Untitled-1

دلر: داروسازی‌‌‌ اکسیر از تولیدکنندگان محصول رمدیسیور است که برای درمان بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدیهی است ادامه روند تولید و فروش این محصول رابطه مستقیمی با میزان شیوع بیماری کرونا در کشور خواهد داشت. میانگین درآمد ماهانه این شرکت در سال 99، ‌‌‌ تقریبا 86‌میلیارد تومان بوده، ‌‌‌ این در حالی است که در 8 ماه ابتدایی سال‌جاری توانسته به طور متوسط ماهانه 200‌میلیارد تومان درآمد شناسایی کند که رشد قابل‌توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در مقیاس فصلی نیز این روند رشد درآمد کاملا مشهود است به طوری که مجموع درآمد دو ماه پاییز «دلر» در سال 1400 تقریبا 5/ 1 برابر درآمد کل پاییز سال گذشته است و با در نظر گرفتن این فرض که شرکت در ماه‌‌‌های آتی نیز بتواند درآمد میانگین امسال خود را تکرار کند، می‌توان انتظار داشت درآمدی معادل 2400‌میلیارد تومان در سال 1400 شناسایی کند که در مقایسه با درآمد تقریبا 1000‌میلیاردی سال قبل با رشد 140‌درصدی همراه خواهد بود. «دلر» جزو نمادهای دارویی است که در میان شرکت‌های هم‌گروه خود از نسبت قیمت به سود پایینی برخوردار است.

کاسپین: داروسازی کاسپین تامین محصولات تولیدی خود را در دو تقسیم‌بندی تزریقی (شامل انواع آمپول) و غیرتزریقی (شامل پماد، ‌‌‌ کرم، ‌‌‌ ژل، ‌‌‌ شیاف و شربت) گزارش می‌دهد. میانگین درآمد ماهانه این شرکت در سال گذشته تقریبا 45‌میلیارد تومان و در سال‌جاری 71‌میلیارد تومان بوده است. این شرکت در نیمسال اول 1400 با رشد 269‌درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود که بیشتر متاثر از رشد درآمد در تابستان بوده است. این شرکت‌‌‌ در دو ماه ابتدایی پاییز سال‌جاری توانست 11‌درصد بیشتر از کل پاییز پارسال درآمد کسب کند. طبق پیش‌بینی شرکت در سه ماه چهارم سال 1400، ‌‌‌ محصول آمپول فاموتیدین نیز از سوی این شرکت روانه بازار خواهد شد. با توجه به اینکه مصرف محصول آمپول رانیتیدین در سال گذشته ممنوع و آمپول فاموتیدین جایگزین آن شد، به نظر می‌رسد که بازار مشابه برای این محصول دست‌‌‌یافتنی خواهد بود. شرکت در آبان ماه سال‌جاری 105‌میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که تقریبا در سه ماه اخیر به همین میزان درآمد داشته است. بدون احتساب درآمد حاصل از محصول جدید و با فرض اینکه شرکت در ماه‌‌‌های آتی بتواند درآمد خود را تقریبا با همین روال ادامه دهد، در کل سال مورد بررسی می‌تواند معادل 920‌میلیارد تومان درآمد شناسایی کند. این رقم در مدت مشابه سال قبل معادل 531‌میلیارد تومان بوده است.

دابور: داروسازی‌‌‌ ابوریحان‌‌‌ دیگر شرکت ارزنده در صنعت دارو‌‌‌، عمده فعالیت خود را معطوف به تولید و فروش داروهای هورمونی انسانی و دام کرده است. شرکت داروسازی ابوریحان در سال گذشته ماهانه به طور متوسط 55‌میلیارد تومان درآمد داشته که این رقم در سال‌جاری به 86‌میلیارد تومان رسیده است. در مقیاس فصلی نیز این شرکت در سه فصل ابتدایی سال نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری داشته، به طوری که درآمد مهر و آبان 1400 آن 18‌درصد بیشتر از درآمد کل پاییز سال قبل بوده است. با ادامه روند فعلی برای دابور درآمد 1100‌میلیاردی در کل سال 1400 دور از انتظار نخواهد بود که اگر محقق شود رشد تقریبا 60‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را به ثبت می‌‌‌رساند.

فسبزوار: پارس فولاد سبزوار یکی از شرکت‌های فعال در صنعت فولاد کشور، که با اخبار حول محدودیت‌های مصرف گاز در کشور خبرساز شده بود، در آبان سال‌جاری 73‌میلیون و 20‌هزار تن محصول تولید کرد که پس از خرداد ماه 1400 بیشترین میزان تولید امسال بوده است. نرخ فروش هر کیلو آهن اسفنجی در ماه مورد بررسی 9242 تومان بوده که نسبت به ماه قبل با رشد 14‌درصدی همراه بوده است اما میزان درآمد آبان‌ماه متاثر از افت تناژ فروش محصول با افت 21‌درصدی نسبت به ماه قبل همراه بوده و به 700‌میلیارد تومان رسیده است.

شیراز: در میان اوره‌سازها، در آبان ماه سال‌جاری‌‌‌ پتروشیمی شیراز توانست درآمد 1100‌میلیارد تومانی به ثبت برساند که نسبت به ماه قبل رشد 6‌درصدی داشته است. این شرکت در سال گذشته به طور متوسط ماهانه 570‌میلیارد تومان درآمد داشته که این رقم در سال‌جاری تقریبا به 920‌میلیارد تومان رسیده است. شیراز در آبان‌ماه سال‌جاری اوره صادراتی را با نرخ 14‌میلیون تومان و اوره کشاورزی را با نرخ 9‌میلیون تومان به فروش رسانده که نسبت به ماه قبل به ترتیب با رشد 47 و 57‌درصدی همراه بوده است. پتروشیمی شیراز در دو ماه ابتدایی پاییز 1400 توانسته 72‌درصد درآمد پاییز سال گذشته را محقق کند. این شرکت در کل سال گذشته 3‌میلیون و 450‌هزار تن تولید داشته که به طور متوسط ماهانه 280‌هزار تن تولید بوده که این عدد در سال‌جاری تقریبا به 270‌هزار تن رسیده است، بنابراین افزایش درآمد این شرکت را می‌توان به رشد نرخ فروش محصولات آن نسبت داد، به طوری که نرخ فروش اوره صادراتی به طور متوسط در سال گذشته 4/ 4 میلیون تومان بوده ولی در سال‌جاری 6/ 7 میلیون تن به فروش رسیده است. اوره کشاورزی از قیمت متوسط 9/ 2 میلیون تن در سال گذشته به 3/ 5 میلیون تومان در سال‌جاری رسیده است.

خراسان: پتروشیمی خراسان در سال گذشته تقریبا یک‌میلیون و 200‌هزار تن محصول تولید کرده که در 8 ماه سپری شده از سال‌جاری توانسته 84‌درصد این میزان محصول را تولید کند. خراسان در آبان‌ماه سال‌جاری محصول اوره خود را با نرخ 1/ 10‌میلیون تومانی به فروش رسانده که نسبت به ماه قبل رشد 7‌درصدی داشته است. اوره صنعتی این شرکت با رشد 55‌درصدی نسبت به ماه قبل با نرخ 9/ 14‌میلیون تومان به فروش رفته است. درآمد پتروشیمی خراسان متاثر از رشد میانگین تولید ماهانه و رشد نرخ محصولات در 8 ماه ابتدایی سال 1400 تقریبا به 3000‌میلیارد تومان رسید که 39‌درصد بیشتر از درآمد کل سال گذشته است.

زاگرس: پتروشیمی زاگرس به کمترین میزان خود از ابتدای سال‌جاری رسیده و 129‌هزار و 767 تن تولید داشته است. میانگین تولید ماهانه این محصول در این شرکت در سال 99 تقریبا 251‌هزار تن بوده که در سال‌جاری به 225‌هزار تن رسیده است. نرخ متانول خراسان در آبان ماه سال‌جاری به 5/ 9میلیون تومان در هر تن رسید که نسبت به ماه قبل رشد 3‌درصدی داشته است. درآمد گزارش شده در آبان ماه برای این شرکت مبلغ 990‌میلیارد تومان بوده که با افت 51‌درصدی نسبت به ماه قبل همراه بوده است.

شفن: پتروشیمی فن‌‌‌آوران در آبان ماه 78‌هزار و 813 تن متانول تولید کرده که نسبت به ماه قبل تغییر قابل‌توجهی نداشته است. میزان تولید محصول در «شفن» تقریبا متوسط ماهانه سال قبل را حفظ کرده است. نرخ فروش متانول در بازار داخل به 9‌میلیون و 68‌هزار و 287 تومان در هر تن رسیده که نسبت به ماه قبل رشد تقریبا 5/ 0 درصدی داشته، نرخ فروش متانول صادراتی نیز در آبان‌ماه با افت 15‌درصدی همراه بوده و 9/ 8 میلیون در هر تن به فروش رفته است. درآمد کل آبان ماه این شرکت تقریبا به 1146‌میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه قبل با رشد 59‌درصدی همراه بوده است.

شخارک: پتروشیمی خارک در گزارش ماهانه‌‌‌ای که منتشرکرده تقریبا 55‌هزار تن تولید گزارش کرده که نسبت به ماه قبل افت 7‌درصدی داشته است. متوسط تولید ماهانه متانول در این شرکت در سال گذشته تقریبا 53‌هزار تن بوده که در سال‌جاری به 6/ 49 هزار تن رسیده است. «شخارک» در آبان ماه فروش متانول نداشته و درآمد 549‌میلیارد تومانی «شخارک» حاصل فروش محصولات گوگرد و پنتان بوده است.

شپدیس: پتروشیمی پردیس دیگر شرکت اوره‌‌‌ای فعال در بازار سرمایه است که در سال گذشته 5‌میلیون و 200‌هزار تن محصول تولید کرده که به طور متوسط تولید در سال گذشته 435‌هزار تن در ماه بوده است، این عدد در سال‌جاری به 460‌هزار تن رسیده است. نرخ فروش اوره صنعتی در آبان ماه 1400 در بازار داخلی به 9‌میلیون تومان در تن رسید که نسبت به ماه قبل رشد 32‌درصدی داشته است، نرخ گزارش شده از این محصول در بخش صادراتی 7/ 8 میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل رشد 2‌درصدی داشته است.