محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در چهارمین جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران  اظهار کرد: در چهارمین دوره نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد با محوریت بومی‌سازی، تفاهم‌نامه‌ای میان فولاد مبارکه و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شد.

وی افزود: هدف از انعقاد این قرارداد، تأمین ۸ دسته از نیازمندی‌های صنعت فولاد ازجمله مواد، قطعات و تجهیزاتی است که توسط شرکت‌های نوآوری و دانش‌بنیان که در شهرک علمی تحقیقاتی حضور دارند، بومی‌سازی می‌شود.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه برای واردات نیازمندی‌های خود در سال گذشته بالغ بر ۳ میلیون دلار هزینه انجام داده است؛ با بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در صنعت فولاد کشور، صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هدف کلیدی ما از امضای این تفاهم‌نامه با شهرک علمی و تحقیقاتی، برندسازی است، به‌این معنا که برندهای ایرانی جایگزین برندهای معتبر خارجی در صنعت فولاد شوند و این بخش از نیازمندی‌ها در داخل تولید شود.

حمایت ۵۳۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۰

همچنین رئیس بومی سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه گفت: در سال گذشته، فولاد مبارکه بیش از ۵۳۰۰ میلیارد تومان، قراردادهای خرید را با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کرده است.

مهدی شهیدی رئیس بومی سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: فرایند بومی سازی از ابتدای تأسیس فولاد مبارکه بسیار مورد توجه مدیران و کارشناسان این کارخانه بوده است. این شرکت در سال ۱۳۸۰ با تشکیل ساختاری معین در این زمینه فعالیتی منجسم‌تر را ادامه داد.

وی گفت: در سال ۱۳۹۰ با راه‌اندازی واحدهای بومی‌سازی، مهندسی مجدد و کنترل کیفیت ساخت این حرکت غنا بخشیده شد که در نتیجه آن بیش از ۹۰ درصد از نیازها در زمینه قطعات، تجهیزات و مواد از داخل کشور تهیه می‌شود.

رئیس بومی سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه به عنوان صنعتی پیشرو در زمینه بومی‌سازی توانسته است این فرهنگ را در صنعت فولاد نهادینه نموده و به سایر صنایع کشور منتقل کند. از سال ۱۳۸۰ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار قلم کالا شامل قطعات، تجهیزات و مواد با حمایت این شرکت بومی‌سازی شده و در کشور تولید می‌شود که با نهادینه شدن فرهنگ بومی‌سازی در فولاد مبارکه، تاکنون بیش از ۲۹۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.