1

2

سهامداران

همان‌طور که اشاره شد، عمده سهام شرکت سیمان صوفیان در دست سازمان تامین‌اجتماعی است که به‌‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از 67‌درصد سهام شرکت را در اختیار دارد. بانک مسکن با 5/ 3‌درصد و گروه خدمات مالی مفید با 7/ 1‌درصد دیگر سهامداران عمده شرکت محسوب می‌‌شوند.

آمار تولید و فروش

از آنجا که در صنعت سیمان با مازاد ظرفیت روبه‌رو هستیم، یکی از مولفه‌‌های مهم در تحلیل، بررسی سمت تقاضا در منطقه‌ استقرار شرکت است. ظرفیت تولید اسمی صنعت سیمان 89میلیون تن و تولید واقعی آن 68میلیون تن در سال گزارش شده است. با نگاهی به روند تولید و فروش درمی‌یابیم که شرکت سیمان صوفیان از لحاظ دو متغیر یادشده روندی روبه‌‌رشد دارد. مطابق بررسی‌های انجام‌شده در سال 1400 کاهش 8درصدی در تولید و فروش این شرکت را شاهد بودیم که ناشی از مشکلات قطعی برق در تابستان سال 1399 بود.

شرکت سیمان صوفیان با برنامه‌‌ریزی‌‌های انجام‌شده برای قطعی‌‌های احتمالی برق در سال‌جاری، توانسته است شرایط تولید را بهبود بخشد. در نتیجه‌ این اقدامات، شرکت موفق شد تولید خود را در سال‌جاری 35‌هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش دهد.

این شرکت در چهارماه نخست سال 1401، بیش از 36‌درصد از کل فروش سال 1400 را گزارش کرده است. بررسی سابقه تاریخی شرکت نشان‌دهنده این موضوع است که مبلغ فروش و سود فصلی آن در فصل تابستان نسبت به فصل بهار افزایش می‌‌یابد. در سال‌جاری نیز این رخداد دور از انتظار نیست. شرکت سیمان صوفیان حدود یک‌‌درصد از کل مبلغ فروش را از طریق صادرات به دست می‌‌آورد که به دلیل تاثیر اندک آن بر سودآوری شرکت، در آن دقیق نمی‌‌شویم.

پس از خارج‌شدن وضعیت تعیین نرخ سیمان از حالت دستوری و ایجاد فضای رقابتی بین عرضه و تقاضا در بورس‌کالا، شاهد افزایش نرخ محصول سیمان در سال‌های 1400 و 1401 بوده‌ایم. آخرین نرخ فروش سیمان صوفیان برای سیمان تیپ2 در بورس‌کالا، رقم 763‌هزار تومان به‌‌ازای هر تن ثبت شده است. میانگین نرخ فروش شرکت در چهارماه ابتدایی سال 1401، مبلغ 656‌هزار تومان گزارش شده است.

درآمدهای عملیاتی و بهای تمام‌شده

تمام فروش شرکت سیمان صوفیان به صورت نقدی انجام می‌شود و مطالبات موجود در ترازنامه عمدتا مربوط به سود سهام دریافتنی، حساب‌‌های دریافتنی از کارکنان و سپرده‌‌های نزد بانک برای ضمانت است.

افزایش نرخ سیمان، اصلی‌‌ترین عامل افزایش میزان درآمد شرکت در سال 1400 و سال‌جاری است. در مقایسه سال 1400 با سال 1399، درآمدهای شرکت 80‌درصد و بهای تمام‌شده آن 62‌درصد رشد نشان می‌دهد. سیمان صوفیان در چهارماه نخست سال‌جاری، 418میلیارد تومان فروش داشته است. این مبلغ، 51‌درصد از کل فروش 817میلیارد تومانی سال گذشته را پوشش می‌دهد. همچنین نسبت به چهارماه نخست سال 1400، 79‌درصد افزایش یافته است.

شرکت سیمان صوفیان طی عملکرد تیرماه سال 1401، مبلغی معادل 110میلیارد تومان سیمان به فروش رسانده که در مقایسه با تیرماه سال قبل 66‌درصد افزایش داشته است.  همچنین در گزارش سه‌ماه فصل بهار موفق به شناسایی 123میلیارد تومان سود خالص شد. به عبارت دیگر، به‌ازای هر سهم معادل 1117ریال سود محقق کرده است. بیشترین سهم هزینه در بهای تمام‌شده تولید متعلق به سربار است.

طی سال‌های اخیر سهم مواد مستقیم در بهای تمام‌شده رو به افزایش بوده و از حدود 10‌درصد در سال 1396 به 28درصد در سال 1400 رسیده است. مواد مستقیم مصرفی عمدتا شامل سنگ‌آهک، گچ، سیلیس، مارل و پوزولان است. موثرترین عامل در رشد هزینه‌‌های سربار، هزینه مصرف سوخت و انرژی است.  با افزایش نرخ انرژی در اواخر سال 1400، هزینه‌‌های سربار جهش یافت و بهای تمام‌شده شرکت را نیز هم‌جهت با خود رشد داد. اما به دلیل سیاست درست قیمت‌گذاری سیمان، با رشد بیشتر درآمد فروش در مقایسه با بهای تمام‌شده، حاشیه سود شرکت بهبود پیدا کرده است.

نسبت‌‌های سودآوری

آنچه در روند حاشیه سود شرکت مشاهده می‌شود، این است که پس از افت حاشیه سود در سال 1397، این نسبت‌‌ها در سال‌های بعد در مدار صعود حرکت کرده‌‌اند. نسبت حاشیه سود ناخالص در سال 1400 به بالای 40درصد رسیده است. طبق تحلیل سودآوری شرکت در سال‌های 1401 و 1402، انتظار حفظ این نسبت را در بالای 40درصد داریم.

سرنخ اصلی افت حاشیه سود ناخالص شرکت سیمان صوفیان در سال 1397 را می‌‌توان در افزایش چشمگیر بهای تمام‌شده تولید یافت. بهای تمام‌شده شرکت در این سال به بالای 70درصد رسیده که در پنج‌سال اخیر بی‌‌سابقه بوده است.

شرکت سیمان صوفیان، سیاست تسویه وام‌‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت را در سال‌های اخیر اتخاذ کرده است. در پایان سال 1399 مانده تسهیلات مالی شرکت به صفر رسید که خبر بسیار خوبی برای سهامداران بود. معنای بسیار جذابی در پشت حذف هزینه‌‌های مالی از صورت سود و زیان شرکت وجود دارد؛ اینکه پول به میزان کافی در چرخه اقتصادی شرکت وجود دارد، از این رو شرکت نیازی به تامین مالی از طریق بدهی ندارد. همین عامل سبب چسبندگی بیشتر حاشیه سود خالص به حاشیه سود ناخالص شده است.

مهم‌ترین ریسک‌‌های صنعت سیمان

ساخت مسکن ملی می‌‌تواند هم‌زمان به‌عنوان فرصت و تهدید برای صنعت سیمان شناخته شود. با توجه به این موضوع که دولت احتمالا تلاش می‌کند با کنترل نرخ سیمان، بهای ساخت مسکن را کاهش دهد، شرکت سیمان صوفیان می‌‌تواند با کاهش حاشیه سود مواجه شود.

از طرف دیگر هم‌‌زمان شاهد افزایش در سمت تقاضا خواهیم بود که می‌‌تواند سبب به کار افتادن ظرفیت‌‌های خالی تولید شود و میزان فروش شرکت را افزایش دهد. افزایش تقاضا خود عاملی برای رشد بیشتر نرخ معاملات سیمان در کشور است. آنچه سبب افزایش ریسک در این صنعت شده، قوانین جدید و محدود‌کننده در سمت تقاضای معاملات بورس‌کالاست که سبب کاهش میزان تقاضا در یک‌ماه اخیر بوده است.

پیش‌بینی سودآوری شرکت

آزادسازی نرخ فروش سیمان در کشور سبب شده است تا شرکت‌های سیمانی از این موضوع منتفع شوند. طبق بررسی گذشته‌نگری که روی سهم «سصوفی» صورت گرفت، می‌‌توان این سهم را یکی از سهم‌‌های پرپتانسیل صنعت سیمان دانست که ارزش بررسی بیشتر و تحلیل سودآوری آتی را دارد. ابتدا به بررسی مفروضات تحلیل می‌‌پردازیم، سپس با پیش‌بینی عملکرد مالی شرکت در سال‌های 1401 و 1402 به سود خالص شرکت می‌‌رسیم.

تورم کشور برای سال‌های 1401 و 1402 به‌ترتیب 40 و 35‌درصد در نظر گرفته شده که با توجه به سیاست‌‌های انقباضی دولت، این نرخ‌ها در مفروضات تحلیل قرار گرفته است. آخرین نرخ معامله دلار نیما 266هزار و 600ریال بوده است. با اندکی محافظه‌کاری و درنظرگرفتن حفظ نرخ‌های فعلی، میانگین نرخ دلار برای سال 1401، 26‌هزار و 500تومان در نظر گرفته شده است.

در سال‌جاری برای نرخ افزایش دستمزدها با توجه به مصوبه وزارت کار و رفاه حداقل افزایش نرخ 50‌درصد لحاظ شده است. به نظر نمی‌رسد افزایش نرخ حداقل دستمزد در سال 1401 مجددا تکرار شود. در سال 1402 نرخ 35‌درصد را برای افزایش دستمزد لحاظ کردیم.

عامل موثر دیگر در تعیین بهای تمام‌شده، بهای انرژی شرکت است. نرخ گاز سوخت اعلام‌شده از سوی وزارت صمت معادل 10‌درصد نرخ گاز پتروشیمی‌‌ها تعیین شده است. ازآنجاکه سقف نرخ گاز پتروشیمی‌‌ها 5000تومان در نظر گرفته شده، در مفروضات تحلیل نرخ گاز سیمان را معادل 500تومان قرار دادیم. همچنین برای نرخ گاز در سال آینده فرض را بر رشد نرخ سوخت به میزان تورم قرار دادیم.

نرخ سیمان همواره پیرامون نرخ دلاری مشخص در حال نوسان است. آخرین نرخ فروش سیمان معادل 28دلار به‌ازای هر تن بوده و میانگین این نرخ برای چهارماه نخست سال‌جاری 26دلار به‌ازای هر تن محاسبه شده است. با مفروضات بالا برای سال‌های مالی 1401 و 1402 به‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود که شرکت یک‌‌هزار و 253میلیارد تومان و یک‌‌هزار و 691میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش کسب کند. با پیش‌بینی بهای تمام‌شده 739میلیارد تومانی برای سال 1401 و بهای تمام‌شده 997میلیارد تومانی برای سال 1402 به حاشیه سود ناخالص 42‌درصد برای سیمان صوفیان می‌‌رسیم. عمده هزینه‌‌های اداری، عمومی و فروش ناشی از هزینه حقوق و دستمزد است که با افزایش نرخ حقوق رشد پیدا کرده است.

در نهایت، پس از کسر مالیات به سود خالص 456میلیارد تومان برای سال 1401 و سود خالص 617میلیارد تومانی برای سال 1402 می‌‌رسیم. به عبارت دیگر، انتظار داریم که شرکت به‌ازای هر سهم سودی (EPS) معادل 4150ریال برای سال 1401 و 561تومان برای سال 1402 شناسایی کند.

شرکت سیمان صوفیان در سه‌ماه نخست سال جاری 27‌درصد از سود هر سهم سال‌جاری را محقق کرده است.

با توجه به قیمت فعلی سهم که در تاریخ تحلیل در محدوده 2‌هزار تومان معامله می‌شود، برای سال‌های 1401 و 1402 به نسبت P/ E 82/ 4 و 56/ 3واحد می‌‌رسیم. این نسبت‌‌ها برای سیمان صوفیان حاکی از ارزندگی سهم با دید یک و دو‌‌ساله است.