آلودگی هوای اصفهان؛ فاکتور ابتلا به دیابت

وی گفت: زمانی که می‌گوییم دیابت شیوع بالایی دارد، منظور دیابت نوع دو است که بیش از ۹۵ درصد بیماران با آن درگیر هستند. بزرگ‌ترین مشکل در بیماری دیابت، مشخص نبودن زمان ابتلا به بیماری است.

وی با اعلام اینکه معمولاً هر بیمار دیابتی پس از ۱۰ سال از آغاز بیماری متوجه بیماری‌اش می‌شود، افزود: حدود ۷۰ درصد از عوارض بیماران دیابتی چند فاکتوری است، یعنی چند عامل باید یا یکدیگر همراه شوند تا دیابت آن‌ها نشان داده شود. ضمن اینکه در حال حاضر پیش دیابتی در بین افراد شایع است و نیمی از افراد بالای ۶۰ سال درگیر دیابت یا پیش دیابتی هستند.

این فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه افراد با مقدار قند نرمال در ایران کم یابند، خاطرنشان کرد: دیابت با همه مشکلاتی همچون کوری، دیالیز، قطع پا و بیماری قلبی و عروقی مرتبط است، درحالی‌که این بیماری و عوارض آن قابل‌پیشگیری است.

 وی تصریح کرد: اگر روزانه شش دقیقه پیاده‌روی کنید حدود ۴ سال عمرتان افزایش پیدا خواهد کرد، اگر ۵ تا ۷ درصد وزنتان را کاهش دهید قندتان کنترل خواهد شد و مقاومت بدنتان به انسولین شکسته می‌شود. همچنین اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد وزنتان را کاهش دهید شانس نجات از دیابت را خواهید داشت.

کچویی با اشاره به داروهای بیماران دیابتی، گفت: انواع داروها برای کنترل قند در دسترس است، اما این بیماری به‌صورت قطعی درمان نخواهد شد. با توجه به فرهنگ مصرف شیرینی در استان، روند افزایش به دیابت صعودی است، ضمن اینکه بیشتر شهروندان اصفهانی تصور می‌کنند پولکی قند ندارد، درحالی‌که این‌طور نیست.

 وی با اشاره به اینکه نیمی از درآمد افراد برای داروها و درمان دیابت هزینه می‌شود، افزود: طب سنتی نباید از حد خودش فراتر رود، چون ما نمی‌توانیم داروهای بیماران را قطع کنیم و با طب سنتی آن را درمان کنیم. برخی از بیماران دیابتی داروی خود را قطع کرده و تصمیم می‌گیرند با داروهای گیاهی درمان شوند که این کار حتی می‌تواند منجر به فوت آن‌ها شود.

عضو هیات علمی و مسوول کمیته علمی موسسه خیریه دیابت اصفهان همچنین گفت: آلودگی هوا ریسک فاکتور شیوع دیابت نوع دو است، ضمن یک‌چهارم مرگ‌های قلبی و عروقی در استان مربوط به آلودگی هوا است. آلودگی هوا فاجعه‌ای است که امروزه اغلب شهروندان در معرض عوارض جبران‌ناپذیر آن قرار دارند.

رامش حسین‌خانی، کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ شیوع دیابت در اصفهان ۱۱.۶۹ درصد بود، اما در سال ۱۳۹۹ به ۱۳.۶ درصد رسید، در حالی خواهد بود که آمار کشوری ۱۴.۱ درصد ثبت شد و اصفهان پس از یزد رتبه بالایی در شیوع دیابت دارد.

به گفته وی، ۱۴ درصد از مبتلایان به دیابت در استان اصفهان از بیماری خود خبر ندارند و گاهی این بیماران حاضر به پذیرش بیماری خود نیستند.

به گزارش ایسنا، کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه از ۱۰۰ بیماری دیابتی تنها بیماری ۳۵ درصد درمان و ۲۳ نفر کنترل خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۶۰ تا درصد بیماران دیابتی به علت عوارضی همچون بیماری قلبی و عروقی فوت می‌کنند.

در خبری دیگر مرتبط با همین موضوع رئیس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با اعلام اینکه متأسفانه آمار دیابت در دنیا، ایران و اصفهان سیر صعودی دارد و افزایش آن سیل‌آسا است، گفت: یک‌سوم افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان مبتلابه دیابت یا پیش دیابتی هستند.

او با اعلام اینکه دیابت سونامی است که به‌سرعت در جامعه شیوع پیدا می‌کند، گفت: حدود ۱۲ میلیون نفر بیمار دیابتی و ۱.۵ برابر آن مستعد دیابت و پیش دیابتی در ایران داریم.

وی درباره اهداف مؤسسه خیریه دیابت اصفهان توضیح داد: هدف مؤسسه آموزش، پیشگیری و کنترل دیابت بوده و در این راستا آموزش‌های مختلفی به جامعه ارائه کرده است. با توجه به اینکه کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که اعضای آن دیابتی نباشند، سعی کردیم علاوه بر آموزش و غربالگری قند خون، به علائم بیماری دیابت بپردازیم.

رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با اعلام اینکه متاسفانه آمار دیابت در دنیا، ایران و اصفهان سیر صعودی دارد و افزایش آن سیل‌آسا است، تصریح کرد: اگر آمار بیماران دیابتی کل کشور را میانگین ۱۳.۵ درصد فرض کنیم، با فرض جمعیت ۸۸.۵ میلیون نفری کشور، حدود ۱۲ میلیون نفر دیابتی و ۱.۵ برابر آن مستعد دیابت

و پیش دیابتی داریم.

وی با اشاره به اینکه بیماران دیابتی دو تا سه برابر مردم عادی در بیمارستان بستری می‌شوند و دو برابر افراد عادی بیماری‌های قلبی عروقی دارند، گفت: در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال کشور ۷۱.۵ درصد زنان و ۵۵ درصد مردان اضافه‌وزن دارند و حدود ۲۲ درصد کودکان زیر دو سال ایران چاق هستند.

عطاری بابیان اینکه تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا خواهند شد، گفت: یک‌سوم افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان مبتلابه دیابت یا پیش دیابتی هستند.

عطاری با اشاره به اینکه در ایران حدود ۱۴ میلیارد دلار در سال هزینه دیابت می‌شود و به همین دلیل خیلی از دیابتی‌ها بدون درمان می‌مانند، گفت: دولت نمی‌تواند همه هزینه‌های دیابت را بپردازد. مؤسسه‌های خیریه با بودجه محدود هم نمی‌توانند تمامی هزینه‌های سنگین را تأمین کنند.