تولید ماهانه 100 هزار تن انواع سنگ در محلات

هرچند برخی اختلافات و معارضات در برخی شهرستان‌های کشور به مانعی در برابر فعالیت معادن تبدیل می‌شود، اما کارشناسان و دغدغه‌مندان توسعه از پایین به بالا (از شهرستان‌ها به کل کشور) به خوبی این مهم را می‌دانند که صنایع و معادن در هر استان زمینه‌های رشد را برای افراد جامعه فراهم می‌کند.

در این بین استان مرکزی و به خصوص شهرستان محلات یکی از مراکز معدنی کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر بیش از ۲ درصد سنگ‌های ساختمانی و ۸ درصد سنگ تراورتن جهان در محلات تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و ۳۸۰ واحد فرآوری با ظرفیت ۱۸میلیون مترمربع سنگ در محلات فعالیت دارند که ۱۳درصد تولید کشور در این خطه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

از نظر جغرافیای سنگ، استان مرکزی در دو منطقه ویژه ایران قرار گرفته که شامل منطقه‌های دگرگونی سنندج، سیرجان و ایران مرکزی است. این استان از نظر زمین‌شناسی دارای معادن بسیار غنی بوده و کانی‌های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزئینی در این معادن یافت می‌شوند.

استان مرکزی با استخراج سالانه ۱۴ میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و تاکنون از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و از این تعداد، حدود ۳۵ نوع ماده معدنی بهره‌برداری می‌شود.

معادن استان مرکزی حدود ۶۰‌ درصد از سنگ‌های تراورتن کشور را تولید می‌کنند. تعداد معادن سنگ تراورتن این استان به بیش از ۸۰‌واحد می‌رسد. توجه کنید که این اعداد فقط مختص به سنگ‌های تراورتن است. استان مرکزی علاوه بر معدن‌های سنگ تراورتن، تعدادی از معدن‌های سنگ مرمریت را در خود جای داده است.

فرصت‌های معدنی محلات

فرهاد خوشنویسان، مدیرعامل شهرک صنعتی استان مرکزی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در ارتباط با فرصت‌های شهرستان محلات در حوزه سنگ با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی محلات با ایجاد شهرک‌های صنعتی مناسب زمینه و مقدمات حضور واحدهای مختلف از جمله کارخانه‌های فرآوری سنگ را به وجود آورده گفت: در این راستا هم‌اکنون شهرستان محلات، دارای رتبه چهارم تعداد کارخانه‌های فرآوری سنگ در سطح کشور بوده و شرکت شهرک‌ها نیز پیگیر ارائه خدمات و رفع موانع و مشکلات این واحدها است.

به گفته وی، در  شهرک صنعتی محلات بیش از هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان صنعتگر در این حوزه مشغول فعالیت هستند و برای هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۳ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شده است. همچنین در شهرک‌های صنعتی شهرستان محلات هم‌اکنون ۳۰۰ کارخانه فرآوری سنگ وجود دارد و ۲۰۰ واحد نیز در حال ساخت است.

فرشاد خوشنویسان در ارتباط با وضعیت تکنولوژی سنگ در این منطقه نیز گفت: با توجه به تعداد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی محلات که در برگیرنده تعداد زیادی واحد فرآوری سنگ است، تکنولوژی این واحدها در مقایسه با میانگین تکنولوژی موجود در سطح کشور، باعث شده تا رتبه اول در این زمینه به شهرستان محلات اختصاص یابد.

تراورتن مزیت مهم محلات

وی گفت: در حوزه سنگ‌های تراورتن می‌توان گفت که غنی‌ترین نوع سنگ تراورتن کرم و سفید در شهرستان محلات موجود است که این خود یک مزیت مهم محسوب می‌شود و همچنین از نظر میزان ذخیره و تولید، شهرستان محلات دارای یک مزیت نسبی چشمگیری نسبت به سایر رقبا است.

به گفته خوشنویسان، در شهرستان محلات ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع سنگ تولید می‌شود که از این میزان سنگ تولید شده حدود ۴ درصد آن به کشورهای هدف صادر می‌شود.  

این فعال بخش‌خصوصی در ارتباط با مشکلات صنعتگران سنگ در محلات گفت: از جمله مشکلاتی که صنعتگران شهرستان هم اکنون با آن روبه رو هستند می‌توان به ماشین‌آلات فرسوده موجود در این حوزه، کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر، کمبود انرژی مخصوصا برق اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد تخصیص تسهیلات برای حضور در بازارهای جهانی و همچنین نوسازی ماشین‌آلات، ایجاد مراکز آموزش نیروی ماهر و همچنین ایجاد تسهیلات برای انرژی تجدیدپذیر (انرژی خورشیدی) از راه‌حل‌های مهم در این زمینه باشد.

مدیرعامل شهرک صنعتی استان مرکزی در ادامه در رابطه با پتانسیل‌های این منطقه از کشور در صنعت سنگ با نگاهی به تولید و صادرات  افزود: دسترسی نزدیک واحدهای تولیدی به معادن از جمله مزیت‌های مهم محسوب می‌شود. تخصیص بودجه به شرکت شهرک‌های صنعتی و اختصاص آن به واحدهای معدنی و صنایع معدنی شهرستان که در نمایشگاه حضور می‌یابند بسیار راهگشا خواهد بود و قطعا این تسهیل‌گری در پرداخت یارانه نقش موثری ایفا می‌کند.

وی در انتها با اشاره به اینکه تولید سنگ در معدن و فرآوری آن در کارخانه سنگ یک تغییر فیزیکی است و استفاده از سنگ در معماری و طراحی داخلی و استفاده از باطله‌های معادن برای ایجاد احجام سنگی، ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند گفت: تنوع‌ سنگ در ایران به دلیل اقلیم جغرافیایی نسبت به سایر صنایع ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند و به عنوان مثال هم اکنون ۱۲‌درصد تراورتن کرم‌رنگ و روشن دنیا در معادن محلات است که این خود ارزش افزوده ایجاد کرده است.