علاوه بر این در ایران موضوع تغییر قیمت برخی از محصولات دارویی طی ماه‌های گذشته موجب شده که مقادیر سوددهی این شرکت‌ها با رشد مواجه شود و همزمان سهام آنها تحت‌تاثیر این تغییر قیمت‌ها قرار گیرد. طبق اطلاعیه‌هایی که در سامانه کدال قرار گرفته است، ۱۲ شرکت از میان واحدهای دارویی مجوز افزایش نرخ محصول بیش از ۱۰ درصد گرفته‌اند. در رابطه با میزان اثرگذاری این افزایش قیمت‌ها کافی است بدانیم که نسبت فروش محصولات مشمول افزایش قیمت‌ها به کل فروش برخی از این شرکت‌ها بالای ۵۰ درصد بوده است. در جدولی که برای این گزارش تهیه شده است، ابتدا همه ۴۴ شرکت صنعت دارویی همراه با قیمت روز و نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته آنها آورده شده و در ادامه، آن بخش از شرکت‌هایی که از شهریور امسال به این سو مجوز افزایش قیمت گرفته و اطلاعیه آن را در وب‌سایت کدال منتشر کرده‌اند، نشانه‌گذاری و بازدهی سه‌ماهه آنها محاسبه شده است، تا از این طریق بتوانیم مقایسه‌ای بین این شرکت‌ها داشته باشیم.

در این جدول مشاهده می‌شود برعکس آن چیزی که باید باشد، بیشتر شرکت‌هایی که قیمت محصولات آنها طی چند ماه گذشته رشد داشته از بازدهی کمتری نسبت به دیگر شرکت‌ها برخوردار بوده‌اند. شاید یک دلیل این موضوع افزایش هزینه تولید بسیاری از شرکت‌هایی باشد که طی این چند وقت رشد قیمتی داشته‌اند.

دارویی‌ها در میان دیگر صنایع

طبق محاسباتی که برای مقایسه P/ E صنایع بورسی در آذر ماه انجام گرفته است، رقم صنایع دارویی در این ماه به ۱/ ۱۹ واحد رسیده که تا حدی کمتر از میانگین کل بازار است. میانگین P/ E کل شرکت‌های بازار در آذر ماه ۳/ ۲۲ واحد محاسبه شده است. این رقم نسبت به ماه قبل آن حدود ۵/ ۷ درصد افزایش داشته است. در واقع باید گفت P/ E تمام صنایع طی این یک ماه با رشد مواجه شده است، به استثنای دو صنعت «حمل‌ونقل و انبارداری و ارتباطات» و «انتشار، چاپ و تکثیر» که به ترتیب ۱/ ۲ و ۵/ ۰ درصد کاهش داشته‌اند. P/ E صنعت دارویی طی این یک ماه از رقم ۷/ ۱۶ به ۱/ ۱۹ واحد رسیده است. به بیان دیگر رقم P/ E این صنعت طی یک ماه به میزان ۱/ ۱۴ درصد رشد داشته که حدود دو برابر رقم میانگین رشدهای بازار است. دلیل این امر احتمالا به افزایش قیمت سهام شرکت‌های این صنعت طی این زمان مربوط است. طبق محاسبات ارزش بازار صنعت دارویی طی آذر ماه به میزان ۱/ ۱۸ درصد افزایش یافته و این رشد ارزش بازار به معنای رشد قیمت هر سهم است. این در حالی است که ارزش کل شرکت‌های حاضر در بورس به میزان ۸/ ۹ درصد افزایش یافته است. با این حال همان‌طور که گفته شد P/ E شرکت‌های گروه دارویی به نسبت کل بازار از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است. متوسط سود نقدی هر سهم در میان شرکت‌های بورسی در ماه آذر ۷/ ۵۸ تومان بوده، درحالی‌که این عدد در میان سهم‌های دارویی ۱۵۰ تومان محاسبه شده است.