کاهش ترافیک پیش‌بینی‌های سود

سودهای اصلاح‌شده

موضوع جالب در میان این تعداد محدود اطلاعیه‌ها این بود که بسیاری از آنها شرکت‌هایی هستند که قبلا پیش‌بینی سود خود را اعلام کرده بودند؛ ولی اکنون در قالب اصلاحیه‌هایی مبنا و فروض درآمدی خود را تغییر داده و به تبع آن پیش‌‌بینی جدیدی از سود پایان سال خود ارائه کرده‌اند.

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، بسیاری از این پیش‌بینی‌ها بر مبنای عملکرد ۹ماهه واقعی امسال و برآورد سه ماه پایانی سال صورت گرفته است. فروض اصلی این برآوردها نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و همین‌طور رقم سرمایه ثبتی آنها است. این موضوع باعث شده که برخی شرکت‌ها به‌دلیل پیش‌بینی کاهشی از نرخ ارز و بعضا هم به‌دلیل برنامه افزایش سرمایه پیش از پایان سال، دست به اصلاح رقم‌های قبلی خود بزنند. البته باید اشاره کرد که اصلاحیه‌های روز گذشته نه برای تغییر رقم سود، بلکه به‌دلیل ارائه جزئیات درآمدی شرکت‌ها صورت گرفته است. در میان ۹ شرکت متاخری که پیش‌بینی سود داده‌اند، ۳ مورد آنها اصلاحیه بوده است.

یکی از این شرکت‌ها، سیمان دورود است که در اطلاعیه جدید خود نوشته است: «با توجه به روند عملیات فروش شرکت و اجرایی شدن راهکارهای صادراتی از جمله فراهم شدن زمینه انتقال ارز و همچنین انعقاد قرارداد حمل صادرات ریلی پیش بینی می‌شود در سه ماه پایان سال جاری صدور مقدار ۹۰ هزارتن کلینکر به مبلغ ۳۸۲هزار و ۵۰۰‌میلیون ریال صورت پذیرد و بر همین اساس سود خالص تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ به مبلغ ۲۲۸هزار و ۷۵۴ میلیون ریال و سود هر سهم به مبلغ ۳۵۶ ریال محقق شود.»

شرکت دیگر شیرین‌دارو است که دلیل اصلاح خود را «افشای دلایل پیش‌بینی کاهش سود خالص در ۳ ماه پایانی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹» اعلام کرده است. بر اساس اطلاعیه «دشیری» این کاهش سود به حذف هر گونه سود تسعیر ارز به علت پیش‌بینی ثبات (و حتی کاهش) نرخ دلار در این بازه زمانی و همچنین کاهش مقدار فروش برمی‌گردد.

شرکت بعدی سیمان خاش است که گفته با توجه به روند فروش و عملیات شرکت پیش بینی سود خالص تا پایان سال مالی ١٣٩٩ به مبلغ ۸۸۱ میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال و سود هر سهم به مبلغ ۷.۰۴۹ ریال خواهد بود.