چالش پیک هفتم کرونا برای کارآفرینان ورزشی

اخباری پیرامون شیوع کرونا از مهرماه‌ سال ۱۳۹۸ در برخی از نقاط شرق آسیا ازجمله چین و در پی آن منتشر شد. چندی بعد در آذرماه آن سال، علایمی شبیه این بیماری در ایران نیز شیوع مشاهده‌شده و آرام‌آرام در همه استان‌های کشور منتشر شد. شیوع این بیماری و جدی شدن آن در کشور مساوی با افزایش بسیاری از محدودیت‌های اجتماعی در قالب پروتکل‌های بهداشتی بود.

شیوع این بیماری و ایجاد پروتکل‌ها باعث شد تا محدودیت‌های زیادی برای کسب‌وکارها ایجاد شود و البته کسب‌وکارهای ورزشی از این قاعده مستثنا نبودند. این موضوع باعث شد تا بسیاری از کارآفرینان که سرمایه‌های قابل‌توجهی را در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری کرده بودند یا ورشکسته شده یا در معرض ورشکستگی قرار بگیرند.

این روند تا اوایل سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و پس‌ازآن باکم شدن میزان عمل به پروتکل‌ها شاهد شروع به کار جدی کسب‌وکارهای ورزشی نظیر باشگاه‌ها بودیم.

این روزها خبرهای زیادی در مورد جدی شدن پیک هفتم کرونا در بسیاری از شهرها به گوش می‌رسد که در پی آن، نگرانی‌های زیادی برای این قشر از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به وجود آمده است. هرچند واکسیناسیون تا حد زیادی درروند همه‌گیر شدن بیماری تأثیر بسزایی داشته است و احتمال کمی دارد که این پیک‌ها مانند پیک‌های قبلی ادامه‌دار باشد ولی صاحبان این کسب‌وکارها باید اقداماتی را جهت کم شدن زیان‌های ناشی از محدودیت‌های کرونایی داشته باشند.

ضرورت همبستگی کارآفرینان ورزشی

هرچند باشگاه‌ها یا مجموعه‌های ورزشی تحت عناوین مختلفی زیر نظر نهادهای نظارتی ذی‌ربط در حال فعالیت هستند ولی توجه به مشکلات پیش رو، این عزیزان باید جمعی قدرتمند را برای انجام فعالیت‌های صنفی تشکیل دهند.

در حقیقت فعالیت‌های صنفی می‌تواند نقش بسزایی را دررسیدن به اهداف مشترک این قشر از سرمایه‌گذاران کشور بگذارد.

کارآفرینی ورزشی، نیازمند توجه مسوولان

برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مناسب، یکی از نکاتی است که می‌تواند در عملکرد باشگاه‌های ورزشی، تأثیر مثبتی داشته باشد. در حقیقت مسوولان با قانون‌گذاری می‌توانند تسهیلگران فعالیت‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف ازجمله ورزش باشند. برای همین، برنامه‌ریزی در روزهای عادی و بدون بحران، می‌تواند نجات‌دهنده کسب‌وکارهای ورزشی در زمان بحران‌هایی ازجمله کرونا باشد.

 اقتصاد کارآفرینان ورزشی به نحوی در ارتباط مستقیم با سبد خانواده‌ها است و در سال‌های گذشته نیز مشکلاتی معیشتی را در بین مردم شاهد هستیم که کرونا نیز مزید بر علت شده است. به همین دو دلیل این اقتصاد با نوسانات زیادی روبرو است که نقش حمایتی نهادهای مربوطه در کم شدن تأثیر این نوسانات می‌تواند بسیار چشمگیر باشد.

بازطراحی مدل کسب‌وکار، نیاز روز کسب‌وکارهای ورزشی

وجود نیروهای دانشی در حوزه کارآفرینی، یکی از نقاط قوت کسب‌وکارهای ورزشی کشور است و بخش خصوصی در این حوزه توانسته موفقیت‌های خوبی را به دست بیاورد. به نظر می‌رسد در این روزهای سختی که کرونا و مشکلات اقتصادی به جنگ کارآفرینی آمده است باید نگاهی تازه به موضوع کارآفرینی ورزشی داشت.

شاید بازطراحی مدل کسب‌وکارهای ورزشی بتواند یکی از اقداماتی باشد که این کسب‌وکارها را از مشکلات پیش رو نجات دهد. این موضوع نیاز به افزایش هماهنگی‌ها برای هم‌افزایی میان این قشر از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دارد.

مردم؛ گره‌گشای حل مشکلات کارآفرینی

یکی از مهم‌ترین ارکان کسب‌وکارهای ورزشی که نقش‌آفرینی قابل‌توجهی در این عرصه دارند مردم هستند. در حقیقت این مردم هستند که گردش مالی این حوزه را ایجاد می‌کنند و به همین خاطر می‌توانند تحولی شگرف را در این حوزه ایجاد کنند.

مردم باید چه در زمان بحران‌هایی مانند کرونا و چه در زمان‌های عادی دست حمایت خود را از کارآفرینان که از بدنه همین مردم بر خاسته‌اند  برندارند و نقش خود را در این زمینه به‌خوبی ایفا کنند. طبیعی است که استقبال از فعالیت‌ها و برنامه‌های باشگاه‌های ورزشی علاوه بر کمک به اقتصاد این بخش از مجموعه کارآفرینی کشور، می‌تواند به ارتقاء سلامت جامعه نیز کمک زیادی بکند چراکه فعالیت‌های ورزشی می‌تواند سطح ایمنی بدن را بالا ببرد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بهترین راه برای رسیدن روزهای بدون کرونا

خواسته یا ناخواسته، برخی از محدودیت‌هایی که ناشی از کرونا است درصورتی‌که پیک هفتم کرونا شدت پیدا کند به‌زودی بر بخش ورزش کشور نیز حکم‌فرما خواهد شد ولی به‌طورکلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند گره‌گشای حل مشکلات مربوط به کرونا و قطع کننده زنجیره این ویروس منحوس شود. علاوه بر محیط جامعه، رعایت پروتکل‌ها در باشگاه‌های ورزشی می‌تواند برای ادامه حیات این بخش از اقتصاد کشور راهگشا باشد تا شاهد کاهش نرخ اشتغال در کشور و کاهش گردش مالی در این حوزه نباشیم.

62165626