گروه‌ الف‌، بیشتر اطلاعاتی است که دامنه تاثیرگذاری آنها بر روند اقتصادی شرکت و بالطبع قیمت سهام است. اشکال و نوع این اطلاعات در محدوده بسیار بالایی در قوانین بازار سرمایه مشخص شده است.

دو شرکت پتروشیمی خراسان و سیمان قاین در این گروه روز گذشته اطلاعیه صادر کردند که موضوع هرکدام از آنها به ترتیب به «توقف تمامی فعالیت‌های شرکت» و «نتیجه برگزاری مزایده» برمی‌گشت.

شرکت پتروشیمی خراسان با نماد «خراسان» در این اطلاعیه مهم خود دلیل توقف تولید شرکت را برودت هوا و افت فشار گاز عنوان کرده است. این اطلاعیه نوشته که هنوز مشخص نیست این توقف تا چه زمانی طول خواهد کشید و فرآیند تولید مجدد آغاز شود. جالب است بدانیم که سال گذشته هم در همین ماه در شرکت پتروشیمی این اتفاق تکرار شد. قطع گاز، موجب توقف فعالیت‌ها و روند تولید شرکت پتروشیمی خراسان در بجنورد شده است. بر اساس اطلاعات، تولید در این شرکت از روز ۲۱ دی سال گذشته متوقف شده بود که بر اساس اعلام مسوولان مربوط، دلیل آن به قطع یک هفته‌ای گاز آن مربوط می‌شد. قطع گاز پتروشیمی برای جلوگیری از بروز مشکل در تامین گاز مشترکان خانگی، انجام شده بود. مجتمع پتروشیمی خراسان مستقر در ۱۷ کیلومتری شرق بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت سهامی عام یک مجتمع تولیدی مواد پتروشیمیایی در زمینه تولید آمونیاک (هزار تن در روز)، کود اوره (۱۵۰۰ تن در روز) و ملامین (۶۰ تن در روز) محسوب می‌شود. خوراک اصلی این مجتمع گاز طبیعی بوده و از شبکه سراسری گاز (خانگیران) تامین می‌شود. در سال‌های اخیر کلیه سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن نقش حاکمیتی را به عهده دارد. سهامداران اصلی این شرکت در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، شرکت پترو فرهنگ، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا هستند.

در رابطه با اطلاعیه شرکت سیمان قاین (سقاین) نیز باید گفت که این شرکت در ۲۳ آذر امسال فروش ۶ هزار تن از محصول سیمان پاکتی خود را (شامل فروش ۵۰ هزار تن سیمان پاکتی تیپ ۲ صادراتی در کشور افغانستان مرز میل ۷۸ و فروش ۱۰ هزار تن سیمان پاکتی تیپ ۲ صادراتی در کشور افغانستان مرز دوغارون) به مزایده گذاشت. در نتیجه این مزایده از بین ۳ شرکت‌کننده جهت فروش ۵۰ هزار سیمان پاکتی تیپ ۲ در مرز میل ۷۸ شرکت آریا صنعت برنده مزایده شد و مزایده فروش ۱۰ هزار تن سیمان جهت مرز دوغارون به دلیل به حد نصاب نرسیدن شرکت‌کننده در مزایده، مجددا قرار است در روزهای آینده از طریق روزنامه رسمی مزایده اعلام شود.

مبلغ مورد توافق  برای این مزایده ۷/ ۲۶ میلیارد تومان عنوان شده که درباره نحوه تسویه آن گفته شده قبل از تحویل بار بابت ۵۰‌هزار تن معادل یک میلیون و ۵۰ هزار دلار به حساب شرکت واریز می‌شود (معادل ریالی این مبلغ به نرخ روز ۲۶ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان برآورد شده است).

همان‌طور که گفته شد، روز گذشته ۸ اطلاعیه دیگر در گروه ب هم از سوی شرکت‌های بازار سرمایه منتشر شده بود که در ادامه به‌صورت فهرست‌وار به آنها اشاره می‌شود.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی از عدم‌حصول نتیجه از برگزاری مناقصه خرید یک دستگاه بادکن بطری با ظرفیت ۳هزار بطری یک لیتری در ساعت خبر داده بود.

در گروه واسطه‌گری مالی هم سه نماد «وبانک»، «وبصادر» و «وآذر» به ترتیب با موضوعات «عدم‌حصول نتیجه از برگزاری مزایده»، «موافقت دولت با واگذاری سهام به بانک‌ها» و «صورت‌جلسه هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه» اطلاعیه منتشر کرده بودند. همین‌طور شرکت پارس دارو هم با همین موضوع صورت‌جلسه برای افزایش سرمایه اطلاعیه صادر کرده بود.

ریل‌پرداز سیر (حریل) نیز در سه اطلاعیه جداگانه به انعقاد قرارداد حمل‌ونقل بین‌المللی فورواردی خود اشاره کرده بود.

در نهایت گروه اقتصادی کرمان خودرو نیز از یک قرارداد همکاری توسعه دانش فنی و طراحی خودرو برقی بین شرکت کرمان موتور(سهامی خاص) با یک شرکت که درباره نام آن تنها به جمله «یکی از گروه‌های پیشرو صنعتی کشور» اکتفا شده بود، اشاره کرده است.  گروه اقتصادی کرمان مالک ۵/ ۱۲ درصد شرکت کرمان موتور است.