این اطلاعیه‌‌‌ها که در دو گروه «الف» و «ب» دسته‌‌‌بندی می‌‌‌شوند، از این رو برای سهامداران اهمیت دارند که به بهای سهام شرکت‌ها سمت و سو می‌دهند. به همین منظور در ادامه به تشریح چندی از آنها پرداخته‌‌‌ایم.

«چنوپا»: شرکت نئوپان ۲۲بهمن توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در کدال منتشر کرد. بر این اساس، این شرکت در خصوص مطابقت‌نداشتن سود و زیان خالص و تسهیلات و هزینه مالی، اطلاعات و صورت‌های سه‌ماه اصلاحیه منتشر کرده است.

 در ضمن افزایش زیاد قیمت مواد اولیه اصلی تولید و همچنین نوسانات نرخ ارز و افزایش سایر نهاده‌‌‌های تولید به افزایش بهای تمام‌شده تولید منجر شده و با توجه به رقابت و تداوم فعالیت شرکت و تولید قاعدتا تغییراتی نسبت به دوره مشابه داشته است.

«غپاک»: شرکت لبنیات پاستوریزه پاک طی اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد که بازگشت به نامه مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی، دلایل و توضیحاتی در خصوص تغییرات سودآوری این شرکت طی دوره منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل به شرح زیر ارائه می‌شود:

  افزایش درآمدهای عملیاتی از مبلغ ۸/ ۹۵۵میلیارد تومان طی دوره مشابه سال قبل به ۶/ ۱‌هزار میلیارد تومان در دوره جاری که ناشی از ۲۰‌درصد افزایش مقدار و ۸۰‌درصد افزایش نرخ است.

  افزایش درآمدهای غیر‌عملیاتی در دوره ۹ماه سال ۱۴۰۰ ناشی از سود فروش دارایی ثابت، ضایعات، درآمد مالیات انتقالی و خسارت تاخیر تادیه نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

«کویر»: شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر اعلام کرد که پیرو اطلاعیه «ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی» منتشرشده در سامانه کدال و به استناد ماده «۱۷» مکرر «یک» دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می‌‌‌رساند کنفرانس اطلاع‌رسانی شرکت در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد و اهم مطالب مطرح‌شده به شرح ذیل بود:

  موجودی انبار شمش و میلگرد شرکت چقدر است؟

  میزان موجودی مواد اولیه و محصول شرکت در تاریخ

 ۳۰ دی‌‌‌ماه ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

  موجودی مواد اولیه شامل انواع شمش فولادی معادل ۹/ ۴۷‌هزار تن و موجودی محصول شامل انواع میلگرد شاخه و کلاف به ترتیب معادل ۷/ ۴۶‌هزار تن و ۸/ ۱۵‌هزار تن است.

  حدود ۳۸‌هزار تن شمش خریداری و پرداخت ‌شده تا پایان دی‌‌‌ماه تاکنون تحویل انبار نشده و حدود ۹۸‌هزار تن شمش که صرفا ضمانت‌نامه بانکی آن به فروشنده ارائه شده است.

  قطعی برق و گاز چه اثری بر عملیات شرکت داشته است؟

همزمان با تشدید معضل کسری منابع انرژی در کشور و قطعی‌‌‌های ناشی از آن، شرکت در سال‌جاری با قطعی اجتناب‌‌‌ناپذیر برق و گاز مواجه بوده است.

توقفات خط تولید پومینی و دانیلی شرکت ناشی از قطعی برق و گاز تاکنون به ترتیب حدود ۶۰۱ساعت و ۶۷۰ساعت بوده که افت تناژ تولیدی ناشی از توقفات مذکور در خط تولید پومینی حدود ۲۷‌هزار تن و در خط تولید دانیلی حدود ۳۹‌هزار تن بوده است.

  نرخ فروش محصولات در بورس‌کالا بر چه اساسی مشخص می‌شود؟

سازوکار قیمت‌گذاری محصولات در بورس‌کالا به این صورت است که نرخ کف محصولات در روز معاملاتی هر هفته، از سوی بورس ‌‌‌کالا مشخص و بسته به میزان عرضه و تقاضا در آن روز، قیمت نهایی معامله بر اساس مکانیزم بازار تعیین می‌شود.

  مقاصد صادراتی شرکت کدام کشورها هستند؟

صادرات محصولات این شرکت بر اساس شرایط و تقاضای بازار در بازه‌‌‌های زمانی مختلف، غالبا به کشورهای همسایه انجام می‌شود.

  میزان پیشرفت تصفیه‌خانه آب و زمان بهره‌‌‌برداری از آن به چه صورت است؟

پروژه احداث تصفیه‌‌‌خانه تکمیلی پساب کاشان با هدف تامین آب موردنیاز طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای شرکت و کاهش میزان استفاده از منابع زیرزمینی، به دو بخش مجزا قابل تفکیک است:

بخش اول شامل لوله‌‌‌کشی و ایجاد خط انتقال پساب کاشان به محل کارخانه و بخش دوم شامل احداث تصفیه‌‌‌خانه تکمیلی برای تصفیه پساب.

پیشرفت فیزیکی بخش اول ۱۰۰‌درصد و پیشرفت فیزیکی بخش دوم حدود ۷۰‌درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری تکمیل شود و اوایل سال آینده به بهره‌‌‌برداری برسد.

«توریل»: شرکت توکا ریل در خصوص دلایل تغییر نسبت سود ناخالص، افزایش دارایی‌‌‌های ثابت مشهود دوره میانی ۹ماهه جاری و کاهش سود خالص اعلام کرد:

  افزایش نسبت سود ناخالص دوره ۹ماه منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مقایسه با دوره ۶ماه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به میزان ۲‌درصد عمدتا مربوط به درآمدهای عملیاتی ناشی از تعدیل نرخ حق مالکانه قرارداد شرکت فولادمبارکه به مبلغ ۱/ ۲۴میلیارد تومان است که با توجه به عدم‌تاثیر در بهای تمام‌شده، به افزایش مزبور منجر شده است.

  افزایش در خالص دارایی‌‌‌های ثابت مشهود ۹ماه سال‌جاری نسبت به دوره ۶ماه جاری به مبلغ ۱/ ۲۱میلیارد تومان، عمدتا مربوط به افزایش تعداد ۱۰دستگاه واگن ۶محوره لبه‌بلند و همچنین افزایش نرخ در تعمیرات اساسی واگن‌‌‌هاست.

  کاهش ۷۸درصدی سود خالص دوره ماه جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۲۰۴میلیارد تومان از یکسو ناشی از عدم‌تامین نیروی کشش توسط راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه کاهش تن کیلومتر سیرشده بر درآمدهای عملیاتی شرکت و از سوی دیگر مربوط به کاهش سایر درآمدها و هزینه‌‌‌های غیر‌عملیاتی به دلیل نبود سود فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها به مبلغ ۸/ ۱۶۱میلیارد تومان دوره قبل و زیان کاهش ارزش برخی از سرمایه‌گذاری‌‌‌ها به مبلغ ۱/ ۲۳میلیارد تومان و همچنین هزینه‌‌‌های مالی مرتبط با تسهیلات دریافتی از بانک ملت به مبلغ ۹/ ۱۸میلیارد تومان در دوره جاری است.