برگزاری نشست مدیران و کارشناسان بازار سرمایه، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان  همین رابطه می گوید:  هر منطقه که دارای ظرفیت است می‌تواند مأمنی برای دریافت پشتیبانی‌های مالی و سرمایه‌گذاری برای توسعه و پیشرفت باشد. ازاین‌رو خواستارم که این پیشنهادها را در مجموعه بورس و اوراق بهادار دنبال و مساعدت کنید که این نهادها در اصفهان شکل بگیرند و بتوانیم فارغ از دغدغه‌ها، مسیری را ریل‌گذاری کنیم که فضا و بستر آن به نحو بهتری هدایت شود.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

ضرورت تغییر پارادایم فکری فعالان اقتصادی، از نگاه اقتصادی محض به نگاه منفعت همگانی

استان اصفهان که امروز به‌عنوان قطب صنعت و فولاد کشور شناخته می‌شود، دارای پیشینه‌ای است که همه نظام‌های اجتماعی را در کنار یکدیگر قرار می‌داده است. پیشینه اصفهان نشان می‌دهد بزرگانی مانند شیخ بهایی با طراحی میدان نقش‌جهان، نظام اقتصادی را در کنار نظام‌های معنوی و سیاسی طراحی کرده و همان‌طور که مادیات را دیده، نظام‌های معنوی را نیز در نظر گرفته‌اند و این رمز شکوفایی تاریخ اصفهان است. امروز نیز در استان اصفهان باید نظام اقتصادی را در کنار دیگر نظام‌های معنوی و سیاسی قرار دهیم؛ ارزش صنعتی مثل فولاد مبارکه، صرفاً سهام و مسائل اقتصادی این شرکت نیست، بلکه این مجموعه دارای ارزش‌های زیاد دیگری است.

.

راهبردهای جدیدفولاد مبارکه برای مقابله با چالش‌ها

با همه این دستاوردهای درخشان باید اذعان داشته باشیم که نه‌فقط فولاد مبارکه، بلکه کل صنعت فولاد کشور با چالش‌های جدی مواجه است. یکی از این چالش‌ها در حوزه تأمین مواد اولیه در زنجیره تولید است که باید به‌طور اساسی در کل کشور برای آن چاره‌اندیشی شود. چالش دوم مربوط به حوزه زیرساخت‌های این صنعت از جمله برق، گاز، آب و به‌طورکلی انرژی است. وجود رقبای داخلی که امروزه به‌شدت در حال گسترش هستند و همچنین رقبای خارجی سومین چالشی است که اگر برای آن‌ها به‌طور جدی چاره‌اندیشی مؤثری نداشته باشیم، تمامی سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده که بالغ‌بر ۱۵ میلیارد دلار در اقصی نقاط کشور است دچار خسران می‌گردد.

فولاد مبارکه برای مقابله با این چالش‌ها و برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی‌تر راهبردهای جدیدی را در پیش گرفته است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود با تمرکز بر تولید محصولات ویژه به‌عنوان اولین راهبرد در فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفته است و معتقدیم اگر تمامی شرکت‌ها و کارخانجات داخلی کشور این جهت‌گیری‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و از صددرصد توان خود در جریان تولید استفاده کنند به‌طور قطع بخش از عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد.

گروه فولاد مبارکه؛ مسیر کاملاً مسئولانه، سبز، پیشران، نوآورانه و متعالی

برای افق ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی بلندپروازانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ به نحوی که بتوانیم سالانه ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم؛ به همین دلیل در حال حاضر ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را بر کسب‌و‌کارهای جدید متمرکز کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم که خودمان را به‌عنوان یک شرکت جهان‌تراز بین ۲۰ شرکت برتر فولادی دنیا مطرح کنیم.

بررسی  ۱۲۰۰ طرح دانشگاهی توسط کارشناسان

همچنین در حوزه گرنت‌های دانشگاهی ورود کرده‌ایم؛ تاجایی‌که در حال حاضر بالغ‌بر ۱۲۰۰ طرح دانشگاهی توسط کارشناسان در دست بررسی است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ظرف سه سال آینده بتوانیم با حمایت‌های لازم بسیاری از این طرح‌ها را به تشکیل هسته‌های استارت‌آپی و فناور برسانیم. همچنین فولاد مبارکه از بین ۲۰۰ شرکت بررسی‌شده در بیش از ۲۵ شرکت استارت‌آپ سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده است. فولاد مبارکه برای تأمین انرژی پایدار خود نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی را احداث کرده است که توربین شماره یک آن به‌عنوان فاز اول نیروگاه در مهرماه وارد مدار شد و پیش‌بینی می‌شود فاز دوم آن نیز اواخر ماه آینده وارد مدار شود. علاوه بر این، در زمینه احداث نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی در منطقه سنگان خراسان و احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در منطقه کوهپایه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم .

به صفر رساندن برداشت آب خام فولاد مبارکه از حوزه آبریز زاینده‌رود به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی فولاد مبارکه است

به صفر رساندن برداشت آب خام فولاد مبارکه از حوزه آبریز زاینده‌رود یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی فولاد مبارکه است؛ به همین منظور علاوه بر استفاده از پساب‌های شهری و خانگی شهرستان‌های هم‌جوار، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در اجرایی نمودن پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی انجام داده‌ایم؛ پروژه‌ای که سال گذشته عملیاتی شد و امروز با پیشرفت بسیار خوبی در ده‌ها نقطه به‌طور هم‌زمان فاز کانال‌کشی و لوله‌گذاری آن در حال انجام است و به نظر می‌رسد تا اوایل سال آینده بتوانیم از فازهای اولیه این پروژه بهره‌برداری کنیم.

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران:

همه‌چیز در فولاد مبارکه در کنار هم ایجاد شده و ارزش‌افزوده زیادی برای این مجموعه ایجاد کرده است

استان اصفهان بیش از ۲۵۰ مجوز از بورس تهران دریافت کرده و سازمان بورس نیز با صدور مجوزهای زیاد اتفاق خوبی در این استان رقم زده است؛ با توجه به سهم ۶ درصدی جمعیت استان اصفهان، می‌طلبد که این استان نیز صاحب مرکز مالی شود. بورس و فرابورس آماده است تا به پذیرش شرکت‌ها و تأمین مالی کمک کند. طی یک سال گذشته با تغییر الگوهای پیشین در بورس توانسته‌ایم شرکت‌های متوسط را نیز پذیرش کنیم، شرکت‌هایی که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان سوددهی داشته باشند. همه‌چیز در فولاد مبارکه در کنار هم ایجادشده و ارزش‌افزوده زیادی برای این مجموعه ایجاد کرده است. شرکت‌های زیادی در استان اصفهان هستند که می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند و ما برای این شرکت‌ها فرش قرمز پهن خواهیم کرد تا پاسخگوی نیاز آن‌ها باشیم تا تالار مالی استان اصفهان تبدیل به مرکز مالی این استان شود.