سهم اندک ایران از عطاری جهانی

ایران با داشتن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان ، ۳۰۰ روز آفتابی و ۲ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی ، یکی از بهترین خاستگاه‌ها برای رشد و تکثیر گیاهان دارویی است. بااین‌حال به دلیل ضعف دربسته‌بندی و برندینگ و ناشناخته بودن محصولات  ، فقط ۶۰ تا ۹۰ میلیون دلار از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده درحالی‌که ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد دلار است. در سال ۱۳۹۷ ، ۲۲۸ هزار تن گیاه دارویی در ایران تولید و ۷۲ هزار تن آن صادرشده است که معادل ۵۷۰ میلیون دلار است. در همین سال میزان واردات ۱۸۰ میلیون دلار بوده که بیشتر محصولات وارداتی زنجبیل ، دارچین ، هل ، سیاه‌دانه و تخم شربتی هستند. اما بر اساس آمار میزان صادرات گیاهان دارویی از کشور در سال ۹۹ - ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده، اما در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ میزان صادرات گیاهان دارویی ۵۰ درصد از این میزان کاهش‌یافته است. بیشتر محصولات صادراتی ، زعفران ، گل محمدی، شیرین‌بیان و زیره سبز می‌باشند و بیشترین حجم صادرات آن‌ها به کشورهای پاکستان، امارات ، عراق ، آلمان ، ژاپن و چین صورت می‌گیرد.

ضعف ایران در صادرات گیاهان دارویی

عمده صادرات گیاهان دارویی ایران به‌صورت فله‌ای، خام و بدون پکیج بندی و برند مناسب است. همین پک بندی نامناسب باعث می‌شود در طول فرآیند توزیع و حمل‌ونقل و صادرات ، کیفیت گیاهان پایین بیایید و متناسب باسلیقه خریداران نباشد.

همین سبب شد تا کشورهایی مثل چین ، آمریکا ، ژاپن و آلمان ، گیاهان دارویی را به‌صورت فله‌ای به قیمت‌های بسیار پایین خریداری کنند. با بسته‌بندی مناسب و برند سازی نیز باقیمت‌های بسیار بالا به کشورهای دیگر و حتی به خود ایران صادر می‌کنند.

اصفهان کجاست؟

در استان اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع قابلیت بهره‌برداری گیاهان دارویی‌ را دارد که تاکنون یک‌میلیون هکتارِ آن  شناسایی و  تعیین طرح‌شده است. در مراتع استان اصفهان ۲ هزار گونه گیاهی و صنعتی شناسایی‌شده است که ۴۶ گونه گیاهی شناخته‌شده، خاصیت دارویی داشته و بهره‌برداری می‌شود ولی سایر گونه‌ها یا در سطح کم رویش دارد یا بهره‌بردار ندارد.  همچنین سال گذشته ۷۰ هزار تُن انواع گیاهان دارویی در استان کشت و برداشت‌شده که روند توسعه آن کماکان ادامه دارد.