورسی صفر در نظر گرفته شده؛ در نتیجه مازاد پرتفوی بورسی شرکت هم صفر است. از آنجا که «میدکو» زیرمجموعه‌های ارزشمندی در پرتفوی غیر‌بورسی خود دارد، بهای تمام‌شده پرتفوی غیر‌بورسی شرکت 63.956.973میلیون ریال است و مازاد ارزش پرتفوی غیر‌بورسی «میدکو» با در نظر گرفتن رشد دارایی‌های خریداری‌شده طبق تورم در چند سال اخیر 1.390.235.079میلیون ریال برآورد می‌شود؛ در نتیجه خالص ارزش دارایی با اضافه کردن حقوق صاحبان سهم به 1.456.605.605میلیون ریال می‌رسد. سرمایه شرکت در آخرین گزارش ارائه‌شده 60.000.000میلیون ریال بوده که با قیمت فعلی 17.730ریال خالص ارزش دارایی‌های روز این شرکت به‌ازای هر سهم 24.277 برآورد می‌شود که با قیمت فعلی نسبت قیمت به خالص ارزش روز دارایی‌ها 73درصد برآورد می‌شود. نسبت قیمت به ارزش دفتری سهم نیز 16واحد است؛ در نتیجه سهم زیر ارزش روز دارایی‌های خود در نوسان است.

اهداف کلان شرکت «میدکو» در بخش عملیاتی زنجیره تولید زیرمجموعه‌ها در سال 1401

اهداف کلان شرکت «میدکو» در بخش عملیاتی زنجیره تولید زیرمجموعه‌ها در سال 1401 شامل اکتشاف و معدن‌کاری، پیشبرد فعالیت‌ها در 11پهنه اکتشافی داخلی، 134میلیون تن عملیات استخراج و باطله‌برداری از معادن، گسترش جغرافیایی فعالیت‌های معدنی، پشتیبانی عملیات معدنی و اجرای 74میلیون تن عملیات معدن‌کاری است.

تولید محصولات 8/ 17میلیون تن: 2 میلیون تن فولاد، 1/ 1میلیون تن آهن‌اسفنجی و چدن جامد، 1/ 13میلیون تن کنسانتره و گندله سنگ‌آهن، 2/ 1میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ و کک،20‌هزار تن کاتد و لوله مسی، 22‌هزار تن فروسیلیس و 317‌هزار تن آهک و دولومیت پخته در شرکت‌های زیرمجموعه است.

مدیریت و سیاست‌های کلان «میدکو» نشان داده که حمایت از سهام این مجموعه در بازار سرمایه در اولویت اهداف شرکت است. با وجود ریزش 60 تا70درصدی اکثر سهام «میدکو» از پیک قیمت سال 99 در بازار سرمایه و افت کلی بازار آن، این شرکت نه‌تنها افتی را تجربه نکرده، بلکه رشد 150درصدی از سقف سال 99 خود را نیز تجربه کرده است. «میدکو» در نظر دارد در سال‌های آتی زیرمجموعه‌های خودش را وارد بازار سرمایه کند که تاثیر مثبتی بر عملکرد این هلدینگ خواهد داشت. با طرح‌های توسعه‌ای و اهدافی که این مجموعه در سال‌های آتی دارد، انتظار می‌رود این رشد ادامه‌دار باشد.