این سرانه ورزشی در بخش بانوان در شرایط بدتری نیز قرار دارد، چراکه بانوان دارای سالن اختصاصی نیستند و ساعات اختصاص داده‌شده به ورزش بانوان در ساعات مرده و زمان‌هایی است که بیشتر بانوان ورزشکار نمی‌توانند به علت حضور در محل کار و تحصیل از آن‌ها استفاده کنند.

در آخرین آمار سرانه فضای ورزشی در استان اصفهان از ۴۶ صدم مترمربع به ۵۰ صدم مترمربع (نیم مترمربع) رسیده به این معنا که هر نفر در استان نیم مترمربع فضای ورزشی در اختیار دارد اما وضعیت مساحت اماکن ورزشی در استآن‌همچنان نامطلوب ارزیابی می‌شود چراکه میانگین کشوری سرانه ورزشی ۷۰ صدم مترمربع است.

علیرضا امین آزاد معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان‌ به مناسبت هفته تربیت‌بدنی در خصوص وضعیت سرانه ورزشی استان اصفهان می‌گوید: ازنظر سرانه اماکن ورزشی نسبت به استاندارد‌های جهانی و کشور عقب هستیم و سرانه پایینی داریم؛ تعداد زیادی پروژه‌های ناتمام وجود دارد که اگر بتوانیم با استفاده از اعتبارات عمرانی در نظر گرفته‌شده این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم، قطعاً وضعیت بهتری خواهیم داشت.

او می‌افزاید: البته این موضوع فقط به اداره کل ورزش‌ و‌ جوانان استان اصفهان مربوط نمی‌شود و سایر دستگاه‌ها نیز در افزایش سرانه اماکن ورزشی نقش دارند؛ در رابطه با اختصاص این امکان ورزشی به هیات‌ها نیز طبق دستورالعملی که به ما اعلام‌شده است اقدام به برگزاری مزایده‌ها می‌کنیم و سعی کردیم نیاز‌های هیأت‌ها در مواردی مانند برگزاری دوره‌های آموزشی و تمرینات را برآورده کنیم تا دچار مشکل نشوند، اگر ببینیم بازهم هیات‌ها نیاز به اماکن ورزشی بیشتر دارند، پس از بررسی کارشناسانه اقدامات لازم انجام خواهد شد.

بااین‌همه مشخص نیست  این اقدامات لازم که همتایان پیشین ایشآن‌هم وعده آن‌ها را داده بودند کی مبذول داشته می‌شود و تبدیل به اقدامات عملی و قابل‌سنجش و اندازه‌گیری می‌شوند.  بسیاری دیگر از مدیران و بالاتر از آن، تصمیم گیران و تصمیم سازان نمی‌توانند حتی اگر بخواهند هم کاری از پیش ببرند، آن‌ها منتظرند جایی یک ورزشکار مدال‌آور پیدا و بتوانند برایش بنر و دسته‌گل سفارش دهند و با او عکس یادگاری  بگیرند، اما اینکه چطور و با کدام امکانات توانسته از یک ورزشکار عادی به قهرمانی مدال‌آور تبدیل شود  را فراموش می‌کنند.

 از سوی دیگر هم معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان سال گذشته گفته که سرانه ورزشی ما  از۱۶ استان کشور کمتر است. به گفته آذر کیوان امیر پور اصفهان سرانه فضاهای ورزش دانش‌آموزی این استان را ۵۷ سانتی‌متر است که در بین استان‌های کشور در رتبه ۱۷ قرار دارد.

او می‌افزاید: پایش اطلاعات ثبت‌شده بیش از پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه استان اصفهان نشان می‌دهد که این منطقه از جایگاه مناسبی در سرانه فضاهای ورزش دانش‌آموزی برخوردار نیست و ۱۶ استان کشور سرانه فضای ورزشی بیشتری از آن دارند.

او سرانه ورزشی را شامل سالن‌های ورزشی، زمین‌های چمن و فضاهای اختصاصی و استاندارد ورزش دانش‌آموزان دانست و یادآور شد: این عدد، شامل حیاط مدارس و سالن‌های ورزشی اجاره‌ای نیست. معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد با برگزاری کلاس‌های حضوری مدارس و دور بودن ۱۸ ماهه دانش‌آموزان از فعالیت‌های ورزشی در مدارس، لزوم توجه ویژه خیران و مسوولان برای توسعه اماکن ورزشی دانش‌آموزی را افزایش می‌دهد.

امیر پور تاکید کرد: اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اولویت مدارس ابتدایی دخترانه درصدد است فضاهای کم استفاده مدارس مانند زیرزمین و انباری‌ها را با تجهیز به وسایل ورزشی تبدیل به کلاس تربیت‌بدنی کند تا دانش‌آموزان بتوانند در محیطی امن و شاداب فعالیت ورزشی کنند و سرانه فضای ورزشی استان نیز افزایش یابد. او با  اشاره به‌اضافه وزن نزدیک به ۲۳ درصد دانش‌آموزان اصفهانی گفت: لزوم توجه ویژه به تربیت‌بدنی و توسعه فضاها و امکان ورزشی ضروری است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان تصریح کرد: اداره کل آموزش پرورش استان در صورت جذب اعتبارات جدید، تخصیص تجهیزات ورزشی با اولویت مدارس محروم را دستور کار دارد و خیران اصفهانی می‌توانند در این حوزه نیز یاریگر آموزش‌وپرورش باشند.

جامعه جوان، دانش‌آموز و دانشجو نیاز به‌جایی برای ورزش دارند، نسل آینده‌ساز باید بتواند از امکانات ورزشی که نمونه آن در کشورهای توسعه‌یافته یا مشابه با  تولید ناخالص داخلی، تقریبا رایگان است استفاده کند و بر سر شهریه یک کلاس تکواندو، یک ساعت زمین چمن مصنوعی باکیفیت و یا چهارتا تور والیبال چک‌وچانه نزند، آن‌هم درزمانی که مشکلات اقتصادی خانوارها بنا به گزارش‌های رسمی هرروز سبد هزینه خانوار را محدودتر می‌کنند و آن‌وقت هر ارگان و دستگاهی در اصفهان و بدتر از آن شهرهای کوچک استان، زمین، استخر و تاسیسات ورزشی خود را قاب گرفته و گذاشته‌اند توی طاقچه گویا که صرف داشتن امکانات، برایشان رزومه و عملکرد خواهد شد.

به گمان نگارنده این سطور، امروز استان اصفهان و به‌طور خاص شهرستان‌های کوچک استان جدای از نیاز به امکانات ورزشی برای پرورش ورزشکار حرفه‌ای و قهرمانان مدال‌آور که هرکدام در جای خود برای جامعه واجب هستند، نیازمند همکاری و همیاری همه دستگاه‌های صاحب امکانات و همچنین شرکت‌ها و صنایع بزرگ هستند تا ورزش به‌مثابه یکی از نیازهای اولیه شهروندی شناخته شود و مردم بتوانند با صرف هزینه‌های اندک و به‌ویژه در حوزه خرید اقلام ورزشی، بخشی از مان خود را به ورزش کردن اختصاص دهند.

هزینه کردن برای ورزش نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت و از مبانی توسعه پایدار خوانده می‌شود، زیرا افزایش ضریب نفوذ ورزش در میان خانوارها و افزایش میانگین زمانی که آنان برای فعالیت‌های ورزشی صرف می‌کنند، در درازمدت نتایج گسترده‌ای در حوزه اجتماعی و البته بهداشت و سلامت جامعه دارد تا جایی که می‌تواند حتی هزینه‌های کمرشکن و سنگین درمان یا زود ازکارافتادگی را کاهش دهد و

در زمانه‌ای که افسردگی به بخشی از ساحت زندگی مردم تبدیل‌شده، به بهبود سلامت روان جامعه کمک کند، جامعه‌ای که برای حرکت در مسیر توسعه پایدار، نیاز مبرمی به زیست پویا دارد.