«ارفع» به باشگاه تولیدکنندگان میلیون‌تنی فولاد می‌پیوندد

علیرضا خیاط، مدیرعامل آهن و فولاد ارفع با اشاره به مطلب فوق به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: یکی از اهداف اصلی شرکت، افزایش ظرفیت در محصول نهایی و دستیابی به سهم بیشتر بازار و توسعه بازارهای داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به این مطلب که نباید از توسعه بازارها غافل بود تصریح کرد: این رویکرد که از اوایل سال ۱۳۹۹ به طور جدی دنبال می‌شود سبب شد تا تحقیقات برای توسعه بازار مطابق با برنامه افزایش ظرفیت صورت گیرد و به طور مستمر رفتار بازارهای هدف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. وی افزود: به دنبال این امر در سال‌جاری حضور ثابت و عرضه مستمر در بورس کالا، عرضه شمش با آنالیز و سایزهای متنوع در بخش صادرات (عرضه شمش ۲۰۰×۲۰۰ در بازار صادراتی برای اولین‌بار) رفتار متمایزی از ارفع را در حیطه فروش این شرکت به همراه ضریب خوش قولی و تحویل بموقع محصول فروش رفته به همراه داشت. خیاط یادآور شد: درحال حاضر ۱۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم در ارفع به انجام رسیده که با در نظر داشتن ضرایب نسبی تعداد شغل‌های ایجاد شده به طور غیر مستقیم بر ۶۵۰۰ نفر بالغ می‌شود. خیاط با اشاره به این که سال ۱۴۰۰ حضور شرکت آهن و فولاد ارفع را در میان فولادسازان یک میلیون تنی یک رویداد رو به جلو برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ است، خاطرنشان کرد: این شرکت از ابتدای سال گذشته، افزایش ظرفیت کارخانه احیای مستقیم به میزان ۵۰ درصد و افزایش ظرفیت کارگاه فولادسازی به میزان حداقل ۲۵درصد را درقالب توسعه زیر سقف، در دستور کار خود قرار داده است. مدیرعامل آهن و فولاد ارفع با اشاره به این مطلب که درحال‌حاضر در بخش احیا بیش از ۷۰درصد و در بخش فولادسازی بیش از ۶۵ درصد پیشرفت حاصل شده تصریح کرد: بیشتر پیشرفت‌های حاصل شده مربوط به فعالیت‌های مهندسی و تامین ماشین‌آلات است.

خیاط بر این باور است که با توجه به اینکه اکثر تجهیزات خارجی که خریداری شده و تامین آنها زمان‌بر است، انتظار می‌رود طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال‌جاری، تامین عمده تجهیزات و کالاهای داخلی نیز به پایان برسد.

وی احتمال داد که برنامه توقف واحدها برای نصب تجهیزات که در بهار سال آینده به میزان ۴۵ روز برای کارخانه احیای مستقیم و ۳۰ روز برای کارگاه فولادسازی پیش‌بینی شده، محقق شود.

وی ضمن اشاره به زمان‌بندی‌های یادشده و بعد از انجام این توقف‌ها که از اول تابستان سال آینده خواهد بود، گفت: تولید کارخانه احیای مستقیم به ۲/  ۱ میلیون تن و تولید فولادسازی به حداقل یک‌میلیون تن درسال افزایش می‌یابد که از این بابت می‌توان آثار مالی آن را در عملکرد سال ۱۴۰۰ رویت کرد. مدیرعامل آهن و وفولاد ارفع در خصوص بحث صادرات محصولات و ارزآوری به کشور یادآور شد: در تلاش هستیم علاوه برتامین نیاز مشتریان داخلی در بخش صادرات نیز فعال باشیم.

وی اظهار کرد: البته همواره طبق بخشنامه‌های دولت و بانک مرکزی میزانی از ارز ناشی از صادرات را به خرید ماشین‌آلات مورد نیاز تولید و توسعه تخصیص داده و خوشبختانه از این نظر در پروژه افزایش ظرفیت فولاد مشکلی در تامین ارز نداشتیم.

وی به افزایش ۸۶ درصدی درآمد شرکت در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال قبل اشاره کرد و افزود: عمده این افزایش‌ها طبیعتا به افزایش نرخ ارز و انتظار تورمی ‌ناشی از تضعیف ریال مربوط است، اما تفاوت ۲۹درصدی میان نرخ افزایش درآمد و نرخ افزایش قیمت تمام شده معنا داراست که می‌تواند به عملکرد داخلی شرکت ارتباط داشته باشد. وی ادامه داد: از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر این رشد می‌توان در وهله نخست تلاش برای کنترل قیمت تمام شده و دیگر افزایش کیفیت در تولید محصولات و بازاریابی مناسب‌تر یاد کرد. مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در واکنش به این پرسش که وضعیت تامین مواد اولیه در حال حاضر چگونه است؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سهامدار عمده ارفع است از ابتدای بهره‌برداری، گندله موردنیاز ارفع، از چادرملو و با کمک نوار نقاله مستقیم به این مجموعه انتقال می‌یابد. اما از سال گذشته با راه‌اندازی کارخانه‌های احیای مستقیم و فولادسازی چادرملو، این شرکت خود نیازمند گندله است و به واسطه آن میزان دریافتی گندله از سوی ارفع به حدود ۵۰درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ارفع به ناچار مابقی نیاز گندله خود را از بازار آزاد تامین می‌کند که این بخش متاسفانه در دست واسطه‌ها است. خیاط در پایان یادآور شد: در صورتی‌که سهامداران عمده شرکت با افزایش سرمایه‌های درخواست شده موافقت کنند امکان انجام پروژه‌های توسعه‌ای بیشتری برای ارفع فراهم می‌شود.