کرونا همچنین با رکودی که با خود از بازار‌های جهانی آورده بود،‌ روند فروش محصولات را کاهش داده بود. این البته تنها مساله مهمی نبود که صنایع با آن دست به گریبان بودند. محدود شدن بازار‌های صادراتی،‌حذف ارز در بسیاری از صنایع و همچنین دریافت مجوز‌های افزایش قیمت‌ها موضوعات دیگری بوده است که حول صنایع چرخیده است. بررسی گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده اگرچه در صنایع و شرکت‌های مختلف، ‌متفاوت بوده است؛ اما گویای این واقعیت است که صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز همراه با افزایش قیمت سهام در بازار سهام روندی مثبت داشته‌اند. البته این نسبت هرگز برابر نبوده، ‌یعنی این بهبود‌ها الزاما به معنی افزایش بازده شرکت‌ها نیست. به‌عنوان نمونه در برخی از شرکت‌ها افزایش نرخ فروش محصولات توانسته تنها افزایش هزینه‌های تولید را برای آنها پوشش دهد یا کم شدن شیوع ویروس کرونا تنها توانسته وضعیت این شرکت‌ها را به موقعیت قبل از آن بازگرداند. با این حال صورت‌های مالی سه ماهه شرکت‌های صنایع به ویژه سهام بزرگ و اثرگذار در بازار نسبت به ماه‌های قبل بهبود یافته‌ است. کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از پیش‌بینی‌های خود ا‌ز صورت‌های مالی سه ماهه خود می‌گویند.

 


علی آهو

مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما

 

بررسی کارنامه بهاری صنایع بورس

با توجه به رشد نرخ دلار در بهار سال 99 و همچنین بهبود قیمت‌های جهانی بسیاری از تولیدات شرکت‌های بورسی پس از بروز شوک کرونا، به نظر می‌رسد شرکت‌ها در گزارش سه ماه ابتدایی امسال وضعیت قابل قبولی خواهند داشت. البته باید پذیرفت که رشد قیمت سهم‌ها در قیاس با رشد سودآوری فاصله بسیاری داشته و گزارش‌های بهار شرکت‌ها توانایی کاهش قابل توجه نسبت P/ E را نخواهد داشت.

در میان گروه‌های بورسی، گروه سنگ آهن به دلیل افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش نرخ جهانی سنگ آهن و کنسانتره برای شرکت‌های صادرکننده این محصول وضعیت نسبتا خوبی خواهند داشت. البته برای فروشندگان داخلی این محصول نیز به‌طور مشابه افزایش نرخ شمش فولاد خوزستان و ثبت رکورد‌های قریب به 7 هزار تومان (برای هر کیلو)، باعث رشد سودآوری آنها خواهد شد. این موضوع تاثیر مثبتی نیز بر خود شرکت‌های تولید‌کننده شمش فولادی دارد که از جمله می‌توان به فولاد مبارکه و آهن و فولاد ارفع اشاره کرد. رشد نرخ ورق گالوانیزه که به‌صورت آزاد قیمت‌گذاری می‌شود نیز باعث رشد سود شرکت‌هایی مثل فولاد فجر کاشان خواهد شد. از دیگر گروه‌ها می‌توان به تولیدکنندگان اوره و آمونیاک اشاره کرد، شرکت‌هایی مثل پتروشیمی پردیس و پتروشیمی کرمانشاه نیز به جهت تاثیر کمتر نرخ جهانی اوره از کرونا و نیز رشد نرخ دلار وضعیت مطلوبی خواهند داشت.  در این میان سایر شرکت‌های پتروشیمی نیز از رشد دلار بی‌نصیب نخواهند ماند، همچنین کاهش نرخ ماده اولیه (نرخ گاز خوراک) این شرکت‌ها تاثیر مثبتی بر سودآوری آنها خواهد داشت، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت پتروشیمی جم اشاره کرد. همچنین برخی پتروشیمی‌های خوراک مایع یا خوراک ترکیبی نیز از فرصت کاهش نرخ مواد برای خرید مواد موردنیاز خود استفاده کرده‌اند و اکنون با بازگشت نرخ‌های فروش محصولات خود، احتمالا در این فصل و حتی ماه آینده در فصل تابستان، شاهد سودآوری مضاعف آنها خواهیم بود، از جمله این شرکت‌ها به پتروشیمی شازند می‌توان اشاره کرد.  در گروه پالایشی نیز هرچند افت شدید قیمت نفت باعث ایجاد زیان موجودی در پایان سال قبل شد. اما با بازگشت آهسته قیمت نفت، بخشی از این کاهش جبران خواهد شد. نکته دیگر آنکه در حال حاضر نرخ‌های کنونی نفت و فرآورده‌های پالایشی در شرایط بسیار مطلوب‌تری نسبت به انتهای سال 98 و بحران کرونا قرار دارند و کرک اسپردهای برخی محصولات در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داشته که این موضوع می‌تواند در کنار بازگشت تدریجی زیان کاهش ارزش موجودی‌ها به سودآوری این شرکت‌ها کمک کند. در گروه‌های دیگری که اصطلاحا کالاهای تند مصرف تولید می‌کنند و موفق به دریافت افزایش نرخ شده‌اند نیز رفته‌رفته شاهد بهبود سودآوری خواهیم بود از جمله گروه لاستیک‌سازی، دارویی و شوینده. برخی گروه‌های تولیدکننده کالاهای تندمصرف که برای تولید محصولات خود نیاز به ارز داشته و موفق به دریافت ارز 4200 تومانی نشده‌اند نیز شاید در گزارش‌های سه ماه نخست سال اوضاع مناسبی نداشته باشند، اما بی‌شک به دلیل سهم بازار بالای این شرکت‌ها در صنعت خود و نیز تاثیر نامطلوب عدم‌تولید بر نرخ فروش آنها، پیش‌بینی می‌شود که در سه ماه دوم با گرفتن مجوز افزایش نرخ و دریافت ارز از سامانه نیما، اوضاع متفاوتی را شاهد باشند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به صنعتی بهشهر اشاره کرد که به دلیل تخصیص نیافتن ارز 4200 تومانی برای واردات روغن مورد نیاز، دچار تعطیلی موقت شده و در صورت عدم بازگشت به تولید، تاثیر نامطلوبی بر قیمت محصولات آن شرکت در بازار مصرف خواهد گذاشت.

 


حمیدرضا مهرآور

نایب‌رئیس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس
 

گزارش‌های ۳ ماهه شرکت‌ها مثبت ارزیابی می‌شود اما به‌طور کلی در بازار سرمایه شرایط صنعت به صنعت متفاوت است. صنعت شوینده با توجه به شیوع بیماری کرونا با اقبال در بازار مواجه شد و طی چند وقت اخیر از وضعیت مناسبی برخوردار است. در این بین،‌ صادرات‌محور‌ها در صنعت پتروشیمی به دلیل اینکه ارز خود را وارد کشور می‌کردند باعث افزایش قیمت ارز شدند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این صنعت از وضعیت مطلوبی برخوردار است. اما در صنعت خودرو شرایط کمی متفاوت است به‌طوری که این صنعت تحت تاثیر افزایش شدید قیمت خودرو وضعیت مناسبی را در بازار سرمایه به دست آورد اما موضوع حائز اهمیت در این صنعت تولید یا وارد کردن قطعات لازم است تا بتواند به موقع سفارش‌های خود را تحویل دهد.  این صنعت از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است به‌طوری که اگر یک شرکت خودروساز تصمیم به ثبت‌نام بگیرد سریعا جمع کثیری از افراد اقدام به ثبت‌نام می‌کنند که این امتیازی است که خیلی از خودروسازان بزرگ خارجی هم ندارند. از سویی صنعت بانکداری با توجه به نرخ سود بانکی و در مقابل ارائه تسهیلات با نرخی دیگر با افزایش حاشیه سود همراه شده است. صنعت شیشه هم به نوعی روند افزایشی خود را پیش‌خور کرده و ممکن است انتظاری که از سایر صنایع وجود دارد این صنعت نتواند به همان میزان انتظارات را برآورده کند. به‌طور کلی تمام صنایع موجود در بازار سرمایه کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

 

 


مهدی افنانی

عضو هیات‌مدیره کارگزاری اردیبهشت
 

سرمایه‌گذاری‌ها نخستین گروهی هستند که گزارش‌های مناسبی را می‌توانند در بازار منتشر کنند. بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد که هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها سود‌های قابل‌توجهی را شناسایی کرده‌اند. از طرفی قطعه‌سازان و خودرویی‌ها نسبت به گذشته وضعیت مطلوب‌تری را نشان می‌دهند و اکنون گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند که به نوعی بیشتر مورد پسند بازار است. با نگاهی به صنعت پتروشیمی مشاهده می‌شود که گزارش‌ها تا کنون در این صنعت کامل منتشر نشده است اما برخی از شرکت‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار هستند. در این صنعت موضوعاتی مربوط به اوره و نرخ خوراک همچنان در ابهام قرار دارد اما شایعات خوبی در این زمینه به گوش می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که این مهم اثر‌گذاری قابل‌توجهی در پتروشیمی‌ها داشته باشد. از سویی امیدواریم که بانکی‌ها نیز بتوانند نرخ تسعیر ارز را در این دوره از گزارش‌ها شناسایی و به‌عنوان محرک در دوره بعدی استفاده کنند. به هر حال اتفاقات خوبی برای سنگ‌آهن، ‌فولاد و مس در این دوره رخ داد، به‌طوری که نرخ‌‌های جهانی و نرخ تبدیل ارز داخلی می‌تواند در گزارش‌ها، خود را به خوبی به نمایش بگذارد. طی چند هفته اخیر موضوعاتی پیرامون افزایش نرخ سیمان وجود داشت و شنیده می‌شود که در بازار نرخ جدید اعمال شده است، بنابراین در گزارش‌های بعدی چنین اتفاقی، اثر‌گذاری خود را نشان می‌دهد. به هر روی پس از موضوع افزایش نرخ ارز و تجدید ارزیابی دارایی‌ها موارد مذکور در گزارش شرکت‌ها قابل مشاهده هستند. به‌طور کلی گزارش‌‌های ۳ ماهه شرکت‌ها به خصوص در صنایع مادر مثبت ارزیابی می‌شوند. تا کنون کمتر از ۵۰ درصد گزارش‌‌ها در بازار منتشر شده است و انتظار می‌رود طی هفته پیش‌رو بقیه گزارش‌ها به‌صورت کامل منتشر شوند.

 

 


محمد دارستانی

کارشناس بازار سرمایه
 

در فروردین ماه به دلیل تعطیلات و شیوع بیماری کرونا اغلب کارخانه‌ها فعالیت چندانی نداشتند اما در ماه‌‌های اردیبهشت و خرداد اکثر شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشتند و در ارقامی بالاتر از میانگین سال گذشته قرار گرفتند. بر این اساس، با توجه به اینکه خیلی از شرکت‌ها به دنبال تحقق شعار سال (جهش تولید) هستند در نتیجه برآورد می‌شود که فروش سال جاری شرکت‌ها از لحاظ مقدار تولید و قیمت محصول با در نظر گرفتن جهش نرخ ارز با افزایش همراه شود. به هر روی نرخ ارز در بازار آزاد که طی ۲ هفته اخیر در رقم ۱۷ هزار تومان قرار داشت اکنون در محدوده ۲۰ هزار تومانی نوسان می‌کند. بر این اساس چنین افزایش قیمتی در روند حرکتی نیما و سنا اثر‌گذار خواهد بود به‌طوری که دلار نیمایی که مبنای قیمت‌گذاری در بورس کالا است حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در این بازه زمانی رشد پیدا کرد. از طرفی پیش‌بینی‌‌ها حاکی از تداوم افزایش قیمت‌ها در بازار است و در ۳ ماه دوم این روند ادامه‌دار خواهد بود. صنایع دلار محور و صادراتی‌‌‌ها وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارند. فلزی‌ها نیز با توجه به روند قیمتی و فروش شرکت‌ها می‌توانند سردمدار باشند. در همین حال اگر صنعت پتروشیمی در جریان صادرات با مشکل مواجه نشود، روند پیش‌رو ‌مثبت ارزیابی خواهد شد. گرچه قیمت گاز جهانی با ریزش همراه شده است اما در نقطه مقابل قیمت خوراک از ۹۰۰ تومان به ۷۴۰ تومان رسیده که این موضوع می‌تواند موجبات رشد این صنعت را فراهم کند. با نگاهی به صنعت خودرو مشاهده می‌شود که ۲ خودروساز اصلی در سومین ETF دولت قرار دارند و بازار نیز تاکنون اقبال خوبی به این صنعت نشان داده است. ‌بنابراین فروش خوب خودروسازان داخلی نسبت به سال گذشته نیز از مزیت‌های این صنعت محسوب می‌شود. در صنعت پالایشگاهی نیز فارغ از اینکه در دومین ETF دولت قرار دارد، به دلیل اینکه مبنای نرخ‌گذاری محصولات پالایشگاهی دلار نیمایی است بنابراین با توجه به افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نرخ ارز نیمایی و تغییر از رقم ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان و حرکت به سمت رقم ۱۶ هزارو ۲۰۰ تومانی طبیعتا این صنعت سود‌سازی بهتری خواهد داشت.

 

 


آرمین عبدی

تحلیلگر بازار سرمایه
 

سایه رشد ارز بر انتظارات سودآوری صنایع

کنترل نسبی کرونا در دنیا و بهبود تقاضای جهانی، افزایش نرخ کامودیتی‌ها و پیشروی آنها به‌سوی قله‌های پیش از کرونا از یک طرف و تعطیل نشدن گسترده واحدهای تولیدی داخل که به ثبات یا حتی رشد اندک مقدار تولید آنها منجر شده است از طرف دیگر موجب شده که مقدار تولید بسیاری از شرکت‌ها دستخوش تغییر چندانی نشود. لذا انتظار می‌رود با این بهبود نرخ‌های جهانی و افزایش نرخ دلار نیما در سه ماه ابتدایی سال جاری، فروش شرکت‌ها با رشد مناسبی همراه باشد که این موضوع به رشد سودآوری آنها منجر خواهد شد.

از این میان در گروه اوره و آمونیاک با توجه به ریزش نکردن قیمت جهانی اوره انتظار می‌رود که شرکت‌های این گروه سودآوری مناسبی را برای دوره سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ تجربه کنند.

گروه پالایشی که در حال حاضر از گروه‌های مورد توجه بازار است با برگشت قیمت نفت به سطوح قبل از بحران کرونا و بهبود کرک اسپردهای موجود از یک طرف و از طرف دیگر برگشت ذخیره گرفته‌شده به‌منظور کاهش ارزش موجودی‌ها در انتهای سال گذشته می‌تواند سودآوری مناسبی را تجربه کند.

کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز در کنار رشد نرخ دلار در سامانه نیما مزید بر علت خواهد شد تا سودآوری برخی از شرکت‌های این گروه در فصل بهار مقدار مناسبی را تجربه کند.

تخصیص نیافتن ارز به بسیاری از صنایع داخلی از ‌جمله گروه دارو، تایر و برخی از شرکت‌های صنایع غذایی موجب شده تا این صنایع یکی پس از دیگری به‌سمت آزاد شدن نرخ پیش روند که همین موضوع انتظار بازار را از سودآوری این شرکت‌ها بالا برده است. گرچه به‌نظر نمی‌رسد که در فصل بهار سودآوری بالایی از شرکت‌های فوق مشاهده شود و این انتظارات در صورت‌های مالی آینده تبلور پیدا خواهند کرد.

در انتها ذکر این نکته الزامی است که انتظار نمی‌رود رشد سودآوری شرکت‌ها همپا با رشد قیمت سهام آنها رشد کرده باشد و از این بابت سودهای ۳ ماهه فصل بهار تغییر چندانی در P/ E کلی بازار ایجاد نخواهد کرد. اما خوش‌بینی به افق پیش‌روی صنعت در جهان و قیمت‌های جهانی در کنار رشد خزنده دلار نیما و تخصیص نیافتن ارز به صنایع داخلی موجب خواهد شد تا انتظارات از سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه همچنان در سطح بالایی باقی بماند.