نصف جهان؛ مهد علم و فناوری

حسین افشین در جمع خبرنگاران در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: اصفهان علاوه بر مهد فرهنگ و هنر، مهد علم و فناوری است. اگر محصولی در کشور تولید شود و بتواند آزمون‌های موجود را با موفقیت پشت بگذارد ما اجازه واردات کالاهای خارجی را نخواهیم داد. دیدگاه ما نیز برای حمایت صادرات محور خواهد بود. در دوره جدید معاونت، توجه ویژه‌ای به صادرات خواهد داشت. هر محصول دانش‌بنیانی که بتواند تعهد صادراتی به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بدهد از «حمایت‌های ویژه» این معاونت برخوردار خواهد شد. البته باید توجه داشت که این به معنی عدم‌حمایت از کالاهایی که تعهد صادراتی نمی‌دهند نیست، بلکه بدین معنی است که از آن دسته کالا به‌طور ویژه حمایت خواهد شد.

تقویت نیروی انسانی و ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری در اصفهان

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر رویکردهای اصلی معاونت علمی در دوره جدید برای صادرات کالاهای دانش‌بنیان و فناور با توجه به رشد کمی قابل‌توجه این شرکت‌ها طی سالیان گذشته، گفت: مدیریت در این معاونت را به‌صورت پیوسته و زنجیروار می‌دانیم که نباید در آن با تغییر مدیریت‌ها، نگرش‌ها عوض شود اگرچه باید تسریع پیدا کنند. ما باید نیروی انسانی را تقویت کنیم، زیرا نیروی انسانی در بحث دانش‌بنیان و فناوری همچون چشمه‌ای جوشان است.

وی افزود: در ادامه ما حتماً مرجعیت علمی را در مراکز مخصوصاً در حوزه‌های نوظهور بیش‌ازپیش تقویت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم توجه ویژه‌ای به زیرساخت داشته باشیم. به‌علاوه در حال حاضر پارک پردیس تهران نخستین منطقه بین‌المللی نوآوری کشور است و با توجه به اهمیت شهر علمی و تحقیقاتی اصفهان، به‌زودی با گرفتن مصوبه وزارتخانه، این شهرک علمی نیز بین‌المللی خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، همچنین تغییر روش‌های تأمین مالی را مساله‌ای بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما، تغییر روش‌های تأمین مالی است، زیرا یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی این است که تأمین مالی به‌سختی صورت می‌گیرد. واقعیت این است که با روش‌های سنتی قبلی نمی‌توانیم ادامه دهیم و باید از شیوه‌های جدید تأمین مالی استفاده کنیم تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه در گردش خود را تأمین کنند و زیرساخت موردنیاز خود را ایجاد کنند.

محوری پایین کوچک copy

قول می‌دهم قوانین موجود را به‌طور کامل اجرا کنم

وی با تأکید بر وجود قوانین بسیار خوب در کشور مانند قانون حمایت از کالای ایرانی  و جهش تولید دانش‌بنیان اظهار کرد: متأسفانه درصد اجرای این قوانین بسیار پایین است به همین دلیل من قول می‌دهم قوانین موجود را در این حوزه اجرا کنم. برای سرمایه‌گذاری بخش داخلی نیز تلاش خواهیم کرد که از مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید که در زمینه اعتبارات مالی، قانونی پیشرفته است،  بهره بگیریم.

افشین در خصوص نقش این معاونت در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور نیز اظهار کرد: دانشگاه‌های اصفهان باید پلتفرم نرم‌افزاری هوش مصنوعی را توسعه دهند. از طرفی در بحث زیرساخت، سیاست معاونت علمی هدفمند و متمرکز عمل کردن در این حوزه است زیرا هزینه‌های زیرساخت در این عرصه هزینه‌های بالایی است. در همین راستا برنامه جامعی در حال تدوین است. جلسات متعددی را با بخش‌های خصوصی و حاکمیتی داشته‌ایم و به‌زودی برنامه خودمان را در مورد هوش مصنوعی و نقش استان‌ها در آن اعلام می‌کنیم.

وی درباره شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز اظهار کرد: این شهرک خانه من است. سال ۱۳۸۳ من دریکی از اتاق‌های شهرک دفتر داشتم و مثل بقیه افرادی که اینجا حضور دارند شرکت تأسیس کردیم. ازآنجاکه این شهرک بستری برای رشد ایده‌های نو در شرکت‌های دانش‌بنیان است، آن را یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور می‌دانم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علاوه بر این، تقویت صندوق‌های خطرپذیر و سرمایه‌های آن‌ها از دیگر برنامه معاونت علمی و فناوری است. اکنون تنها ۲ صندوق خطرپذیر بزرگ در کشور وجود دارد که یکی از آنها در اصفهان و  متعلق به فولاد مبارکه و هر یک تقریباً یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌دارند. برنامه ما تقویت میزان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها با کمک تبصره ۱۸ دولتی است.

افشین بابیان اینکه در مورد سرمایه‌گذاری خارجی با کشورهای منطقه مانند عراق، لبنان، سوریه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در زمینه پروژه‌های داخل کشور رایزنی می‌کنیم، افزود: تلاش می‌کنیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشترک برای پروژه‌هایی کشور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تلاش می‌کنیم برای اولین بار است یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارزی در کشور ایجاد کنیم. اگر این صندوق ارزی افتتاح شود، بخش‌های صادراتی ما می‌توانند امید بیشتری به حمایت ما داشته باشند.

تسلط بالای افشین به محصولات دانش‌بنیان

معاون رئیس جمهور پس از رونمایی از 4 محصول دانش‌بنیان (سیلیکا آیروژل، نشت یاب لیزری گاز متان، سامانه پایش آلودگی هوا و دستگاه لیزر جوش داتیس) و ایراد سخنرانی در جمع خبرنگاران، به بازدید از چند شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک پرداخت که در حوزه‌های مکانیک و از نزدیک با توانمندی آن‌ها آشنا شد.

یکی از نکات جالب در این بازدیدها، تسلط بالای افشین به بسیاری از عملکردها و محصولات دانش‌بنیان و حتی برخی شرکت‌ها بود.

این تسلط، مدیران عامل یکی دو شرکت فناور را نیز تا حدی به چالش انداخت که پاسخ به معاون علمی رئیس جمهور عاجز شدند. افشین حتی در یک بازدید مواردی را به مدیران شرکت یادآوری کرد که بسیاری از مدیران ارشد قبلی که از آن‌ها بازدید کرده بودند، متوجهش نشده بودند!

نخبگان تأمین نباشند، کشور به ثروت نمی‌رسد

پس‌ازاین بازدیدها، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور راهی دانشگاه علوم پزشکی و سپس استانداری اصفهان شد.

افشین در حاشیه جلسات خود در این محل، به جایگاه نخبگان و اهمیت تأمین مسکن و معیشت آن‌ها پرداخت و گفت: اگر نخبگان ازنظر مالی تأمین نباشند، کشور به ثروت نمی‌رسد، اگر بگوییم چرا آن‌ها ثروت دارند یعنی هنوز به توسعه

نرسیده‌ایم.  نخبگان ما امروز با مشکلات هویت مواجه هستند زیرا از طرفی از آن‌ها خواسته می‌شود که خلاق و کارآفرین باشند و از طرفی، فرایندهای موجود برای فعالیت آن‌ها چندان چابک و متناسب با جایگاهشان نیست. وی همچنین از افزایش سهم رشته‌های علوم انسانی به 35 درصد منابع این بنیاد نخبگان خبر داد و گفت: اصفهان، دومین استان در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال در این بخش و سومین استان در زمینه درآمدهای فناورانه و دانش‌بنیان است. دانشگاه‌های برتر، شهرک علمی و تحقیقاتی و صنایع بزرگی در آن وجود دارد و به همین دلیل باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت.  اصفهان، رصدخانه حکمرانی در ایران است. بسیاری از هشدارهای اولیه در کشور ابتدا از اصفهان مطرح و تذکر داده می‌شود چنانچه این موضوع درباره کمبود منابع آبی و فرونشست نیز اتفاق افتاد. معاون رئیس جمهور در استانداری اصفهان نیز از ایجاد اولین پارک پویانمایی کشور در اصفهان بر اساس برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: افزایش تعداد خانه‌های خلاق اصفهان را دنبال می‌کنیم.