اجرای همزمان سه پروژه جدید در پامیدکو

 برنامه‌های توسعه ای پامیدکو در نیمه اول سال ۱۴۰۱ را تشریح بفرمایید ؟ کدام یک از این طرح‌‌ها در اولویت کاری شرکت قرار دارند؟

شرکت پامیدکو همانند هر سازمان پروژه محوری، ملزم و مقید به تحقق تعهدات خود طی بازه‌های زمانی تعیین شده و با منظور کردن حداکثری ملاحظات فنی و مالی ست. از طرفی، حجم پروژه‌های جاری و در دست اقدام شرکت، روند رو به رشدی را به ویژه طی دو سال گذشته داشته است و عمل به تعهدات قراردادی، نیاز سازمان را به سمت توسعه منابع انسانی و گسترش کمی و کیفی در بخش سخت افزاری و نرم افزاری سوق داده است. از این رو یکی از برنامه‌های توسعه ای در نیمه اول سال ۱۴۰۱، تمرکز بر توسعه بخش کارشناسی و بروز کردن همزمان بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری خواهد بود.

 در برنامه‌های توسعه ای این شرکت به عنوان تامین کننده آیا اقدامات بومی سازی نیز در دستور کار قرار دارد ؟

در واقع در سال ۱۴۰۱، روند بومی سازی در پروژه‌های جاری به ویژه در بخش گندله سازی، ادامه یافته و سعی داریم تا به مرور و بصورت پیوسته، ضمن اولویت قراردادن شاخص‌های کیفی و منافع کارفرمایان محترم در دوران بهره‌برداری، گام‌های موثرتری در ساخت و تامین حداکثری تجهیزات مختلف برداریم.

 عملکرد این شرکت در سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بطور خلاصه، دسترسی به درصد رشدهای قابل قبول در پروژه‌های جاری و آغاز همزمان سه پروژه جدید پیمانکاری(گندله چادرملو، فولاد سرمد و واحد اکسیژن چادرملو)، یک پروژه مشاوره مهندسی و نظارت کارگاهی(احداث خط کنسانتره بهاباد) به علاوه یک قرارداد بهره‌برداری جدید(گندله سازی بافق)، مهم ترین دستاورد شرکت در بخش‌های عملیاتی بوده است. که این مهم با پشتیبانی و سازماندهی مطلوب در بخش‌های مدیریتی و ستادی همراه بوده و لذا به رغم فضای دشواری که در بخش‌های اقتصادی و صنعتی وجود داشته عملکرد خانواده بزرگ ما در دستیابی به نتایج، فراتر از پیش بینی‌‌ها بوده است. اگرچه از نقاط ضعف موجود نیز غافل نبوده و به آن آگاهیم.

 آیا شیوع کرونا بر تولید شرکت و توان نیروی انسانی اثر گذار بوده است؟

در ابتدای این بحران و به دلیل فضای ناشناخته پیش آمده، همانند عموم فعالیت‌های جاری در کشور، شرکت پامیدکو نیز دچار کندی و پیچیدگی‌های ناشی از برهم خوردن نظام کاری خود شد، که بخشی از آن در اثر همزمانی با شرایط موجود در سایر ارکان پروژه(کارفرما، مشاوران، پیمانکاران فرعی) و نهادهای بیرونی(ادارات و سازمان‌های مربوطه، بانک ها،...) تشدید شد. اما به مرور و با انجام تمهیدات لازم و بستر سازی در بخش ارتباطات مجازی، این وضعیت، منجر به فعال شدن پتانسیل‌های موجود شرکت به ویژه در بخش فناوری اطلاعات شد و طی دو سال گذشته می‌توانیم این برداشت را داشته باشیم که برخی از فعالیت‌‌ها و روندهای شکل گرفته در دوران «اپیدمی»، راندمان بهتری را در مجموعه سازمان ایجاد کرده اند و منطق شرکت، حفظ و گسترش کمی و کیفی این گونه فعالیت‌‌ها پس از این دوران خواهد بود.

 نظر حضرتعالی در خصوص تکمیل زنجیره ارزش در صنعت فولاد و ایجاد ارزش افزوده در این بخش چیست؟ در این باره چه برنامه‌هایی از سوی هیات مدیره در دست اقدام است؟

اگرچه سیاست گذاری در این خصوص برای شرکت پامیدکو به عنوان پیمانکار اجرایی در زنجیره فولاد کشور، امکان پذیر نبوده و این مهم در سطوح بالای تصمیم سازی صنایع معدنی و فولادی کشور شکل می‌گیرد اما، به عنوان عضوی کوچک از این خانواده معتقدیم، هر گونه فرایند تکمیلی، با لحاظ جنبه‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی در جهت تکمیل و توسعه زنجیره فولاد با دیدگاه میان مدت و بلند مدت، تاثیر مستقیمی بر رشد پایدار و افزایش فرصت‌های جدید در همه جوانب خواهد داشت.

 میزان اشتغال آفرینی در این شرکت را بفرمایید؟ آیا برنامه ای در این زمینه دارید؟

فضای اشتغال شرکت پامیدکو شامل سه بخش اصلی می‌باشد:

-دفتر مرکزی

-پروژه‌های در دست اقدام

-قراردادهای بهره‌برداری

که مجموعه در حدود ۳ هزار نفر را در بر می‌گیرد. همچنین برآورد ما از میزان اشتغال غیر مستقیم نیز ۵ هزار نفر بوده که با آغاز مراحل اجرایی در پروژه‌های جدید، در همه بخش ها، شاهد افزایش قابل توجهی خواهیم بود.

 با توجه به نوع عملکرد شرکت در تربیت نیروی انسانی متخصص چه اقداماتی صورت داده اید؟

به دلیل تخصصی بودن فعالیت‌های شرکت، سیاست‌گذاری ما بر مشارکت مستقیم تمامی کارشناسان و متخصصان در پروژه‌‌ها و قرارداد‌های بهره‌برداری می‌باشد. چرا که اعتقاد داریم بهترین فضای آموزشی در چالش‌‌ها و موقعیت‌های عینی پروژه‌‌ها که هر روز و در ابعاد و اشکال مختلف ظهور می‌کند شکل می‌گیرد. اما بر اساس تعهدات خود و نیازسنجی‌های انجام گرفته از سوی مدیران و بخش‌های ذیصلاح در سازمان، آموزش‌‌ها و تقویت بنیه علمی و کارشناسی را دنبال می‌کنیم. ضمن آنکه با همراهی شرکت‌های همکار، شرکتی با زمینه انجام آموزش‌های تخصصی تاسیس و در حال فعالیت است. خلاصه عملکرد این شرکت برگزاری۹۰۵۰ساعت دوره آموزشی تئوری و عملی در سال گذشته بوده است.

 انتظار شما از چادرملو به عنوان سهامدار عمده شرکت چیست و در راستای هم افزایی با این غول معدنی چه اقداماتی را صورت داده اید؟

از ابتدای تاسیس شرکت پامیدکو، شرکت معدنی وصنعتی چادرملو به عنوان بزرگترین سهامدارما، تاثیر مستقیمی بر تعریف اهداف، خط مشی و اتخاذ تصمیمات راهبردی داشته و به همین مناسبت، بین این دو شرکت هماهنگی و پیوستگی بسیار بالایی در سطوح مدیریتی و بالطبع در سایر بخش‌‌ها ایجاد شده است. در واقع شرکت پامیدکو از ابتدا و بر اساس رسالت خود تلاش کرده است تا به عنوان بازوی مهندسی و اجرایی، نقشی موثر را در مقاطع و موقعیت‌های مورد نیاز ایفا کند.