سریال ترکیدن لاستیک در فرودگاه مشهد

دومین مورد از این حادثه در حالی رخ داد که پرواز دیگری از هواپیمایی سپهران هم یازدهم مردادماه امسال از مبدا تهران با ترکیدگی هر دو چرخ عقبی هنگام فرود به زمین نشست و گمانی زنی درباره اشکال باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد را به وجود آورد. اما در همان زمان فرشید گلیج، معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها در جریان بازدید از فرودگاه مشهد و جلسه بررسی حادثه هواپیمایی سپهران گفته بود که اشکال از باند فرودگاه نیست و این باند «مشکل خاصی» ندارد.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری هم در این جلسه گفته بود «این نقص فنی به نگهداری و تعمیر هواپیما بر می‌گردد و ارتباطی با فرودگاه ندارد» اما این توضیحات در حالی توسط مسئول بررسی سوانح سازمان هواپیمایی ارائه شدند که به گزارش تسنیم، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد را مورد بررسی قرار داده بود و در بخشی از این گزارش با اشاره به این‌که « فرودگاه مشهد تاکنون برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده» از اشکال در باند فرود خبر داده بود.

چند روز قبل از این حادثه هم هواپیمایی که قصد پرواز از مشهد به نجف در عراق را داشت، پس از برخاستن به دلیل «ترکیدگی لاستیک چرخ» مجبور بازگشت و فرود اضطراری در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد شده بود و یکم مردادماه هم هواپیمای دیگری که قصد پرواز از مشهد به یزد را داشت، پس از آغاز پرواز به دلیل «ترکیدگی لاستیک» با درخواست فرود اضطراری خلبان به فرودگاه مشهد بازگشت. پیش از این ۴ مورد هم پرواز مشهد- مسقط عمان هواپیمایی قشم ایر هم به دلیل ترکیدگی لاستیک به فرودگاه این کلانشهر بازگشته و فرود اضطراری کرده بود.

پنج حادثه برای لاستیک هواپیماهایی از شرکت های مختلف در حالی روی باند فرودگاه هاشمی‌نژاد رخ داده است که پیشتر محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفته بود: «در حال حاضر از ۱۰ فرودگاه بین‌المللی در ایران تنها دو فرودگاه گواهی دارند و اغلب این حوادث در فرودگاه مشهد رخ می‌دهد.» و در واکنش به انتشار گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، حمیدرضا سیدی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، ضمن رد این گزارش، آن را «غیرکارشناسی» خوانده بود.

به نظر می‌رسد در شرایطی که درباره خوادث مشهد بین مسئولان مربوط اختلاف نظر وجود دارد، پازل حوادث فرودگاه مشهد باتوجه به اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین زمان و مکان وقوع حوادثی مشابه برای ارابه های فرود هواپیماهای مختلف، به سمت اشکال در باند فرودگاه گرایش دارد و لازم است مسئولان مربوط با ترمیم سریع باند فرودگاه و نه گفتاردرمانی و مقصرسازی شرکت های هواپیمایی، اطمینان خاطرعمومی به ایمنی پروازها را به صورت واقعی و نه شعاری تقویت کنند.

بنابراین وقتی گزارش رسمی سازمان هواپیمایی از نداشتن گواهی نامه فرودگاهی بیشتر فرودگاه های کشور خبر می‌دهد، توضیح «هر فرودگاه ملزم به داشتن گواهینامه فرودگاهی نیست و این موضوع به معنای ایمن نبودن فرودگاه نیست» از سوی مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری و حواله کردن برطرف شدن مشکلات «با آغاز فصل سرما و خروج از بار ترافیکی» پاسخگوی دغدغه مسافران برای پروازی ایمن نیست.