سهم خودروساز‌ها از بازار

گفته می‌شود صنعت خودرو پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت ایران است و شرکت‌های فعال در این صنعت ۵ درصد از کل ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده‌اند. در بین شرکت‌های گروه خودروساز و قطعه‌ساز حاضر در بورس و فرابورس، ارزش سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نیمی از ارزش کل گروه را شامل می‌شود. در سال ۹۸ بازده سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو ۸۵۶ درصد،‌ ایران‌خودرو ۳۰۱ درصد و سایپا ۱۸۴ درصد بوده است.   بر اساس صورت‌های مالی دو ماهه شرکت‌های خودرو‌ساز تولید انواع خودرو در ۲ ماه ابتدای امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳/ ۳ درصد افت داشته است. در این مدت تولید ایران‌خودرو ۸ درصد افزایش و تولید سایپا ۱۶ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.تولید انواع خودرو در دوماه ابتدای امسال با افت ۳/ ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۲۶ هزار و ۵۳۵ دستگاه رسید. در این مدت تولید سواری نسبت به دوماه ابتدای سال قبل ۱/ ۴ درصد افت داشت و به ۱۱۷ هزار و ۱۷۶ دستگاه رسید. در مورد روند تولید خودرو در اردیبهشت امسال نیز باید به رشد ۳/ ۱۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کنیم به‌طوری که در دومین ماه امسال ۱۰۱ هزار و ۶۱۲ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است. تولید سواری در این مدت معادل ۹۳ هزار و ۹۱۱ دستگاه بوده که نسبت به اردیبهشت ۹۸ با رشد ۱/ ۱۶ درصدی همراه است.

سهم تولید‌کنندگان عمده

در بررسی وضعیت تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو در دوماه ابتدای امسال باید به رشد ۹/ ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کنیم به‌طوری که در این مدت ۶۶ هزار و ۸۴۵ دستگاه خودرو در این گروه صنعتی به تولید رسیده است. در ۲ماهه امسال ۶۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه سواری در ایران‌خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/ ۶ درصد رشد داشته است. تولید گروه خودروسازی سایپا نیز در دوماه اول امسال با افت ۱/ ۱۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده و به ۵۳ هزار و ۶۷۲ دستگاه رسیده است. تولید سواری در سایپا در دوماه امسال با کاهش ۸/ ۱۷ درصدی به ۴۷‌هزار و ۱۵۰ دستگاه رسیده است.

رشد کوچک‌تر‌ها

در این میان شرکت‌ پارس‌خودرو  نیز با تولید ۱۶هزار و ۶۴خودرو به جمع تولید‌کنندگان بزرگ بازار نزدیک شده است. این شرکت ۱۴هزار و ۹۲ دستگاه فروخته و توانسته درآمد ۶/ ۳۴۴ میلیاردتومانی به دست آورد؛ درآمدی که  ۲۳۲ درصد بیشتر از دوماه ابتدای سال ۹۸ است. زامیاد نیز با تولید ۳۷۲۲ دستگاه و فروش ۲۸۹۴ دستگاه درآمد ۸/ ۲۳۳ میلیارد تومانی به دست آورده که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۹۹ درصدی حکایت دارد.

زیان انباشته خودروساز‌ها

به گفته رئیس انجمن قطعه‌سازی، خودروسازان تا پایان پارسال ۴۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را ندارند. به تعبیر او مشکلات مالی خودروسازان آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. صورت‌های مالی دو شرکت خودرو‌ساز نیز نشان می‌دهد زیان انباشته سایپا و ایران‌خودرو تا سال ۹۷  به عددی معادل ۷/ ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال ۹۶ رشدی ۲۰ برابری را نشان می‌‌‌دهد. به عبارت بهتر، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ نسبت به سال ۹۶ معادل ۹/ ۱ هزار درصد رشد کرده و این روند در سال ۹۸ نیز ادامه یافته است.

بر اساس گزارش‌های ۶ ماهه این دو شرکت زیان انباشته شرکت سایپا همچنان صعودی بوده و با ۵۱ درصد رشد به ۱/ ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این بازه‌ زمانی نیز زیان انباشته ایران خودرو با ۶۶ درصد رشد به ۳/ ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید. اگر صورت‌های مالی مجموعه ایران‌خودرو و سایپا را به‌صورت تلفیقی مورد بررسی قرار دهیم، اعداد و ارقام مرتبط با زیان انباشته آنها بیشتر خواهد شد.



 

11-01

 

 پارس خودرو

در اردیبهشت ماه 307 میلیارد تومان فروش داشت که بیشترین فروش ماهانه این شرکت از ابتدای سال 98 بوده است.  فروش فروردین ماه 37 میلیارد تومان و میانگین فروش ماهانه خپارس در سال 98، معادل88 میلیارد تومان بود.  فروش گروه Q200، از مهمترین دلایل رشد فروش پارس خودرو در ماه اخیر است به‌طوری که در اردیبهشت ماه 3 هزار دستگاه از این گروه محصول را به فروش رسانده است.  پارس خودرو در دو ماه ابتدای سال 99 در مجموع 344 میلیارد تومان فروش داشته که 232 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.



 

11-02

 ایران‌خودرو

 در اردیبهشت ماه ۲۳ هزار دستگاه انواع خودرو به فروش رسانده، این عدد در ماه قبل ۶ هزار دستگاه بوده است. نرخ فروش محصولات گروه پژو با رشد ۶ درصدی نسبت به ماه قبل در سطح ۵۷ میلیون تومان به ازای هر دستگاه قرار گرفته است. در نتیجه شرکت در اردیبهشت ماه حدود ۱۴۱۰ میلیارد تومان فروش داشته‌، این در حالی است که فروش شرکت در ماه گذشته ۳۸۶ میلیارد تومان بوده است. مجموع فروش ۲ماهه نخست سال جاری به ۱۷۹۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.


11-03

 

 سایپا

 در اردیبهشت ماه به فروش ۹۲۳ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه قبل ۳۵ درصد بیشتر بوده است. مقدار فروش تیبا و پراید در این ماه حدود ۱۱ هزار و ۱۵ هزار دستگاه بوده، در حالی که این اعداد در فروردین ماه به ترتیب ۱۱ هزار و ۵ هزار دستگاه گزارش شده است (رشد ۲۰۰ درصدی در مقدار فروش پراید).  نرخ فروش پراید نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته، ولی نرخ فروش تیبا با افت ۱۱ درصدی مواجه شده است. سایپا فروش ۲ ماه نخست سال جاری را به ۱۶۰۵ میلیارد تومان رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.