در جست‌وجوی کارآفرینان فردا

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، ساعات ابتدایی این رویداد به ارائه طرح‌های مختلف استارتاپی دانش‌آموزان گذشت. ۱۰ گروه دانش‌آموزی به ارائه طرح‌های مدنظر در بازه زمانی مشخص پرداختند و سپس توسط داوران مورد پرسش و پاسخ قرار گرفتند.

طرح‌هایی همچون «ماموریتو» با هدف آموزش مسوولیت‌پذیری به کودکان و حذف دغدغه و کشمکش والدین با فرزندان، «هم‌قدم» با هدف ایجاد پلتفرم ارتباطی برای ورزشکاران، «جیگیلی» با هدف کاهش دغدغه‌ها و پیچیدگی‌های موجود برای تولد، «ST OFF» با هدف ارائه تخفیفات به دانش آموزان بر اساس نیاز و مقطع تحصیلی، «داروفن» با هدف ایجاد شبکه‌ای برای یادآوری مصرف داروی بیمارانی که داروهای روتین مصرف می‌کنند و «هتل‌چی» طرحی با هدف رزرو اتاق‌های هتل در زمان محدود در این مراسم ارائه گردید. طرح «فرابینش» با قصد ایجاد حس خوب برای مشتریان و همچنین افزایش فروش کسب و کارها، «پتوس» با هدف دسترسی ساده و راحت سالمندان به امکانات جهت افزایش نشاط و ارتقا سطح امید به زندگی در جامعه سالمند، «ری‌بوک» با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و «کانکتور» با هدف ایجاد فضایی راحت، سریع و رایگان برای شبکه‌سازی میان افراد ۱۵ تا ۲۵ سال که به حوزه استارتاپ‌ها علاقه‌مند هستند نیز، در این رویداد ارائه شد.

تقویت نسل آینده و بهبود وضعیت اقتصادی

images_1

رضا حمیدی، کارآفرین پیشکسوت و عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد، ضمن ابراز خشنودی نسبت به شور و اشتیاق نوجوانان برای نقش‌آفرینی در جامعه، اظهار کرد: کشور ما از نعمت و ثروت فراوانی برخوردار است و ما باید از تمام تلاش خود برای بهترین بهره‌وری از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

حمیدی افزود: تربیت و توجه به جوانان و نوجوانان با روش‌های مناسب و آشنا کردن آن‌ها با فضاهایی که با نوآوری،کارآفرینی و... مرتبط می‌باشد از جمله مواردی است که در تقویت شرایط اقتصادی موثر واقع می‌شود. هدف اصلی فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزی مشهد نیز استفاده مطلوب از انرژی و پتانسیل نوجوانانی است که در آینده سرنوشت اقتصادی کشورمان را رقم خواهند زد. عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد ادامه داد: امروزه بیش از ۵میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که عمده آن‌ها بیکار بوده و یا مشغول به کاری هستند که با رشته تحصیلی‌شان ارتباطی ندارد. متاسفانه این مسئله همان هدفی است که استعمارگران به دنبال آن هستند.

حمیدی خاطرنشان کزد: جوانان و نوجوانان پایه اصلی و بنیادین کشور هستند. هرچه میزان توجه و رسیدگی به آن‌ها بیشتر باشد در آینده نیز دستاوردهای مطلوب‌تری در سطح کشور خواهیم داشت و شاهد کاهش نفوذ استعمارطلب‌ها خواهیم بود. آموزش صحیح به جوانان و نوجوانان، فعالیت آن‌ها در حوزه‌های استارتاپی و آشنایی با راه‌ و روش‌های کارآفرینی به صورت عملی، در آینده می‌تواند منتج به نتایج بسیار خوبی بشود. عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد عنوان کرد: جوانان این مرز و بوم می‌بایست از تمام مهارت‌های ویژه‌ای که برخوردار هستند در جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنند و از جنبه‌های تجاری و اقتصادی مهارت‌های خود پلی برای دستیابی به اهداف والای اقتصادی بسازند. لذا ما باید با حمایت و پشتیبانی از چنین رویدادهایی به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کرده و به ایفای نقش در این زمینه بپردازیم.

حمیدی معتقد است برگزاری رویدادهای این‌چنینی و تقویت محتوایی که این رویدادها ارائه می‌دهند، از ملزوماتی است که باید مورد توجه مسوولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

اهمیت آشنایی با مسائل استارتاپی و اقتصادی

Rashidi copy

پیام رشیدی، مدیر مرکز آموزش اتاق خراسان رضوی نیز در این برنامه گفت: برنامه‌هایی که امروزه با عنوان فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزی برگزار می‌شود، بر مبنای تاکید و توصیه ویژه رئیس اتاق مشهد به توجه و تقویت افراد در حیطه‌های کارآفرینی و آشنایی با مسائل استارتاپی و اقتصادی است.

وی اضافه کرد: برنامه‌های مختلفی برای پرورش مدیران و کارآفرینان در نظر گرفته شده است. فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی یکی از برنامه‌های مذکور است که مختص نوجوانان می‌باشد. باتوجه به این که امروزه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی شرایط خاصی در کشور حاکم است، ایجاد روحیه و انگیزه در نوجوانان برای حضور در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و... از ملزوماتی است که مورد توجه ماست.

رشیدی افزود: طبق برنامه‌های این رویداد، نوجوانان با حضور در گروه‌های اجتماعی و اقتصادی به تعامل با فعالان اقتصادی پرداخته و از توصیه‌ها و نکات مختلفی که طی این دوره‌ها مطرح می‌شود کسب تجربه می‌کنند.

مدیر مرکز آموزش اتاق مشهد ادامه داد: ایجاد شور، نشاط و اشتیاق در نوجوانان برای نقش‌آفرینی در جامعه و ارائه ایده‌های منحصر به فردی که دارند از اهداف اصلی این رویداد محسوب می‌شود که خوشبختانه تاکنون به این مهم دست یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه بازه سنی اعضای این رویداد ۱۲ تا ۱۸ سال است، خاطرنشان کرد: سطح انتظارات داوران و ناظران این رویداد باید متناسب با عملکرد نوجوانان تعریف شود. طی دوره‌های گذشته این رویداد، برخی از ایده‌ها به عنوان طرحی مفید و مهم در راستای سرمایه‌گذاری‌های استانی یا کشوری انتخاب شد که این مهم نشان دهنده تفکر خلاق و مهارت ویژه نوجوانان است. رشیدی بیان کرد: هدف ما از دعوت فعالان اقتصادی و مسوولان ذی‌ربط نیز آشنایی این افراد با ایده‌های مطلوب و برگزیده‌ای است که از جانب نوجوانان اعلام می‌شود. همچنین، حمایت از اندیشه‌های خلاق نیز از دیگر مواردی است که انتظار می‌رود مسوولان ذی‌ربط نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. رشیدی عنوان کرد: شایان ذکر است که علی رغم مبتدی بودن بسیاری از شرکت‌کنندگان، طرح‌های حیرت انگیز و مطلوبی ارائه می‌شود که موجب جلب توجه داوران و فعالان اقتصادی شده است. وی افزود: رویدادها اصولا موجب تحرک در جامعه می‌شوند و ادامه برگزاری و توسعه رویدادهای این‌چنینی در نهایت منتج به جلوگیری از گمراهی جوانان و استفاده از ظرفیت‌های مطلوب آن‌ها در حیطه‌های مختلف خصوصا مباحث اقتصادی خواهد شد. مدیر مرکز آموزش اتاق مشهد در ادامه گفت: اتاق بازرگانی و سایر نهادهایی که در برگزاری این رویدادها نقش‌آفرینی می‌کنند، حامی نوجوانان هستند و از تمام ظرفیت خود در راستای پشتیبانی از ایده‌های برگزیده و مفیدی که توسط نوجوانان ارائه می‌شود استفاده می‌کنند. نوجوانان باید مسیر خود را در جهت گسترش فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و... پیدا کرده و افق روشنی را برای خود هدفگذاری کنند. اتاق بازرگانی نیز در همین راستا نقش پشتیبان و حمایت‌گر را ایفا کرده و به تسهیل و تسریع پیشرفت این افراد می‌پردازد. در پایان این برنامه دانش آموزان گواهی حضور، لوح سپاس و نشان ویژه فرهنگستان را دریافت کردند و پس از اعلام نتایج داوران، گروه‌های «ماموریتو»، «هم‌قدم» و «جیگیلی» به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند. همچنین دو گروه «ST OFF» و «داروفن» نیز طرح‌های شایسته تقدیر معرفی شدند.