علی فتاحی در مراسم تجلیل از دانشجویان و فعالان فرهنگی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اجرایی کشور، اظهار کرد: ما با نظرات متعددی که داریم، یک وجه اشتراکِ نظر نیز داریم و آن اینکه در حوزه اجرا، مشکلات زیادی داشته‌ایم. این بحث مربوط به قبل و بعد از انقلاب هم نیست. دیدگاه‌ها و نظرات متعددی درباره علت این مسائل مطرح می‌شود و در واقع می‌توان گفت، اثرگذاری نخبگان در عرصه حکمرانی کمرنگ است و در جایی که باید از ظرفیت ویژه نخبگان استفاده شود، دچار مشکل هستیم. وی ادامه داد: در سال ۸۵، بنیاد نخبگان با رویکرد شناسایی نخبگان راه‌اندازی شد و قرار بود از طریق این بنیاد، شناسایی، گزینش و پرورش نخبگان انجام شود تا در نهایت بتوانیم از ظرفیت نخبگان کشور در عرصه‌های اجرایی به خوبی استفاده کنیم. در کشور حدود ۵۰ هزار نخبه شناسایی شده داریم. بر اساس آمار جهانی، یک درصد از جمعیت هر جامعه‌ای را کسانی تشکیل می‌دهند که استعدادها و توانمندی‌های خاصی دارند و با این حساب در جامعه ایرانی، حدود ۸۰۰ هزار نخبه داریم. باید بگوییم حتی در عرصه شناسایی نخبگان هم ضعیف عمل کردیم. معاون بنیاد نخبگان استان اصفهان افزود: تعریف نخبه به سمت تعریف باز می‌رود و صرفاً شامل دانشجویان المپیادی نمی‌شود، هر فردی در هر حوزه‌ای می‌تواند برگزیده باشد و توانمندی‌های خاص خود را نشان دهد.   

فتاحی ادامه داد: امیدوار هستیم با افزایش دایره نخبگان، بحث نوآوری عالمانه هم در کشور افزایش پیدا کند و به‌طور ویژه در حوزه حکمرانی، شاهد نقش‌آفرینی نخبگان باشیم. در طی ده سال گذشته، در اکوسیستم نوآوری، اتفاقات خوبی در کشور افتاده است. نوآوری، صرفاً مختص به حوزه فنی نیست، بلکه نوآوری‌های نرم در حوزه علوم انسانی نیز مطرح است. نوآوری عالمانه، موضوعی است که مبتنی بر ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان محقق خواهد شد و این موضوع می‌تواند حوزه حکمرانی کشور را دچار تغییر کند. رکن اصلی پیشرفت کشور، دانشگاه و دانشگاهیان هستند، آن هم دانشگاهیانی که نوآوری لازم را داشته باشند و بتوانند در عرصه‌های مختلف مؤثر واقع شوند.  

معاون بنیاد نخبگان استان اصفهان، با معرفی برخی از طرح‌های بنیاد نخبگان، ادامه داد: مجموعه بنیاد از حوزه دانش‌آموزی تا دانشجویی و حوزه دانش آموختگی، شامل طرح‌های متعددی می‌شود. به‌عنوان مثال، در حوزه دانشجویی، طرح رفعت، (راهبری فرهنگی، علمی، تربیتی) است که با محوریت یک استاد راهبر انجام می‌شود. در این طرح یکی از اساتید دانشگاه‌های استان اصفهان، به‌عنوان یک راهبر قرار می‌گیرد و یک طرح پژوهشی، علمی، فناورانه و تربیتی را می‌تواند ارائه دهد و درباره آن طرح، تعدادی از دانشجوها می‌توانند از خدمات راهبری آن استاد راهبر استفاده کنند.

وی اظهار کرد: طرح شهید احدی از دیگر طرح‌های بنیاد نخبگان است که امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را فراهم می‌کند. به موجب این طرح، کسانی که یک‌سری ویژگی‌های خاص داشته باشند، در پایان مقطع کارشناسی می‌توانند بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شوند و یا از مقطع کارشناسی ارشد وارد مقطع دکتری شوند. همچنین، طرح شهید چمران را داریم که به موجب آن، از افرادی که فارغ‌التحصیل دوره دکتری هستند و می‌خواهند در مقطع فوق دکتری مشغول به تحصیل شوند، حمایت مالی خواهد شد.