از محل سود انباشته (سهام جایزه)؛

  از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران؛

  از محل تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها؛

  به روش صرف سهام.

از طرفی افزایش سرمایه از ابتدای امر تا انتها مراحل متعددی دارد. این مراحل به ترتیب ذیل انجام می‌‌‌شود:

  پیشنهاد هیات‌‌‌مدیره شرکت و اعلام در سامانه کدال در اطلاعیه‌‌‌ای تحت عنوان «پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه»؛

  اخذ تاییدات لازم از سوی حسابرس قانونی سازمان بورس و انتشار نظر حسابرس تحت عنوان «اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه»؛

  اخذ مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اعلام آن به عموم سهامداران تحت عنوان «مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه»؛

  دعوت به مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده و پس از آن انتشار تصمیمات مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده؛

  در صورت نیاز تمدید مهلت افزایش سرمایه: زمانی که شرکت مجوز افزایش سرمایه را از سوی سازمان بورس اخذ می‌‌‌کند موظف است طی ۶۰ روز کارهای مرتبط با افزایش سرمایه همچون برگزاری مجمع فوق‌‌‌العاده را انجام دهد و در غیر این‌صورت درخواست تمدید مهلت برای انجام این فرآیند می‌‌‌دهد.

  استفاده از حق تقدم خرید سهام (افزایش سرمایه از محل آورده نقدی): در این‌صورت شرکت اطلاعیه‌‌‌ای تحت عنوان «مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام» در سامانه کدال منتشر می‌‌‌کند.

  ثبت افزایش سرمایه

به همین منظور با توجه به موارد فوق و با توجه به اینکه فرآیند افزایش سرمایه فرآیندی زمان‌بر است، ناشران موظفند پس از سپری شدن هر یک از مراحل در سامانه کدال شفاف‌‌‌سازی کنند.

در ادامه به تشریح جزییات چندی از این اطلاعیه‌‌‌ها پرداخته شده است.

«شکلر»: شرکت نیروکلر که بیشتر در زمینه تولید کلر و مشتقات آن و تولید مواد شیمیایی فعالیت دارد، طی دو اطلاعیه در کدال از تصمیمات شرکت برای افزایش سرمایه خبر داد. در اطلاعیه اول شرکت از تصمیمات هیات‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خبر داد. همچنین در اطلاعیه دوم شرکت اعلام کرد که تاییدات لازم از سوی حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه مورخ ۲۲/ ۱۲/ ۱۴۰۰ هیات‌مدیره شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۵۰میلیارد تومان به مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان (افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی) از محل سود انباشته به منظور اجرای طرح‌‌‌ها و اصلاح ساختار مالی را دریافت کرده است.

«وآرین»: شرکت توسعه اقتصادی آرین  اعلام کرد که افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲۳۸میلیارد تومان به ‌‌‌مبلغ ۴۰۰میلیارد تومان (افزایش سرمایه ۶۸ درصدی) از محل سود انباشته که به منظور اصلاح ساختارمالی و تحصیل سرمایه‌‌‌گذاری جدید صورت پذیرفته، در تاریخ ۱۴/ ۰۱/ ۱۴۰۱ در مرجع ثبت شرکت‌‌‌ها به ثبت رسیده است.