سیمانی‌ها‌ در انتظار سودآوری؟

 

چین با 2 میلیارد و 200 میلیون تن تولید سیمان با اختلاف و همزمان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده  سیمان در جهان است. پس از چین، هند و ویتنام به ترتیب با 340 و 96 میلیون تن رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند اما نکته قابل تامل رشد 150 و 100 درصدی تولیدات سیمان این دو کشور نسبت به سال 2010 است که نشان‌دهنده سرعت رشد این صنعت در آنها است.

تهدید‌ها و فرصت‌های صنعت سیمان

صنعت سیمان همواره جزو صنایع پیشرو کشور بوده است که با توجه به احداث کارخانه‌های متعدد این صنعت در دهه‌های 80 و 90، کشور طی سال‌های اخیر از واردات این کالا بی‌نیاز شده و همچنین فرصت‌های صادراتی جذابی نیز به وجود آمده است.

مسائل زیست محیطی یکی از اصلی‌ترین مشکلات ناشی از فعالیت این صنعت است. با توجه به حجم بالای کانه‌های معدنی و سنگ‌هایی که در فرآیند تولید سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد غبار و ریزگرد زیادی به هوا وارد می‌کنند و باعث آلودگی جدی هوای محیط اطراف کارخانه می‌شوند. خطرات زیست محیطی این صنعت به حدی است که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان جهان بخش زیادی از تولیدات خود را تا سال 2022 متوقف خواهد کرد و این امر خود موجب ایجاد تقاضای مضاعف در تجارت جهانی سیمان می‌شود.

بحث دیگری که همواره جزو مشکلات این صنعت به حساب می‌آید ارزش افزوده پایین آن است. حاشیه سود بسیار کم این صنعت به هیچ عنوان قابل قیاس با صنایعی نظیر فولاد یا پتروشیمی نیست.هزینه حمل بالا از دیگر مشکلات این صنعت است و به همین علت کارخانه‌های سیمانی که فاصله کمتری با مرزها و بنادر صادراتی کشور دارند از این مزیت برخوردارند که می‌توانند با هزینه حمل کمتری محصول خود را به مقصد برسانند.در یک سال گذشته بسیاری از کارخانه‌های سیمان موجود در کشور به‌رغم افزایش چند برابری هزینه‌های تولید به دلیل کنترل نرخ فروش، دچار افت نرخ سودآوری شدند اگرچه این امر باعث نشد قیمت سیمان در بازار آزاد هم کنترل شود و قیمت بازار غیررسمی شاهد رشد تقریبا 2 برابری در سال گذشته بود. در پی درخواست شرکت‌های سیمانی برای تعیین قیمت سیمان و تغییر به یک سی‌ام سبد میلگرد بورس کالا، در ادامه این مطلب به شرکت‌هایی از گروه سیمان که پایین‌ترین

P/ Eهای این گروه را دارند می‌پردازیم. با توجه به افزایش سنگین عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام شده سیمان در سال ۱۴۰۰ و به منظور حفظ روند تولید و اشتغال در این صنعت استراتژیک و در جهت متناسب‌سازی قیمت فروش داخلی با قیمت‌های صادراتی (مشابه فولاد و اصلاح فرهنگ مصرف نامتناسب سیمان در موارد غیر مرتبط با سازه‌های ساختمانی) به دلیل ارزانی سیمان این پیشنهاد از جانب مدیران کارخانه‌های فعال سیمانی کشور ارائه شد.

با توجه به این پیشنهاد قیمت هر تن سیمان فله تیپ ۲ تحویل درب کارخانه (بدون ارزش افزوده) به مبلغ 3میلیون و600هزار ریال افزایش خواهد یافت.در صورت اجرایی شدن این شیوه‌نامه تغییرات در روند سودآوری شرکت‌هایی که بیشترین میزان فروش داخلی را دارند ملموس‌تر خواهد بود. در جدول شماره یک به شرکت‌هایی که بیشترین میزان فروش داخلی سیمان و کلینکر را در سال 1400 خواهند داشت، پرداخته‌ایم.

قیمت سیمان در جهان

قیمت سیمان در جهان یکی از پارامترهای مرتبط با قیمت شمش فولادی و میلگرد است.

در کشورهای اطراف ایران با در نظر گرفتن نرخ میلگرد 650-615 دلاری و دلار 25 هزار تومانی با لحاظ کردن ضریب یک‌هفتم (ضریب تبدیل نرخ میلگرد به نرخ سیمان) بیشترین نرخ سیمان تقریبا به ازای هر تن 2 میلیون تومان خواهد بود. برای مثال در عراق این عدد بین 50 تا 60 دلار است که با دلار 25 هزار تومانی هر تن سیمان تقریبا یک‌میلیون و 250هزار تومان تا یک‌میلیون و 500هزار تومان خواهد بود.

ارتباط قیمت سیمان و میلگرد ناشی از استفاده توامان این دو محصول در صنعت ساختمانی است. در جهان عموما قیمت سیمان حدود یک‌هفتم قیمت میلگرد است و نرخ میلگرد نیز تقریبا 20 درصد نسبت به قیمت شمش بیشتر است و این‌گونه ارتباط میان قیمت شمش فولادی و سیمان شکل می‌گیرد.

در حال حاضر قیمت میلگرد در بورس کالا حدود 5/ 11 میلیون تومان به ازای هر تن است که با توجه به نرخ شمش 570 دلاری و دلار 25 هزار تومانی در صورت مشاهده  تحرکاتی در کفه  تقاضای بورس کالا حداقل این نرخ باید به 15 تا 17 میلیون تومان به ازای هر تن برسد.

با جمع‌بندی موارد مطرح شده به نظر می‌رسد در صورت قطعی شدن این شیوه‌نامه تاثیر چشمگیری در روند سودآوری سیمانی‌ها مشاهده کنیم.در جدول شماره2 بر اساس اطلاعات گروه تحلیلی انیگما لیست پایین‌ترین P/ Eهای گروه سیمان را با توجه به شیوه‌نامه قیمتی جدید مشاهده می‌کنید.گفتنی‌است در صورت اجرای شدن این شیوه نامه حاشیه سود صنعت سیمان می‌تواند حدود 45درصد افزایش یابد.در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمانی که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد حدود 40 هزار تومان است که با توجه با اختلاف 50 درصدی قیمت مصرف‌کننده و قیمت کارخانه، قیمت درب کارخانه باید حدود 27 هزار تومان به ازای هر پاکت باشد در حالی‌که این عدد در ماه‌های اخیر نزدیک به 17 هزار تومان بوده است.

پیش‌بینی می‌شود این قیمت در صورت اجرایی شدن طرح ارائه شده به حوالی قیمت واقعی خود(27 هزار تومان) برسد.