آب را چه‌شد؟

ماجرا ازاینجا شروع شد که حسین وحیدا اظهار کرد: مدت‌زمان رهاسازی رودخانه به‌منظور استفاده کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان۱۰ روز و از محل دریچه‌های آبیاری است.

وی اضافه کرد: پیش‌تر قرار بود اواخر بهمن شاهد بازگشایی رودخانه باشیم، اما بارش‌های مفید چند روز اخیر سبب شد جاری‌سازی زاینده‌رود با تاخیر مواجه شود.

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: رودخانه زاینده‌رود از بیستم آبان سال جاری به‌منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع بازگشایی‌شد  و جریان آن پس از تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی دوباره قطع شد.  پس‌ازآن  بنا بر اعلام شرکت آب منطقه‌ای اصفهان؛ بنا بر مصوبه کارگروه سازگاری باکم آبی استان با توجه به‌ضرورت نوبت تامین آب برای ادامه آبیاری کشت غلات، خروجی سد زاینده‌رود از تاریخ یکشنبه ۲۹ بهمن افزایش خواهد یافت.

طبق‌ اعلام شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، در این جلسه که همچنین مقرر شده بود «با توجه به‌پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های پنجشنبه و جمعه (۲۶ و ۲۷ بهمن) در صورت وقوع بارش مؤثر، زمان رهاسازی آب با هماهنگی اصناف کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تغییر پیدا کند»

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر به دلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، افزایش مصارف صنعتی و شرب و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌دست در بیشتر ایام سال با خشکی مواجه شده است.

حسن ساسانی اظهار کرد: جلسه کارگروه سازگاری باکم آبی استان امروز برگزار و در این جلسه مقرر شد که با توجه به گرم بودن هوا و عدم بارش‌های مؤثر و همچنین ضرورت نوبت تأمین آب برای ادامه آبیاری کشت غلات، از تاریخ یکشنبه بیست‌ونهم بهمن خروجی سد زاینده‌رود افزایش یابد.

وی بابیان اینکه این امر توسط اصناف کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت، خاطرنشان کرد: البته با توجه به‌پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های دو روز آینده پنجشنبه و جمعه (۲۶ و ۲۷ بهمن) توافق شد که در صورت وقوع بارش مؤثر، زمان رهاسازی آب با هماهنگی اصناف کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان تغییر یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، سد مخزنی زاینده‌رود در حال حاضر ۲۶۷ میلیون مترمکعب آب دارد.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

قطع و وصل کردن زاینده‌رود و عدم یک تصمیم قطعی برای بازگشایی و اطلاع‌رسانی نامشخص در این رابطه؛ شرایط بغرنجی برای کشاورزان و مردمی که قصد دیدن آب رادارند ایجاد کرده است. از سوی دیگر برخی تورهای گردشگری که به نیت بازگشایی زاینده‌رود ظرفیتی را باز می‌کنند نیز دراین‌بین دچار چالش می‌شوند و تکلیف مردم هنوز در رابطه با آب مشخص نیست.

طبق آخرین گزارش‌ها و بررسی‌هایی که سایت‌های مختلف و مراکز آماری از میزان آب زاینده‌رود داشته‌اند و بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا بیست‌وهشت بهمن موجودی مخزن ۳۱ سد در کشور کاهش داشته است. بیشترین کاهش حجم سد مربوط به «رودبال داراب» در استان فارس است که نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد کاهش‌یافته است، پس از «سد رودبال»، «سدهای چاه نیمه» در سیستان و بلوچستان با ۷۵ درصد کاهش، «دوستی» در خراسان رضوی با ۷۱ درصد کاهش، «سد شمیل ونیان» و «استقلال» در استان هرمزگان همچنین «سد نساء» در استان کرمان با ۶۵ درصد، «سد مارون» در استان خوزستان با ۵۹ و «سد ساوه» در استان مرکزی با ۵۸ درصد بیشترین کاهش حجم را در بین مهم‌ترین سدهای کشور داشته‌اند. از طرفی، بیشترین افزایش حجم مربوط به «وشمگیر، گلستان، بوستان» در گلستان است که نسبت به سال گذشته حجم آن ۶۵۷ درصد افزایش‌یافته است، مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه اکنون ۶۴۶ میلیون مترمکعب آب دارد که برابر ۳۹ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی داشته است.

وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران نیز چندان مناسب نیست و اکنون ۲۴۸ میلیون مترمکعب آب دارد که برابر ۱۳ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در خوزستان که پرآب‌ترین جلگه کشور است نیز «زنجیره کارون» بیش از هفت هزار و ۸۲۴ میلیون مترمکعب، «سد دز» هزار و ۱۷۹ میلیون مترمکعب، «سد کرخه» بیش از هزار و ۳۱۰ میلیون مترمکعب، «سد جره» ۱۰۶و «سد مارون» ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب دارد که دراین‌بین بیشترین افزایش حجم مربوط به «سد کرخه» است که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش را ثبت کرده است. حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۷۴ میلیون مترمکعب رسیده که برابر با ۲۲ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۰۶ درصد افزایش را ثبت کرده است.