متالکس و  سه محور توسعه صنعتی

اثرگذاری یک نمایشگاه ملی، بین‌المللی یا جهانی بر افراد و جوامع گوناگون به صور فردی، دسته‌جمعی، شبکه‌ای و یکپارچه، گسترده و هم‌افزا و در پاره‌ای از موارد اتفاقی، گاهی اوقات تا چندین دهه ادامه خواهد یافت. تأثیرگذاری صنعت نمایشگاهی گاهی اوقات غیرقابل‌پیش‌بینی است به‌گونه‌ای که کشف یک استعداد نمایشگاهی بر توسعه اقتصادی جهان اثرگذار است، زیرا نمایشگاه مرز نمی‌شناسد و افکار متخصصان برجسته متعلق به همه جهان است.

بررسی رابطه میان پیشرفت صنعت نمایشگاهی یک کشور با میزان رشد و توسعه اقتصادی و توان صنعتی آن کشور به‌خوبی نشان‌دهنده نقش و تاثیر مثبت صنعت نمایشگاهی بر مجموعه اقتصاد است.

نمایشگاه‌ها ابزاری است که در کنار سایر ابزارهای تجارت خارجی می‌تواند اهرم تراز تجاری کشور را به نفع صادرات تغییر داده و کمبودها در سایر بخش‌ها را جبران نماید.

اگر از این مزیت به نحو بهینه استفاده شود و در برگزاری نمایشگاه‌ها منافع کلان و ملی کشور به همراه منافع برگزارکنندگان منطبق با استانداردهای روز دنیا در نظر گرفته شود می‌توان امیدوار بود فرصت‌های اقتصادی فراوانی نصیب بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان مشاغل در کشور خواهد شد. مادامی‌که جایگاه صنعت نمایشگاهی در برنامه‌ریزی‌های دولت و بخش خصوصی مشخص و تبیین نشده است نمی‌توان انتظار معجزه داشت. اثرات صنعت نمایشگاهی در توسعه اقتصادی آن چیزی نیست که در همایش‌ها، کنفرانس‌ها، نشست‌های تخصصی و سخنرانی‌ها یادآوری می‌شود. نقش و تاثیر صنعت نمایشگاهی در رشد و رونق اقتصاد، تقویت صادرات غیرنفتی و توسعه گردشگری آن چیزی است که می‌بایست در عمل به آن پایبند بود و بر مبنای آن برنامه‌ریزی و عمل نمود.

دولت و بخش خصوصی هم‌صدا و هم‌قدم برای ارتقاء کیفیت یک نمایشگاه و جهانی کردن آن در تلاش هستند، توان و ظرفیت‌های وسیع صنعت نمایشگاهی را می‌شناسند و به آن واقف‌اند و به‌تبع از مزیت‌های این صنعت نیز بهره‌مند می‌شوند.

تا زمانی که دولت، تشکل‌ها، اتاق بازرگانی، سفارتخانه‌ها،ا صاحبان صنعت و بنگاه‌های اقتصادی و همه فعالان کوچک و بزرگ عرصه اقتصاد، تولید و تجارت نگاه درست و حرفه‌ای به صنعت نمایشگاه نداشته باشند تحول بنیادین اتفاق نخواهد افتاد.

صنعت نمایشگاهی یک زیرساخت مهم اقتصادی است و بنابراین به نگاهی زیرساختی نیاز دارد. مادامی‌که نگرش‌ها اصلاح نشود، صنعت نمایشگاهی مانند سالیان گذشته بیشتر در پی اثبات نقش و هویت خود خواهد بود و صرف این انرژی، میزان اثرگذاری این صنعت را کاهش خواهد داد

امروزه روش برگزاری نمایشگاه‌ها با توجه به قدمت طولانی آن بسیار تغییر کرده است. هرچه پیش‌تر می‌رویم عملکرد و رویکرد برگزاری نمایشگاه‌های موفق بین‌المللی پیوسته در حال تغییر است.

توجه به بازارهای هدف، مشتریان و فروشندگان موثر پروژه‌های عمرانی، صنعتی و تجاری مرتبط، به‌روزرسانی محصولات، معرفی ابتکارات و نوآوری‌ها، توجه به فرهنگ و رسوم مرتبط، حضور مشارکت‌کنندگان تخصصی و بازدیدکنندگان بین‌المللی، برنامه‌ریزی هدفمند، آموزش و ترویج علمی و کاربردی فناوری‌ها ضرورت مدیریت صنعت نمایشگاهی است و این مدیریت پیوسته نیازمند تغییرات بالقوه است که همراه باعرضه و تقاضا و توسعه کسب‌وکار همراه باشد.

پس از حذف نمایشگاه‌های بازرگانی از اواسط دهه ۷۰ تاکنون و تخصصی شدن نمایشگاهی در عرصه داخلی و بین‌المللی، مسیر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی توسط شرکت‌های برگزارکننده شکل گرفت و تعدادی از عنوان های نمایشگاهی و بین‌المللی بر همین اساس روزهای ابتدایی خود را طی کرد و در حال حاضر تعدادی از این نمایشگاه‌ها به برندهای معتبری تبدیل‌شده‌اند که در ایران و منطقه دارای اعتبار زیادی می‌باشند، از جمله آنها می توان به نمایشگاه فولاد، متالورژی و ریخته گری در اصفهان اشاره کرد که امسال هم قرار است در شهریورماه برگزار شود. به جهت بررسی موضوع فوق و نگاهی به نمایشگاه فولاد اصفهان گفت‌وگو کردیم با دو فعال صنعت فولاد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

مهران محجوب نژاد، معاون برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک، درباره نمایشگاه فولاد به «دنیای اقتصاد» گفت:مجموعه نمایشگاهی که در کشور برگزار می‌شود چند گروه است. برخی نمایشگاه‌ها در کنار سمپوزیوم فولاد هست، یا همایش دنیای اقتصاد که در کنار نمایشگاه هست. یا انجمن تولیدکنندگان که نمایشگاه بومی‌سازی را برگزار می‌کند. ازلحاظ نمایشگاه در کشور متولی‌های مختلفی داریم، یک بخش انجمن‌ها هستند، یک بخش مطبوعات هستند که هرکدام در کشور به‌صورت دوره‌ای کار می‌کنند. یک سری نمایشگاه داریم که گروه‌های برگزارکننده مختلفی، اجرای آن را بر عهده‌دارند ، کاربردی‌تر و تخصصی‌تر در بحث‌های معرفی صاحبان فولاد که در سراسر کشور پخش هستند. مثلا در استان‌های مختلف که واحدهای فولادی داریم، گردش نمایشگاه‌ها در این استان‌ها می‌تواند موثر باشد.

وی  در ادامه افزود: از استان اصفهان تا سیستان و بلوچستان و کرمان و ... که هرکدام قطب فولاد هستند. نمایشگاهی که الان پیش روداریم، یکی از نمایشگاه‌های تخصصی این حوزه است. در استان اصفهان کارفرمایان، تامین کنندگان و بخش‌های دیگر در نمایشگاه کنار هم قرار می‌گیرند. فعالیت‌های فولاد نیز گسترده و روبه رشد است. نمایشگاه باعث شبکه‌سازی بین پیمانکاران و کارفرمایان می‌شود. محجوب فر در پایان درباره وضعیت کیفی نمایشگاه اصفهان گفت: تا آنجایی که من خبردارم استقبال خوبی از نمایشگاه شده است. اصفهان قبلا ازلحاظ نمایشگاهی وضعیت ضعیفی داشت اما نمایشگاه جدید اصفهان محیط خوبی برای این‌گونه نمایشگاه‌هاست. استقبال خوبی نیز از نمایشگاه شده است. ما اگر بتوانیم این نمایشگاه‌ها را ازنظر زمانی در کشور تقسیم کنیم که در طول سال در تمام کشور برگزار شوند کمک می‌کند. نمایشگاه‌ها صرفا نباید در یک‌زمان خاص برگزار شوند. این نمایشگاه با تجربیاتی که در سه سال گذشته دارد، دستاوردهای خوبی می‌تواند برای صنعت داشته باشد.

در ادامه گفت‌وگو کردیم با علیرضا مولوی زاده، مدیر متالوژی فولاد مبارکه، که مشروح آن را می‌خوانیم:

علیرضا مولوی زاده، مدیر متالوژی فولاد مبارکه، درباره اهمیت این دوره از نمایشگاه فولاد به «دنیای اقتصاد» گفت: نمایشگاه تامین کنندگان مختلف را دورهم جمع می‌کند و زمینه مناسبی برای تعامل است. در این نمایشگاه آخرین دستاوردها موردبررسی قرار می‌گیرد که برای فولاد لازم است. در بخش دیگر بحث عرضه دستاوردهای فولاد مبارکه و محصولات جدید است. فولاد مبارکه می‌تواند محصولات جدیدی که در چند سال اخیر را تولید کرده است در آنجا عرضه کند. در بحث خودرو، لوله‌سازی، لوله انتقال نفت و گاز، لوازم‌خانگی، صنایع بسته‌بندی، فولاد استحکام بالا، کشتی‌سازی و... فولاد مبارکه می‌تواند محصولات و آخرین دستاوردهای خود را عرضه کند و محصولات جدیدی که تولید کرده است را برای مشتریان خود عرضه کند.  وی در ادامه افزود: نمایشگاه فرصت خوبی برای ارائه توانمندی‌هاست.

در نمایشگاه‌ها اگر خاصیت بین‌المللی داشته باشند تامین کنندگان خارجی نیز حضور پیدا می‌کنند و می‌توان از دستاوردهای آن‌ها نیز استفاده کرد و شرکت‌های داخلی نیز می‌توانند از پتانسیل‌های آن‌ها استفاده کنند. کشور چین یکی از مهم‌ترین کشورهای حاضر در نمایشگاه فولاد است و اگر در این نمایشگاه هم حضورداشته باشند به ما کمک می‌کنند.

مولوی زاده، درباره حضور کشورهای دیگر در این نمایشگاه اشاره کرد: اصولا در نمایشگاه‌های بین‌المللی هر کشور و صنعتی در یک حوزه قوی‌تر است. اگر بتوانیم از پتانسیل دیگر صنایع استفاده کنیم موفق‌تر هستیم. در این بستر ما از نقاط قوت و ضعف خود در مقایسه با کشورهای پیشرفته بیشتر استفاده می‌کنیم. کلیه کشورهای صنعتی می‌توانند از این بستر استفاده کنند. چین هم در صنایع مختلف پیشرفت دارد. مولوی زاده گفت: ایدئال من برای یک نمایشگاه خوب و باوجود محدودیت‌ها این است که شرکت‌های مختلف دستاوردهای خود را عرضه کنند و بحث بومی‌سازی جدی گرفته شود. اگر مشتریان هم از قطعات بومی‌سازی شده استفاده کرده‌اند باید نظر خود را مطرح کنند. در زمینه محصولات جدید هم فولاد مبارکه محصولاتی که تولید می‌کند هدف اش مشتریان جدید هستند که با حضور مشتریان در نمایشگاه می‌توانیم به آن‌ها آخرین دستاوردهای فولاد را عرضه کنیم.