یادداشت سمت چپ copy

حضور صاحبان کسب‌وکار در نمایشگاه‌های تخصصی، بین‌المللی و خارجی نیز یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه‌ تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب‌وکار در کنار هم قرار می‌گیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری و شبکه‌سازی‌های اقتصادی را محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به‌صورت کامل به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه رسانه، تبلیغات، چیدمان مهندسی غرفه‌ها، شرایط ایده آل رفاهی و خدماتی و در کل فضایی را خلق می‌کند که با استانداردهای تجاری دنیای امروز هماهنگ است؛ آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان تکرار می‌گردد به معنای واقعی کلمه در هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها به بهترین شکل ممکن برای فعالان اقتصادی نمایان می‌شود.

در جهان امروز، برگزاری هرکدام از نمایشگاه‌ها باهدف معرفی محصولات جدید، دانش‌بنیان، ارایه توانمندی‌های صنایع و به نمایش گذاشتن رویکردهای نوین در مدیریت صنعت تحقق می‌یابد. کنار هم قرار گرفتن این مورد می‌تواند به توسعه صادرات و کشف بازارهای هدف منجر گردد. بنابراین توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

برای برگزاری رویدادهای تخصصی و بین‌المللی نیازمند شناخت پتانسیل‌های اقتصادی کشورمان هستیم، به‌عنوان‌مثال استان اصفهان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی برای تحقق یافتن این مهم را دارا است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها ذکر خواهد شد. به‌عنوان‌مثال؛ واحدهای صنعتی فعال استان اصفهان 9000 واحد بزرگ هستند، رتبه 2 منطقه صنعتی کشور، تعداد معادن فعال 834 معدن است. این استان رتبه اول فولاد کشور با تولید 60 درصد فولاد کشور، فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان را دارد. همچنین رتبه اول صنعت سیمان با بیش از 12 درصد تولید کشور و رتبه اول تولید صنعت طلا و جواهر با اختصاص بیش از 50 درصد از کارگاه‌های کشور را در خود جای‌داده است. شرکت هواپیمایی هسا پیشرفته‌ترین کارخانه تولید هواپیما در ایران در استان اصفهان قرارگرفته است. شرکت‌های نساجی اصفهان رتبه اول در ایران با تولید 35 درصد محصولات نساجی و 75 درصد فرش ماشینی کشور در این استان قرارگرفته است. شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی، رتبه اول حمل‌ونقل بار و مسافر در کشور، این جایگاه به دلیل قرار گرفتن استان اصفهان در مرکز کشور است. شرکت‌های تولید سنگ با بیش از 70 نوع سنگ ساختمانی و تزئینی نیز در اصفهان قرار دارد. رتبه اول کشور در تولید محصولات گلخانه‌ای، رتبه سوم کشور در زمینه تولید عسل با 31 هزار تن، رتبه اول تولید شیر در کشور با 2.1 میلیون تن، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه دوم تولید گوشت سفید و رتبه سوم تولید سیب‌های درختی و زمینی است. لازم به ذکر است رتبه دوم جهانی در تنوع صنایع‌دستی نیز به استان اصفهان تعلق دارد.

بدون تردید هرکدام از پتانسیل‌های فوق امکان به نمایش گذاشتن و عرضه خود به مشتریان را می‌توانند در نمایشگاه محقق کند.

نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین پیوست‌های تجاری برای شرکت‌ها در نظر داشت. پیوستی که به مانایی و حضور پرقدرت شرکت‌ها جلوه‌ای متفاوت از سایر رقبا ارایه می‌کند. چند مورد از کارکردهای اصلی نمایشگاه در ادامه می‌آید. بازاریابی برای کالاهای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه؛ فروش مستقیم کالا به خریداران عمده یا مصرف‌کنندگان؛ معرفی کالاها و تکنولوژی‌های نوین که درنتیجه تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی تولیدشده‌اند، برقرار ساختن کانال‌های جدید توزیع کالا در کشورهایی که نمایشگاه در آن برگزارشده است؛ شناسایی رقبای تجاری و آگاهی از ویژگی‌های کالاها و خدمات آن‌ها، شرایط صدور، قیمت‌های پیشنهادی، مقایسه با سایر کالاها، مقایسه تکنولوژی‌های؛ آگاهی از دیدگاه‌های مشتریان بالقوه در مورد نقاط ضعف کالاهای عرضه‌شده و اقداماتی که برای برطرف کردن آن‌ها باید انجام گیرد. بنابراین مقایسه دستاوردهایی که در نمایشگاه برای سایر فعالان اقتصادی به همراه آورده می‌گردد، با هیچ‌کدام از فعالیت‌های تجاری‌سازی قابل‌مقایسه نیست. چراکه نمایشگاه مکانی است که تبلیغات، رسانه، ارتباطات تجاری، گفت‌وگــو، تبادل دیدگاه‌های اقتصادی و تمام اهرم‌های مرتبط با دنیای تجارت را زیر یک مکان گرد هم می‌آورد.

کلام پایانی؛ نمایشگاه بین‌المللی اصفهان پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و بازرگانان از یک‌سو و صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان از سوی دیگر است. بنابراین بهترین مسیر برای توسعه کسب‌وکارهای مختلف، صادرکنندگان، تولیدکنندگان و صاحبان فن‌آوری حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی است تا این رهگذر کلان امکان صادرات کالاهای باکیفیت آنان بیش از گذشته فراهم شود.