بخش عمده‌ای از محیط زیست کشور توسط زنان حفظ شده است

نورالله مرادی  در مراسم «شهر تالابی ورزنه» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر افزود: زنان ورزنه در فرهنگ مشارکت در حفاظت از محیط زیست بستر مناسبی برای الگوسازی در این زمینه برای همه هستند.

وی با بیان اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه جدی برای توجه به حوزه جوامع محلی و تغییر معیشت و مشاغل جایگزین در حال طراحی است، اظهار‌کرد: به طور حتم در اداره کل مشارکت‌های مردمی و مسوولیت های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست توجه جدی به این شهرستان زیبا و با تمدن کهن خواهیم داشت.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شهر ورزنه باید چند وجهی دیده شود، اضافه کرد: میراث فرهنگی، میراث طبیعی، گردشگری و کشاورزی از ویژگی های مهم این مجموعه ارزشمند است که باید دست به دست هم بدهیم و آن را حفظ کنیم.

همچنین در این مراسم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان انتخاب ورزنه به عنوان شهر تالابی را افتخاری برای ایران و اصفهان خواند و گفت: سال گذشته اقدامات لازم برای ثبت «شهر خمیر» هرمزگان به عنوان نخستین شهر تالابی کشور انجام شد و همزمان پنج شهر دیگر که ورزنه اصفهان هم جزو آنها بود، نامزد شهر تالابی معرفی شدند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده ادامه داد: بدین ترتیب بود که شهر ورزنه در دومین دوره اعطای گواهینامه شهرهای تالابی دنیا جزو شهرهای تالابی دنیا قرار گرفت. وی با بیان اینکه باید از این فرصت برای ورزنه و تالاب گاوخونی بهره گرفت، اظهار‌کرد: عنوان شهر تالابی یکی از اولویت های تورهای گردشگری در بیشتر نقاط دنیاست که علاقه‌مندان به گردشگری طبیعت را جذب می کند.

عنوان شهر تالابی فرصت خوبی برای گردشگری است

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، کسب عنوان شهر تالابی مکمل ویژگی‌های متعدد شهر تاریخی ورزنه است و می تواند فرصت خوبی برای رونق گردشگری منطقه ایجاد کند.

وی افزود: خشک شدن رودخانه زاینده رود که موجب شده است کشاورزی منطقه کمتر شود، می تواند از طریق گردشگری طبیعی تا حدود زیادی بحث معیشتی و درآمد پایدار مردم منطقه را جبران کند.

لاهیجان زاده تاکید کرد: عنوان شهر تالابی ورزنه در دنبال کردن حقابه تالاب بین المللی گاوخونی و مجاب کردن وزارت نیرو برای تامین آن می تواند بسیار موثر باشد.

فرماندار شهرستان ورزنه نیز در این مراسم، گفت: تالاب گاوخونی که روزی در بحث روان‌آب‌ها، انتهای رودخانه زاینده رود را کنترل می‌کرد خشک نشده بلکه با سوء مدیریت، خشکانده‌ شده است.

سعید رحیمی با بیان اینکه از سال‌ها پیش پساب صنایع و فاضلاب اصفهان در این تالاب ته نشین شده است، افزود: اگر حقابه تالاب تامین نشود و رطوبتی که تاکنون وجود داشته از بین برود، ریزگردهای سمی و سرطان زا منجر به این خواهد شد که همه اهالی استان اصفهان کوچ کنند و آن روز شاید دیگر آب برای صنایع و کشاورزی مهم نباشد.

وی با اشاره به موضوع حقابه کشاورزان، اظهار‌کرد: اگر رودخانه جاری شود قنات ها و چاه‌های اطراف سیراب خواهند شد و فشار از روی رودخانه کمتر خواهد شد، امروز به این نتیجه خواهیم رسید که به هر طریقی، باید آب رها شود تا غول خفته تالاب گاوخونی بیدار نشود. فرماندار ورزنه ادامه داد: تالاب گاوخونی مادری مهربان برای محیط زیست بوده ولی امروز تبدیل به یک غول خفته شده است که اگر بیدار شود ریزگردهای آن نه تنها ورزنه بلکه چند استان را درگیر خواهد کرد.

انتخاب شهرهای تالابی با تاکید بر مشارکت های مردمی است

شهردار ورزنه نیز در این مراسم گفت: ورزنه که در مجاورت تالاب بین المللی گاوخونی قرار دارد، در کنوانسیون رامسر بعنوان یکی از شهرهای تالابی دنیا انتخاب شد.

حامداخگر با بیان اینکه از ایران، ورزنه و بندر خمیر بعنوان شهر تالابی انتخاب شدند و لوح خود را در نشست اخیر کنوانسیون رامسر در شهر ژنو سوییس دریافت کردند، افزود: انتخاب شهرهای تالابی با تاکید بر اهمیت مشارکت های مردمی در شهرهای مجاور تالاب ها و پیگیری مدیریت و جوامع محلی برای نجات تالاب یا محافظت از آنها صورت می گیرد. وی خاطرنشا کرد: در جلسه هایی که شهرداران شهرهای تالابی دنیا از جمله ورزنه و بندر خمیر ایران با دبیر کنوانسیون رامسر داشتند بر تحقق گردشگری و ایجاد شبکه شهرهای تالابی در دنیا تاکید شد.

شهردار ورزنه گفت: همچنین در کنوانسیون رامسر، موضوع دیپلماسی شهری برای نجات محیط زیست، تحقق مفهوم توسعه پایدار شهری و محافظت محیط زیست برای نسل های بعدی مورد تاکید بود. وی با بیان اینکه در این رویداد جهانی شهرهای تالابی از کشورهایی مانند چین، کانادا، اسپانیا، فرانسه، عراق، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و ایران انتخاب شده بودند، تصریح کرد: انتخاب ورزنه بعنوان شهر تالابی با کمک ۲ تشکل محیط زیستی این شهر و سازمان حفاظت محیط زیست، محقق شد.

اخگر افزود: امروزه محیط زیست به دغدغه همه مردم برای نجات زیست بوم تبدیل شده است و انتخاب شهرهای تالابی علاوه بر ایجاد مسوولیت اجتماعی برای مدیریت شهری به محافظت از تالاب ها و جوامع اطراف آن کمک می کند.