مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شازند

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شازند روز چهارشنبه با حضور بیش از ۸۶‌درصد سهامداران و هیات‌مدیره برگزار شد. در این مجمع، به ازای هر سهم ۶۹۰۰ریال سود تقسیم شد. مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در مجمع مذکور در ادامه تشریح شده است.

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شازند اعلام شد که سال گذشته، میزان فروش شرکت بیش از ۲۰‌هزار میلیارد تومان (با رشد ۸۴درصدی) بود. سود شرکت نیز در سال گذشته به‌میزان ۵۶۰۰میلیارد تومان محقق شده است. امسال اما برای پتروشیمی شازند سال پرافتخاری خواهد بود. عملکرد این شرکت در سال گذشته بسیار درخشان بود که این امر به‌عنوان نقطه اتکا در تاریخ عملیات جای تقدیر دارد. با توجه به اینکه معافیت مالیاتی شرکت برای سود سپرده بانکی به‌عنوان درآمد غیر‌عملیاتی متفرقه حذف شده، شرکت درصدد آن است تا میزان سود را به صندوق‌های بانک منتقل کند؛ در نتیجه احتمال اینکه درآمد غیرعملیاتی امسال نیز محقق شود، وجود دارد. در خصوص تهیه مواد اولیه باید گفت که مواد اولیه شرکت بر مبنای نرخ بین‌المللی تهیه می‌شود و در خصوص نرخ مانند پتروشیمی‌‌‌های گازی نیست. نرخ خوراک شرکت۱۱۰‌درصد افزایش داشته، این در حالی است که بهای فروش محصولات تنها ۷۵‌درصد افزایش داشته است. کرایه حمل نیز در یک‌سال گذشته ۲۰۰‌درصد افزایش داشته است.

شرکت پتروشیمی شازند در خصوص فروش صادراتی نیز اعلام کرد که یکی از بازارهای بنزین، کشور افغانستان است. بازار فولاد و اوره نیز از دست شرکت خارج شده است، این در حالی است که قبلا به ۴۰ کشور صادرات داشتیم. تمام ارز حاصل از فروش محصولات به بانک ملی تحویل داده شده است. شرکت پتروشیمی شازند در خصوص محصول جدید خود نیز گفت: استیل پای‌کتینگ برای اولین بار به صورت داخلی تولید شده و جلوی واردات آن گرفته خواهد شد. یکی از معضلاتی که شرکت درگیر آن است، تامین آب است. در این خصوص با شهرهایی که در نزدیکی مجموعه قرار دارند، هماهنگ شده است تا پساب آن دریافت و عمل‌‌‌آوری شود تا شرکت بتواند در مجموعه از آن استفاده کند. در خصوص خوراک نیز باید در جایی برای تامین خوراک مجموعه سرمایه‌گذاری شود؛ این موضوع یکی از دغدغه‌‌‌های مهم شرکت است.

از جمله برنامه‌‌‌های آتی شرکت پتروشیمی شازند همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است. این شرکت در خصوص اینکه چرا پارافین‌کلره متوقف شد، گفت: متوقف‌شدن آن دلایل متعددی دارد. علاوه بر آنکه مشتری برای آن وجود نداشت، مشکلات دیگری نیز باعث شد که دیگر تولید نشود. در ادامه اعلام شد که این پتروشیمی برنامه دارد در آینده، سوخت کشتی را معادل قواعد دریانوردی ۲۰۲۰ تولید کند. سوخت کشتی می‌‌‌تواند ۳۰‌هزار تن در سال تولید شود.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر

روز گذشته، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس‌کوثر با حضور بیش از ۸۴درصد سهامداران برگزار شد. در این مجمع به ازای هر سهم ۱۰۰ریال سود تقسیم شد. مهم‌ترین موارد ذکرشده در مجمع به شرح ذیل است.

نیروگاه زاگرس یکی از جوان‌ترین نیروگاه‌‌‌هاست که یک‌سوم از عمر آن سپری شده است. ۵/ ۴‌درصد تولید نیروگاه‌‌‌های گازی ایران به نیروگاه زاگرس تعلق دارد. درآمدهای عملیاتی شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۹۹، با رشد ۴۰درصدی همراه بوده است. علت رشد درآمدها افزایش نرخ فروش و بهبود عملکرد شرکت بوده است. رشد بهای تمام‌شده نیز به علت تعمیرات واحدهای بخار بوده است.

سود ناخالص شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس‌کوثر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد ۲۱درصدی و سود پایه هر سهم رشد ۳۱درصدی داشته است. این شرکت در خصوص نرخ فروش جدید اعلام‌شده به نیروگاه‌‌‌ها عنوان کرد، نرخ جدید ۸۱۰ریال به ازای هرکیلووات است که نسبت به نرخ قبلی (۶۴۰ریال به ازای هر کیلووات) افزایش پیدا کرده است؛ اما تولیدکنندگان با نرخ جدید موافقت نکرده‌‌‌اند و در حال رایزنی هستند. از جمله طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس‌کوثر، راه‌‌‌اندازی دو واحد بخش بخار است که راه‌‌‌انداری آن راندمان نیروگاه را بیش از ۹۵‌درصد و درآمد نیروگاه را افزایش خواهد داد. همچنین در حوزه انرژی تجدیدپذیر، نیروگاه خورشیدی ۵مگاواتی و اولین نیروگاه بیوگاز دامی کشور متعلق به نیروگاه زاگرس است.