توسعه ساختمان سبز در خدمت توسعه پایدار شهری

 به گزارش «دنیای اقتصاد»، علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان بابیان اینکه این استان از بزرگ‌ترین نظام سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است. اظهار‌کرد: شهرهای استان اصفهان به دلیل قرارگیری در منطقه کویری، سابقه زیست و سکونت، وجود محدودیت‌های محیطی همچنین تأثیرپذیری از موارد کلان در سطح ملی با مسائل فراوانی در ابعاد محیطی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت شهری روبرو هستند.

وی گفت: مساله شهری شدن نظام سکونتگاهی استان اولین چالش پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان محسوب می‌شود علاوه بر این، تحولات در حوزه ترکیب جمعیتی مناطق شهری و روستایی آن بسیار قابل‌توجه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: از سویی دیگر افزایش شهرنشینی در استان اصفهان و پدیده اصفهانی شدن نقاط سکونتگاهی مجاور کلان‌شهر اصفهان هرچند از اثرات مثبتی همچون مدیریت منسجم شهری و بهبود وضعیت خدمات‌رسانی برخوردار است اما یکی از چالش‌های مهم شهرسازی استان است.

وی گفت: با الحاق این نقاط به شهر اصفهان شاهد گسترش حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بد مسکنی خواهیم بود، مضاف بر آن، این موضوع منجر به افزایش تقاضای انرژی، افزایش زیرساخت‌ها و لزوم توجه در حفظ و مراقبت از منابع انرژی می‌شود.

قاری قرآن تصریح کرد: براین اساس در کنار برنامه‌ریزی‌هایی که برای تعادل نظام سلسله‌مراتب سکونتگاهی و توزیع متناسب جمعیت در پهنه سرزمینی استان انجام می‌شود، می‌بایست مبحث طراحی پایدار نیز در نظر گرفته شود.

وی گفت: در حال حاضر که زنگ خطر تغییرات آب و هوایی و اتمام منابع انرژی غیرقابل‌تجدید پذیر به صدا درآمده است، پایداری در طراحی (ساختمان پایدار) نه‌تنها به‌عنوان یک گزینه بلکه یکی از الزامات اساسی به شمار می‌آید.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به دلایل پدیدار شدن موضوع طراحی پایدار گفت: در شرایطی که توسعه شهرها بدون توجه به کاهش منابع طبیعی و بحران انرژی، پیامدهای جبران‌ناپذیری را در پی دارد و موجب می‌شود بخش عمده‌ای از منابع آیندگان کاهش یابد، موضوع طراحی پایدار پدیدار می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان بابیان اینکه طراحی معماری پایدار وابسته توجه به عوامل زیست‌محیطی و استفاده بهینه از منابع انرژی است ادامه داد: همچنین شهر پایدار وابسته به معماری پایدار است و این دو مقوله جدا از هم به دست نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه برخورداری از استاندارد سلامتی یکی از حقوق بنیادی انسان‌ها در سرتاسر کره خاکی است گفت: بااین‌حال هم‌زمان با رشد جمعیت و تراکم ناشی از آن، ماشینی شدن زندگی و دست‌اندازی به طبیعت پیامدی جز تنزل کیفیت زندگی و به خطر افتادن سلامتی نصیب نشده است.

 قاری قرآن خاطرنشان کرد: استفاده از ساختمان سبز (پایدار) در اصفهان، راه‌حلی جهت تعریف و تحلیل پایداری در قالب سیاست‌ها و مولفه‌های توسعه‌ی پایدار است. به همین دلیل توسعه ساختمان سبز در شهر اصفهان موضوع مهمی به‌حساب می‌آید و می‌بایست در سطحی کلان به کار گرفته شود تا بتوان از طریق آن به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان رسید.