صنعت آلومینیوم جنوب سایه تحریم‌ها را شکست

 احداث مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در دی ماه ۱۳۹۴ و در راستای تحقق اهداف توسعه صنایع انرژی‌بر و با هدف صادرات، افزایش درآمد پایدار، ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور از طریق ساخت یک کارخانه تولید آلومینیوم با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در کیلومتر ۸ جاده لامرد – خنج و در منطقه اقتصادی لامرد آغاز گردید.  این مجتمع دارای اسکله اختصاصی در منطقه ویژه پارسیان، تاسیسات تخلیه و بارگیری و انبار مواد اولیه در آنجا بوده و با هدف توسعه صادرات، افزایش درآمد پایدار، ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور در آذر ماه ۱۳۹۸ با تولید اولین شمش در فاز تولید قرار گرفت و در دی ماه ۱۴۰۰ به ظرفیت کامل تولید دست یافت. عمده مواد مصرفی کارخانه، پودر آلومینا، کک کلسینه شده نفتی و قیر قطران ذغال سنگ بوده و محصولات مجتمع شمش آلومینیوم، بیلت و اسلب هستند.

بر اساس سند استراتژی توسعه صنعتی ایران، افزایش تولید آلومینیوم تا میزان ۵/ ۱ میلیون تن در سال برای سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده که با راه‌اندازی سالکو و با احتساب ظرفیت تولید شرکت‌های آلومینیوم المهدی و هرمزال، ایرالکو و آلومینای جاجرم، ظرفیت تولید کشور تا ۷۸۰،۰۰۰ تن در سال محقق شده و امید است با حمایت نهادهای حاکمیتی و سهامداران بزرگ این مجموعه (شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و ایمیدرو)، مقدمات احداث فاز دوم و سوم کارخانه آلومینیوم جنوب فراهم گردیده و دستیابی به ظرفیت تولید تعیین شده محقق گردد.

با توجه به وارداتی بودن بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه اصلی تولید آلومینیوم در ایران (شامل آلومینا و کک کلسینه نفتی)، دو طرح توسعه‌ای احداث پالایشگاه آلومینا و احداث کارخانه تولید کک کلسینه نفتی از دیگر اهداف توسعه‌ای این شرکت هستند که امید است با توجه به ظرفیت‌های ذکرشده و استعانت الهی، کشور را از واردات بخش عمده‌ای از مواد اولیه این صنعت بی‌نیاز نمایند.

همچنین این شرکت با توجه به اهمیت ایجاد توسعه صنایع پایین‌دستی در رشد و پیشرفت کشور و نیز ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال در کنار منطقه ویژه اقتصادی لامرد از کلیه فعالان بخش خصوصی که آمادگی سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم را داشته باشند حمایت نموده و آمادگی دارد ایشان را در راه ایجاد صنایع پایین‌دستی یاری نماید.

از سوی دیگر با توجه به چالش‌های ایجاد شده در صنعت برق کشور و اینکه ۱۰ درصد مصرف برق در بخش صنایع، متعلق به صنایع آلومینیوم در ایران است، احداث نیروگاه اختصاصی برق از دیگر اهداف توسعه‌ای این شرکت است. در این راستا شرکت اقدام به عقد قرارداد خرید تضمینی برق با شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر نمود تا نسبت به ایجاد نیروگاه با ظرفیت ۹١٣ مگاوات اقدام و برق مورد نیاز کارخانه به میزان ٥۲٠ مگاوات تامین گردد. در حال حاضر عقد قرارداد با پیمانکار احداث نیروگاه انجام شده و عملیات احداث نیروگاه آغاز گردیده است.

در حال حاضر ۲،۵۰۰ نفر که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها از جوانان بومی منطقه هستند به صورت مستقیم در این مجتمع مشغول به کارند و بالغ بر ۷ هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم در صنایع و فعالیت‌های مرتبط با این مجتمع مشغول فعالیت هستند و مجتمع آلومینیوم جنوب توانسته است با به کارگیری نیروی انسانی متعهد، کارآمد و بومی و تکیه بر تخصص مدیران مجرب و استفاده از تکنولوژی روز تولید آلومینیوم به جایگاه والایی در صنعت تولید آلومینیوم در داخل و خارج از کشور دست یابد و باعث ارتقای جایگاه ایران در این صنعت در جهان شود.

در پایان خداوند را سپاسگزاریم که توانستیم در شرایط سختِ تحریم‌های ظالمانه با دستیابی به تکمیل ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم در دی ماه سال جاری به مصداق بارز منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار انقلابی تولید، پیشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها جامه عمل بپوشانیم که این مهم برای مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب افتخار ارزشمندی است.