دلیل نام گذاری کوکا کولا این طور بیان شده است: « برگ های کوکا و دانه های کولا(منبعی از کافیین) و ترکیبی فوق العاده از این دو منبع»  نکته جالب این است که فرمول تولید نوشیدنی های کوکا کولا، یک فرمول سری است  و هنوز هم اطلاعات دقیقی در مورد فرمول تولید نوشیدنی های کوکا کولا وجود ندارد. این مساله برای حفظ قدرت انحصاری این برند بسیار ضروری است.

سرمایه گذار اولیه و فردی که فرمول این  نوشیدنی ها را تهیه کرد، جان اسمیت پمبرتون بود که علاوه بر تحصیلات پزشکی و داروسازی، سالها در جنگ کلمبوس شرکت کرده بود و یک بازمانده جنگی بود. در جریان جنگ او آسیبهای جسمی زیادی متحمل شده بود و داروهای آرامش بخش زیادی برای تسکین این دردها مصرف می کرد  و به همین دلیل مدت کوتاهی بعد از عرضه نوشیدنی‌های کوکا کولا به بازار اقدام به فروش این برند و فرمول این نوشیدنی به آسا گریگس کاندلر کرد. کاندلر یکی از شناخته شده ترین بیزنس‌من‌های آمریکایی در اواخر قرن نوزدهم میلادی بود و ترفندهای بازاریابی پیشرفته او باعث شد تا این برند نوشیدنی نه تنها در اواخر قرن نوزدهم بلکه تا انتهای قرن بیستم هم به عنوان برترین برند تولید نوشیدنی در دنیا فعالیت می کرد.

چه کسی این برند را راه اندازی کرد

کلنل جان پمبرتون که جانباز جنگ های داخلی امریکا بود و دارای مدرک در رشته پزشکی بود، به مطالعه روی فرمول های خاص نوشیدنی پرداخت و این نوشیدنی که در تولید آن از دانه های خوراکی افریقایی هم استفاده شده بود را در داروخانه جیکوب در ایالت جورجیا، داروخانه ای که خود تاسیس کرده بود، به فروش رسانید. در آن زمان عرضه این نوشیدنی  با استقبال زیادی به دست آورد.

در روز ۸ می سال ۱۸۸۶ یعنی زمانی که نوشیدنی کوکا کولا برای اولین بار عرضه شد، مردم برای خرید هر بطری از این نوشیدنی ۵ سنت پرداخت می کردند. وب سایت شرکت کوکاکولا نوشته است:« در ابتدا این فرمول به عنوان یک دارو در داروخانه ها به فروش می رسید و ادعا می شد که این نوشیدنی می تواند برای درمان بیماریهای مختلفی مانند  اعتیاد به مورفین، سو هاضمه، اختلالات عصبی و سردرد استفاده شود.

ولی به تدریج و بعد از تغییرات اندکی به عنوان یک نوشیدنی محبوب در دنیا معرفی شد و به جای داروخانه ها، در سوپرمارکتها عرضه شد.» اولین تبلیغ برای برند کوکا کولا در روز ۲۹ می سال ۱۸۸۶ در روزنامه «آتلانتا ژورنال» منتشر شد.

واگذاری برند به آسا گریگس کاندلر

اما دکتر پمبرتون در فاصله کوتاهی بعد از تولید این محصول بیمار شد و در سال ۱۸۸۸ به دلیل ابتلا به سرطانی در شکم خود از دنیا رفت. او قبل از مرگ خود بخش زیادی از سهام کوکا کولا را به آسا گریگس کاندلر که یکی از شناخته شده ترین فعالان اقتصادی در آن روزها بود فروخت و بخشی از سهام را برای تنها پسرش چارلی گذاشت.

جان پمبرتون بر این باور بود که این برند قابلیت زیادی برای رشد دارد و مالکیت بخشی از سهام  شرکت توسط چارلی می توان به او امکان  رفاه بیشتر را بدهد. اما بعد از مرگش چارلی که یک فرد معتاد و الکلی بود سهام خود را با قیمت ۱۷۵۰ دلار به  گریکس کاندلر فروخت و مطالعات نشان داده است ارزش سهمی که او در سال ۱۸۸۸ فروخته است به قیمت سال ۲۰۲۰ کمتر از ۴۷ هزار دلار امریکا است.