انعکاس آخرین پیشرفت‌های تولید؛ مدنظر برگزارکنندگان همایش فلزات غیرآهنی

نتایج حاصل شده از همایش‌های گذشته این رویداد نوعاً جهانی، نشان از رضایتمندی شرکت‌کنندگان و تاثیرگذاری اطلاع‌رسانی دقیق از آخرین دستاوردهای صنایع مختلف و فلزات پایه و نیز بررسی برخی از چالش‌های داخل بوده است.

در سال جاری بیش از ۳ سخنران خارجی از مؤسسات و شرکت‌های معتبر دنیا و نیز اساتیدی از آلمان و کانادا و نیز نشست‌های بسیار مهمی در رابطه با مسائل روز صنعت فلزات پایه کشور، قوانین و مقررات حاکم و چالش‌های پیش‌رو را خواهیم داشت. روز اول همایش با سخنرانی مسوولین محترم آغاز خواهد شد و در روزهای دوم و سوم این همایش، نشست‌های تخصصی صنایع مختلف به‌صورت حضوری ادامه خواهد داشت.

شرکت ملی صنایع مس ایران با تدوین استراتژی ۱۰ ساله و ارائه برنامه جامع توسعه تا سال ۱۴۱۰، در ترسیم چشم‌انداز صنعت مس در کشور پیشرو است و در این زمینه با اتکا به توانمندی و ظرفیت‌های خود و نیز زیرساخت‌های احداث شده به پیش می‌رود. این زیر‌ساخت‌ها اعم از تأمین آب طرح‌های

در دست اجرا به وسیله مشارکت در پروژه انتقال آب خلیج فارس به صنایع خود به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در جنوب شرق و طرح انتقال آب حاجی لرچای در شمال غرب به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب، که نیاز کلیه طرح‌های در دست اجرا را پوشش خواهد داد و نیز اتمام پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی برق در سال‌های قبل و احداث نیروگاه‌های جدید که نیاز کلیه طرح‌ها را تأمین کرده و مازاد آن به شبکه فروخته خواهد شد.

راه‌های ارتباطی و نیز فعالیت‌های مخابراتی به‌صورت کامل انجام شده است. مهم‌ترین مسئله برای تدوین برنامه جامع مس وجود ذخایر مهم مس در پهنه کشور عزیز اسلامی ما است. شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن ارتقاء جایگاه ذخیره مس خود در دنیا به هفتمین کشور، هم اکنون ۴۴ میلیون تن مس معادل بیش از ۱/ ۵ درصد از ۸۷۰ میلیون تن مس محتوای دنیا را در اختیار دارد.

بنابراین توسعه فعالیت‌های اطمینان‌بخش، سودآور و تضمین آینده‌ای درخشان برای کلیه همکاران و سهامداران و شرکاء از وظایف لاینفک شرکت ملی صنایع مس ایران بوده و سیر تعالی و شکوفایی صنعت مس در ترسیم چشم‌انداز و تدوین برنامه تا سال ۱۴۱۰ انشاالله محقق خواهد شد.

در این برنامه در سه مقطع زمانی و با احداثات جدید، تولید کنسانتره مس به میزان ۲.۶۰۰.۰۰۰ تن افزایش خواهد یافت و تا پایان سال ۱۴۱۰ حصول ۶۶۰،۰۰۰ هزار تن آند و ۵۵۰ هزار تن کاتد رقم خواهد خورد. میزان سرمایه‌گذاری ۳،۵۰۰ میلیون یورویی و ۴۵،۰۰۰ میلیارد تومانی و سودآوری بیش از ۵۰ درصد سالانه از درآمد براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته محقق خواهد شد، که این امر جایگاه شرکت ملی صنایع مس ایران را در دنیا ارتقاء خواهد بخشید و براساس هدف‌گذاری‌ها آن را در میان شرکت‌های صاحب اعتبار و بین ده شرکت معدنی صنعتی برتر دنیا در همه شاخص‌ها، قرار خواهد داد.

تلاش همکاران شرکت ملی صنایع مس ایران در ارتقای تولید و ثبت رکوردهای بی‌نظیر در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و دستیابی به ۳۰۰ هزار تن مس محتوای معدنی و تولید ۲۹۰ هزار تن کاتد با همت غیور مردان شریف صنعت مس برای اولین بار در عمر شرکت مس قطعی است، تلاش ۱۱ ماهه همکاران فراتر از برنامه‌های از پیش تعیین شده است، همچنین روزهای پرفروغ برای صنعت مس با راه‌اندازی کارخانجات تغلیظ در آلو، دره ‌زار و فلوتاسیون سرباره در سال ۱۴۰۱ در پیش است، افزایش ظرفیت تولید به بیش از ۳۳۰ هزار تن کنسانتره جدید از این کارخانجات ارزش افزوده بسیار بالایی برای کلیه ذینفعان و سهامداران عزیز در بردارد و نتایج آن در آینده شرکت و حرکت به سمت رتبه‌های بالاتر در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 انعکاس آخرین اطلاعات پیشرفت‌ها و فعالیت‌های تولید در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری حفظه الله در این همایش مدنظر برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران است و قطعاً حرکت رو به جلوی جایگزینی معادن بجای نفت، تمرکز کلیه دستگاه‌های مسوول دولتی را بیش از پیش می‌طلبد؛ از جمله مسائل در جهت جهش این مهم را می‌توان حمایت همه جانبه از اقدامات شرکت‌های بزرگ معدنی - صنعتی و نیز تصویب قوانین و مقررات تسهیل‌کننده و هم‌افزایی برشمرد. توجه به توانمندی‌های داخل و ظرفیت‌های درونی کشور در برگیرنده استحکام و خوداتکایی و اجرای عملی اقتصاد مقاومتی است و در این مسیر توجه به معادن کوچک و تسهیل‌گری دولت و شرکت‌های مادر در جهت بهره‌برداری سریع، نیاز اصلی متصدیان این مجموعه‌ها است.

از طرف دیگر توجه خاص شرکت ملی صنایع مس ایران به مقوله بومی‌سازی خطوط تولید و ضرورت بهره‌گیری از توان داخل در بیش از ۵۵ درصد از حجم هریک از پروژه‌های مختلف خود، نشان از عزم راسخ در بهره‌گیری هرچه بیشتر از توانمندی‌های موجود و ظرفیت‌های سازندگان عزیز کشور است.

بومی‌سازی مقوله‌ای است که از طراحی و حتی کسب تکنولوژی و فناوری‌های مختلف آغاز می‌شود و در نهایت به ساخت داخل خواهد رسید. تقویت ارتباط بین مؤسسات علمی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان با صنایع مختلف از مهمترین دستاوردهای عملی بومی سازی است، امید است در این همایش دستاوردهای مهمی به منصه ظهور برسد و تأثیرات شگرفی بر صنایع پایه کشور در همه عرصه‌ها داشته باشد.