برگزاری جشنواره «دستاورد» باهدف شبکه‌سازی بین نخبگان اصفهان

حسین ربانی  افزود: نخستین جشنواره موفقیت‌های پژوهشی و فناورانه سرآمدان علمی و مستعدان برتر استان اصفهان با عنوان «دستاورد» در سال جاری توسط بنیاد نخبگان برگزار می‌شود و افرادی که تاکنون از تسهیلات پژوهشی این بنیاد استفاده کرده‌اند می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی بابیان اینکه زمان پیش‌بینی‌شده برای برگزاری این رویداد، اواخر شهریور امسال است، اظهار‌کرد: این جشنواره امسال برای نخستین بار و به‌صورت آزمایشی در اصفهان برگزار  می‌شود و درصورتی‌که تجربه موفقی داشته باشد در سال‌های آینده در سایر استان‌ها نیز برگزار خواهد شد.

ربانی توضیح داد: نخبگان و مستعدان علمی برتر که سال گذشته از تسهیلات بنیاد نخبگان استان اصفهان استفاده کرده‌اند، می‌توانند دستاوردهای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه خود را در قالب‌های گوناگون مانند پوستر، فیلم کوتاه، کتاب، مقاله، پایان‌نامه و طرح پژوهشی در این جشنواره ارائه کنند و به آثار برگزیده جوایزی مانند اعتبار پژوهانه اعطا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ نفر از نخبگان سال گذشته از تسهیلات پژوهشی بنیاد نخبگان استان اصفهان مانند طرح‌های شهید وزوایی، شهید احمدی روشن، شهید بابایی، شهید چمران و کاظمی آشتیانی استفاده کردند و انتظار می‌روند که آن‌ها در جشنواره دستاورد، گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کنند، افزود: آخرین فرصت ارسال گزارش فعالیت‌ها پایان تیر جاری است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان خاطرنشان کرد: به‌طورمعمول مشمولان تسهیلات پژوهشی بنیاد نخبگان در زمان حاضر دانشجویان برتر و استادان هستند هرچند مقرر است از امسال دامنه افراد تحت پوشش گسترش یابد و برنامه‌ریزی‌هایی برای دانش آموزان و طلبه‌ها نیز در حال انجام است.

ربانی بابیان اینکه نخبگان و مستعدان علمی برتر پس از دریافت تسهیلات بنیاد نخبگان به‌طور یکنواخت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: یکی از نکاتی که از سوی دریافت‌کنندگان تسهیلات بنیاد نخبگان مطرح می‌شود این است که ارتباط آن‌ها با بنیاد پس از دریافت تسهیلات، کاهش می‌یابد درحالی‌که آن‌ها انتظار دارند که بنیاد بیشتر در جریان فعالیت‌ها و میزان پیشرفت کار آن‌ها قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم شبکه‌سازی بین نخبگان به‌منظور آگاهی آن‌ها از فعالیت علمی و پژوهشی همدیگر، افزود:  همچنین با این شبکه‌سازی، بنیاد نخبگان نیز بیشتر و بهتر در جریان مسائل آن‌ها قرار می‌گیرد و به آن‌ها برای پیشبرد طرح‌ها کمک می‌کند.

ربانی یکی از مباحث مهم درباره نخبگان را ماندگاری آن‌ها دانست و تصریح کرد: نخبگان نباید پس از شناسایی و دریافت تسهیلات به‌نوعی رها شوند بلکه باید با همراهی و هدایت به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان به ثمر دهی بیشتری برسند.

تاکنون حدود سه هزار نُخبه در استان اصفهان زیرپوشش حمایت‌ها و تسهیلات بنیاد نخبگان  قرارگرفته‌اند.