فراکاب‌ها زیر ذره‌بین آمار

بورس‌‌‌های چهارگانه در ایران

همان‌طور که گفته شد، بازار سهام شامل چهار بورس مجزاست. بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بازارهایی هستند که در آنها سهام شرکت‌های پذیرش‌شده، حق‌تقدم سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار معامله می‌شود. تفاوت بورس و فرابورس در نوع پذیرش شرکت‌هاست. به عبارتی بورس اوراق بهادار نسبت به فرابورس مقررات سختگیرانه‌‌‌تری دارد. به نوعی دیگر شرکت‌هایی که در فرابورس پذیرش شده‌‌‌اند، شرایط پذیرش در بورس را نداشته‌‌‌اند. در بورس‌کالا، همان‌طور که از نام آن مشخص است، کالا معامله‌‌‌ می‌شود. بر این اساس، عرضه‌‌‌کنندگان کالا پس از بررسی‌‌‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری کارشناسان بورس‌کالا، کالای خود را در این بازار عرضه می‌کنند. در بورس انرژی نیز حامل‌‌‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر این کالاها خرید و فروش می‌شوند.

عملکرد ۹ماهه فراکاب‌‌‌ها

«بورس»: شرکت بورس اوراق بهادار تهران بر اساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب اول آذرماه ۱۳۸۴ تاسیس شد و در تاریخ ۱۵آذر ۱۳۸۴ نزد اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در تهران به ثبت رسید. در حال حاضر این شرکت با ارزش بازار ۸/ ۱۰‌هزار میلیارد تومان در قیمت ۷۷۲۰ریال معامله می‌شود. P/ E این سهم برابر با ۱۹/ ۱۷ است. بر اساس صورت‌های مالی ۹ماهه منتشرشده، این شرکت در ۹ماه۱۴۰۰، ۶/ ۴۱۰میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت ۶۴درصدی را تجربه کرده است. شرکت دلیل این کاهش را افت درآمد ارائه خدمات به دلیل کاهش قابل‌ملاحظه حجم معاملات در سال‌جاری دانسته است. سود ناخالص شرکت در این ۹ماه برابر با ۲/ ۳۲۴میلیارد تومان و سود خالص شرکت برابر با ۴/ ۳۵۵میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب افت ۷۱درصدی و ۶۴درصدی داشتند. میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز به ترتیب ۳/ ۸۶میلیارد تومان، ۷/ ۲۰۴میلیارد تومان و ۵/ ۱۱۹میلیارد تومان بوده است.

«فرابورس»: شرکت فرابورس ایران یکی از چهار بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است که در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و از ۶مهر ماه ۱۳۸۸ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت با ارزش بازار ۵۹/ ۸‌هزار میلیارد تومان در قیمت ۱۲۲۷۰ریال معامله می‌شود. P/ E این سهم برابر با ۱۴/ ۲۸ است. بر اساس صورت‌های مالی ۹ماهه منتشرشده، این شرکت در ۹ماه۱۴۰۰، ۶/ ۱۸۵میلیارد تومان درآمد حاصل از ارائه خدمات داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت ۶۱درصدی را نشان می‌دهد. شرکت دلیل این کاهش را عمدتا کاهش ارزش معاملات و کاهش نرخ کارمزد دانسته است. سود خالص شرکت در این ۹ماه برابر با ۴/ ۱۹۲میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت ۵۷درصدی داشته است. همچنین سود خالص هر سهم برابر با ۵/ ۲۷تومان بوده است. میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز به ترتیب ۷۸/ ۳۳میلیارد تومان، ۹/ ۸۹میلیارد تومان و ۸/ ۶۱میلیارد تومان بوده است.

«‌کالا»: شرکت بورس‌کالای ایران در سال ۱۳۸۶ با ادغام سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران و سازمان کارگزاران بورس‌کالای کشاورزی به عنوان شرکت جدید و کاملا مستقل، تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت با ارزش بازار ۱۴/ ۱۱‌هزار میلیارد تومان در قیمت ۲۲هزار و ۲۷۰ریال معامله می‌شود. بر اساس صورت‌های مالی ۹ماهه منتشرشده، این شرکت در ۹ماه۱۴۰۰، ۵/ ۳۱۲میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۷۷درصدی را ثبت کرده است. شرکت دلیل این رشد را ناشی از افزایش ۸۵درصدی کارمزد معاملات بازار فیزیکی دانسته است. سود ناخالص شرکت در این ۹ماه برابر با ۲۷۱میلیارد تومان و سود خالص شرکت برابر با ۶/ ۲۹۴میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب رشد ۷۸درصدی و ۴۱درصدی داشتند. همچنین شرکت در این ۹ماه ۹/ ۵۸تومان سود خالص به ازای هر سهم شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه قبل ۳۰‌درصد افت داشته است. میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز به ترتیب ۸/ ۸۷میلیارد تومان، ۴/ ۹۴میلیارد تومان و ۲/ ۱۳۰میلیارد تومان بوده است.

لازم به توضیح است که در گزارش تفسیری مدیریت شرکت بورس‌کالای ایران آمده است، با درنظر گرفتن مجموعه بازار فیزیکی و ابزار مالی، در ۹ماه سال ۱۴۰۰ ارزش معاملات بورس کالای ایران به بیش از ۴/ ۴۵۵‌هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۹۶‌درصد افزایش داشته است. در دوره ۹ماه سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۵۱میلیون تن محصول به ارزش بیش از ۲/ ۴۳۲‌هزار میلیارد تومان در بازارهای فیزیکی بورس‌کالا معامله شد. ارزش و کارمزد معاملات در بازار فیزیکی در دوره مالی ۹ماه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب رشد ۱۱۵ و ۸۵ درصدی داشته است.

«انرژی۳»: شرکت بورس انرژی ایران در آذرماه ۱۳۸۴ تاسیس و سال ۱۳۹۱ به ثبت رسید و از اواخر سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت با ارزش بازار ۲۱/ ۱۱‌هزار میلیارد تومان در قیمت ۶۲هزار و ۲۹۰ریال معامله می‌شود. بر اساس صورت‌های مالی ۹ماهه منتشرشده، این شرکت در ۹ماه۱۴۰۰، ۸/ ۳۳میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۱۹درصدی را محقق کرده است. سود خالص شرکت در این ۹ماه برابر با ۴/ ۵۰میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۲۷درصدی داشته است. شرکت در این ۹ماه سود خالص ۲۸تومانی به ازای هر سهم محقق کرده است. همچنین میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز به ترتیب ۸/ ۹میلیارد تومان، ۵/ ۱۲میلیارد تومان و ۴/ ۱۱میلیارد تومان بوده است.

Untitled-1