بازدهی باثبات و رو به رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری بانک آینده

در همین راستا کارگزاری بانک آینده که مدیریت دو صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار درآمد ثابت، با نام‌های «گنجینه آینده روشن» و «گسترش فردای ایرانیان» را بر عهده دارد، با مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها و مدیریت اصولی ریسک،‌ عمده منابع صندوق‌ها را در اوراق با درآمد ثابت و بخش دیگر را نیز به فراخور صلاحدید مدیران صندوق، در سایر رده‌های سرمایه‌گذاری نظیر سهام و سپرده‌گذاری در بانک، سرمایه‌گذاری کرده است.

پوریا زیوری در بررسی وضعیت صندوق صایند گفت: صندوق «گنجینه آینده روشن» با نماد «صایند» در تمامی سامانه‌های معاملاتی قابل معامله بوده و به دلیل ماهیت خود حداقل ریسک را برای سرمایه‌گذاران داشته است. سود مورد انتظار صندوق صایند که به صورت تجمیعی پرداخت می‌شود، تا ۳۱ درصد (موثر سالانه) است که همین امر توانسته «صایند» را به پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت تبدیل کند. این صندوق از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و در طول عمر فعالیت خود بالغ بر ۲۵۸ درصد بازدهی به همراه داشته است. همچنین از مهم‌ترین مزیت‌های صندوق «صایند» نسبت به رقبا، می‌توان به بازدهی نزدیک به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۲، ثبات بازدهی حدود ۳۰درصدی (موثر سالانه) آن در یک سال گذشته و بازگشت کارمزد معاملات «صایند» به حساب سرمایه‌گذارانی که از طریق کارگزاری بانک آینده معامله داشته باشند، اشاره کرد.

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده در مورد نحوه کسب بازدهی ۴۰درصدی این صندوق در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: مدیریت صندوق «صایند» توانست با پایش مداوم بازار بدهی و سرمایه، در روزهای خوب بازار سرمایه، حدود ۲۵ درصد از ارزش دارایی‌های صندوق را در سهام سرمایه‌گذاری کرده و سود بالایی کسب کند و ۱۰ درصد ذخیره نیز به دست آورد که این اتفاق به استقبال سرمایه‌گذاران و رشد حدود ۴۰برابری ارزش دارایی‌های صندوق و دو مرحله افزایش سقف در مدت زمان شش ماه منجر شد.

زیوری خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم مدیریت صندوق «صایند» که سبب ایجاد اطمینان سرمایه‌گذاران می‌شود ثبات بازدهی با توجه به نوسانات نرخ اوراق بهادار با درآمد ثابت و شرایط بازار سرمایه است.

دیگر صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت کارگزاری بانک آینده، صندوق «گسترش فردای ایرانیان» است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در طول عمر ۱۳ساله خود،‌ بالغ بر ۲۹۱ درصد بازدهی ثبت کرده است. این صندوق از نوع صندوق‌های صدور و ابطالی بوده که امکان ثبت‌نام و سرمایه‌گذاری در آن به‌صورت آنلاین از طریق وب‌سایت «صندوق سرمایه‌گذاری گسترش فردای ایرانیان» امکان‌پذیر است.

در مورد عملکرد این صندوق نیز زیوری افزود: این صندوق در دوره مدیریت جدید، به سودآوری بیشتری دست یافته و اکنون به صورت بازده در سررسید، سود حدود ۲/ ۲۹درصدی پرداخت می‌کند. از دیگر مزایای این صندوق می‌توان به سود روزشمار، معافیت مالیاتی، ریسک بسیار کم، ضامن نقدشوندگی بانک آینده و امکان سرمایه‌گذاری مجدد از محل سود اشاره کرد. همچنین سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند سود ماهانه به حساب آنها واریز شود می‌توانند با دریافت سود حدود ۹۰/ ۲۵ درصد (سالانه) در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

زیوری در ادامه گفت: در هر زمانی که سرمایه‌گذاران تمایل به ابطال سرمایه خود داشته باشند، اصل سرمایه حسب مورد با توجه به زمان درخواست ابطال در همان روز یا روز کاری بعد پرداخت و سود سرمایه‌گذاران نیز حداکثر یک روز کاری بعد به حساب واریز می‌شود. این امر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری جریان‌های نقدینگی شرکت‌های حقوقی است. به‌صورتی که این شرکت‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق گسترش فردای ایرانیان از مزایای سهولت سرمایه‌گذاری، سود روزشمار و نقدشوندگی بالا برخوردار شوند.

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده همچنین گفت: مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده در نظر دارد با توجه به مدیریت اصولی پورتفوی صندوق‌ها،  پایش مستمر بازارها،  تقویت تیم تحلیل و سرمایه‌گذاری و گرفتن تصمیمات کارشناسی، سوددهی صندوق‌های تحت مدیریت خود را با توجه به نرخ تورم افزایش دهد.

در پایان این کارشناس بازار سرمایه در مورد مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت نسبت به بازارهای موازی گفت: با توجه به تغییر دولت و پیش‌بینی رکود نسبی در تمامی بازارها که حاصل سیاست انقباضی کوتاه‌مدت بانک مرکزی است، ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی نسبت به رشد تورم، تصور می‌شود و همچنین با توجه به سوددهی ماهانه حدود ۲ تا ۵/ ۲درصدی این صندوق‌ها، بازار برنده، بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه این صندوق‌ها نسبت به سپرده‌های بانکی دارای مزایایی از جمله بازدهی بالاتر از سپرده بانکی، احتساب سود به صورت روزشمار، فاقد نرخ شکست و امکان سرمایه‌گذاری مجدد در دوره‌های زمانی مختلف است، فرصت بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز به وجود می‌آورد تا سود تضمینی دریافت کنند.