توسعه بخش بخار نیروگاه‌ها  نیازمند ظرفیت‌های بودجه ۱۴۰۰

از زمان اجرای این سیاست تاکنون، ۹ واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به مجموع ظرفیت ۱۴۴۰ مگاوات به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر نیز ۱۲۳۱۲ مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی با راندمانی در حدود ۳۲درصد فعالیت می‌کنند که با احداث ۳۵ واحد بخار سیکل ترکیبی، ۶۱۰۰ مگاوات نیروگاه بدون مصرف سوخت اضافی به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده و راندمان نهایی نیروگاه‌های فوق به حدود ۵۰درصد خواهد رسید.

احداث واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بیشترین تاثیر را در افزایش راندمان تولید برق حرارتی دارند؛ به نحوی‌که احداث هر 10 واحد بخار سیکل ترکیبی حدودا یک درصد به متوسط راندمان تولید حرارتی کشور می افزاید. لازم به ذکر است در پایان سال 1398 متوسط راندمان تولید برق حرارتی کشور 38.6درصد بوده که پس از تبدیل تمامی واحدهای گازی موجود به سیکل ترکیبی این رقم به 43درصد افزایش خواهد یافت و صرفه جویی سالانه 12میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را به همراه خواهد داشت. همچنین اجرای این طرح‌ها با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان سالانه 43 میلیون تن همراه خواهد بود که بر این اساس به عنوان موثرترین روش کاهش کربن و سایر آلاینده‌ها در صنعت برق به شمار می‌رود.

نکته مهم در احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، اجرای به موقع واحدهای بخار با حداقل فاصله زمانی از دوره احداث واحدهای گازی می‌باشد. در حال حاضر عمر برخی از واحدهای گازی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی به بیش از یک دهه بالغ گردیده که این امر اهمیت و فوریت تکمیل واحدهای بخار مربوطه را دوچندان ساخته است. تاخیر در بهره‌برداری از هر یک از واحدهای بخار سیکل ترکیبی (با احتساب قیمت 13 سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی) روزانه هزینه ای معادل با 90 هزار یورو که برای 35 واحد باقیمانده روزانه هزینه‌ای بالغ بر 3میلیون یورو به سرمایه‌های ملی تحمیل خواهد کرد.

تسهیل در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزایش اعتماد این بخش به دولت و تامین برق مطمئن و پایدار از مهمترین دستاوردهایی است که علاوه بر افزایش راندمان، صرفه‌جویی مصرف سوخت سالیانه 250میلیون مترمکعب و حفظ محیط زیست با احداث هر واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نصیب کشور می‌شود و این موضوع جز با ابقاء و اجرا مواد قانونی بند (و) تبصره (1) و تبصره (14) قانون بودجه سال 1399 ، در سال 1400 و سال‌های آتی میسر نخواهد شد.