آینده نگری رمزدارایی از حاشیه خلیج فارس تا ساحل دریای سیاه

آشنایی کم اردوغان در شهریور آن سال با کریپتو، به اظهار نظری غیرکارشناسی منجر شده بود که به سرعت اصلاح شد و اردوغان متوجه شد برای توسعه اقتصادی، نمی‌تواند رمزارزها را که نه به قول او پول، بلکه یک دارایی جدید در کلاس جهانی هستند، نادیده بگیرد.

حالا همزمان با آماده شدن ترکیه برای قانون‌گذاری بخش ارزهای دیجیتال، موسسات بانکی عمده این کشور به فعالیت‌هایشان در فضای دارایی‌های دیجیتال سرعت بخشیده‌اند. در هفته‌های اخیر، تحول قابل توجهی در تعامل صنعت بانکداری ترکیه با ارزهای دیجیتال رخ داده است. آکبانک، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بانکی این کشور، از طریق شاخه سرمایه‌گذاری خود، خرید شرکت کریپتویی استیبلکس را اعلام کرد. این اقدام آن‌ها، طبق گزارش کوین‌دسک ترکیه، نشان‌دهنده تمایل آکبانک برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار دارایی‌های دیجیتال است. یکی دیگر از بانک‌های ترکیه نیز کیف پول دیجیتال خود را رونمایی کرد که از بیت‌کوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها پشتیبانی می‌کند.  در مواجهه با تورم بالا، مردم ترکیه به سوی رمزارزها رغبت بیشتری پیدا کردند و ترکیه به‌عنوان دومین کشوری است که به نسبت جمعیت، بیشترین تعداد کاربران بازار رمزارز در جهان را به خود اختصاص داده است.

کشورهای دیگری نیز به مرور زمان و با شناخت ظرفیت‌های رمزارز، گاردشان را باز کرده‌اند و با قاعده‌گذاری‌هایی، سعی کرده‌اند از این فرصت برای توسعه اقتصادی کشورشان استفاده کنند. یکی از کشورهایی که از ابتدا رویکرد مثبتی به رمزارزها داشت، امارات متحده عربی است.

رمزارزها در امارات و سرمایه‌هایی که وارد دوبی می‌شود

بر اساس تحقیقات انجام شده، امارات یکی از کشورهایی است که بیشترین پذیرش ارزهای دیجیتال یا همان رمزدارایی‌ها را در سه سال گذشته داشته است. نرخ پذیرش جمعیت، علاقه به رمزارزها و قانون‌گذاری این حوزه، از جمله عواملی است که باعث موفقیت این کشور در این صنعت شده است. از آنجا که سیاست‌های دعوتی دبی در این راستا ساده و راحت است، بازار پررونق رمزدارایی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا، کسب‌وکارها و افراد بیشتری را برای توسعه کسب و کارشان به دبی جذب می‌کند.

امارات متحده عربی دومین اقتصاد بزرگ در شورای همکاری خلیج فارس است که تنها عربستان سعودی از آن پیشی گرفته است. این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بوده و جزو مناطقی است که بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی سرانه (PPP) در جهان را دارد. در حالی که تمرکز دولت بر توسعه صنعت پتروشیمی، تنوع‌بخشی به اقتصاد، گسترش تجارت و افزایش سهم درآمدهای غیرنفتی در تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده است، در سال‌های اخیر، امارات متحده عربی به شدت اقتصاد دانش‌محور حول فناوری اطلاعات را با تأکید همزمان بر تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه داده است.

نهادهای داخلی امارات متحده عربی و چندین سازمان بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد امارات در سال ۲۰۲۳ با چشم‌انداز اقتصادی خوش‌بینانه، رشدی قوی خواهد داشت. گزارش بانک استاندارد چارترد که در ژوئن منتشر شد، پیش‌بینی می‌کند که صادرات امارات تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲ تریلیون درهم با متوسط نرخ رشد سالانه ۵.۵ درصد خواهد رسید. انتظار می‌رود دبی نقش مهمی در توسعه و رشد آینده داشته باشد.

از دیدگاه جهانی، با افزایش مداوم اقتصاد دیجیتال، دبی نیاز فوری به شناسایی نقطه رشد اقتصادی بعدی دارد. بخش وب ۳ که با فناوری بلاکچین راهبری می‌شود، به شدت با اقتصاد دیجیتال ادغام شده است.

اگرچه دبی (امارات متحده عربی) با چالش‌های عینی مانند تفاوت‌های فرهنگی، محدودیت‌های ژئوپلیتیک و محیطی پیچیده مواجه است، اما به لطف شرایط برتر خود در زمینه فناوری، زمینه و عناصری عالی برای فناوری‌های پیشرفته و صنایع نوآوری مالی از جمله صنعت رمزارز فراهم می‌کند. تنظیم سیاست و محیط کسب‌وکار به ویژه در حوزه رمزارزها موقعیت امارات متحده عربی را در مواجهه با کشورهایی مانند ژاپن و هند، که قبلا یک موقعیت پیشرو را نشان می‌دادند، رشد داده است. PwC تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۴، پتانسیل بازار بلاکچین در خاورمیانه و شمال آفریقا، که در اطراف دبی (امارات متحده عربی) متمرکز است، از ۳.۲ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

دبی در میان ۵۰ شهر برتر مالی جهان در رتبه ۳۷ قرار دارد و در منطقه خاورمیانه مقام اول را دارد. با دگرگونی اقتصاد دیجیتال، صنعت کریپتو در دبی مورد توجه قرار گرفته است. صنعت کریپتو از نظر استراتژیک به عنوان یک جزء اساسی از ساختار صنعتی آینده دبی مطرح است.

مدیرعامل مرکز بلاکچین دبی، مروان الزارونی، در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اظهار کرد که امارات متحده عربی به ویژه دبی در هر فناوری آینده‌نگر بوده و به سرعت در حال توسعه است و ارزهای دیجیتال و بلاکچین نیز از این قاعده مستثنی نیستند. دبی به عنوان یک مرکز اقتصاد محوری در امارات متحده عربی، به طور استراتژیک پیرامون صنعت کریپتو برنامه‌ریزی کرده و سیاست‌های قوی دولتی را از مراحل اولیه اجرا کرده است. در حال حاضر، در سطح جهانی، دبی به یکی از اعضای اصلی و ضروری صنعت کریپتو تبدیل شده و بیش از هفتصد کسب و کار کریپتویی در دبی فعال هستند که بیشتر آنها شرکت‌های خارجی هستند که با توجه به قوانین امارات، این کشور را برای فعالیت انتخاب کرده‌اند که حجم قابل توجهی سرمایه و نیروی انسانی متخصص را روانه دبی کرده است.