افق رشد

 در قالب طرح واریانت چهارم به شرکت راه‌آهن تعهد کردیم که حدود ۱۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت شهر پرند را به شرکت راه‌آهن برای احداث واریانت چهارم پرند و تکمیل خطوط ریلی پرند اختصاص دهیم؛ واریانت چهارم خط ریلی جدیدی است که از شهرستان‌های جنوب و جنوب غربی تهران می‌گذرد و به پرند می‌رسد و در برنامه‌های آتی قرار است به راه‌آهن سراسری هم متصل شود. با اجرایی شدن واریانت چهارم، ایستگاه‌های شهر پرند از یک ایستگاه به دو ایستگاه افزایش پیدا می‌کند، مسیر ریلی اصلاح شده و امکان احداث دپوهای راه‌آهن و محل تلاقی خطوط راه‌آهن و خطوط مترو نیز فراهم می‌شود.

مترو پرند ادامه خط یک مترو تهران بوده که تا فرودگاه امام خمینی احداث شده است. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری تهران و شرکت مترو تهران داشتیم، تعهد کردیم مبلغ ۱۷۶ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران پرند برای احداث مترو و ادامه خط یک از فرودگاه امام به پرند پرداخت کنیم. این موضوع به یک موافقت‌نامه نیاز داشت که توانستیم موافقت‌نامه بین شهرداری و سازمان برنامه و بودجه را اصلاح و شرکت عمران پرند را هم به این موافقت‌نامه اضافه کنیم. تا امروز در قالب این تعهد، نزدیک به هفت میلیارد تومان از اراضی پرند را با شهرداری تهران برای احداث مترو تهاتر کرده‌ایم و قول مساعد برای شروع عملیات مترو پرند از جانب شهرداری تهران داده شده است. در این زمینه برای انتقال اراضی، یک بوروکراسی اداری بین شهرداری و شرکت مترو تهران وجود داشت که کار با تاخیر آغاز می‌شود. امیدواریم با کشیدن مترو به پرند، این شهر به تمام نقاط تهران متصل شود و دسترسی داشته باشد. در حال حاضر متولی احداث مترو پرند شهرداری تهران و شرکت مترو تهران است. در این زمینه پیشنهادی از طرف مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به شهردار تهران داده شده و در قالب این پیشنهاد قرار است شرکت عمران پرند به عنوان دستگاه اجرایی عامل احداث مترو پرند مانند احداث مترو گلشهر-هشتگرد وارد عمل شود. اگر بتوانیم موانع قانونی این کار را برطرف کرده و به این مهم دست پیدا کنیم سرعت احداث پروژه مترو پرند بالاتر رفته و بسیاری از بوروکراسی‌های اداری آن کاهش پیدا می‌کند.

پرند تنها شهر جدید پایلوت پروژه TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل) وزارت راه و شهرسازی است. در این قالب تاکنون دو طرح تهیه و ایستگاه‌های این پروژه نیز مشخص شده است. پروژه TOD به معنای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل است و در قالب این طرح باید از مبدأ تا مقصد امکان رفت و آمد با حمل‌ونقل ریلی وجود داشته باشد. در این قالب قرار است خطوط LRT (خطوط سبک ریلی) در شهر پرند احداث شود که شامل هفت ایستگاه خواهد بود. شهروند پرند با خطوط LRT می‌تواند از مقابل منزل خود به ایستگاه برود و از آنجا با حمل‌ونقل ریلی یا مترو خود را به هر منطقه از شهر تهران برساند که این همان تحقق شبکه ریلی یکپارچه خواهد بود و مزایای زیادی برای شهر پرند خواهد داشت. مطالعات فاز صفر و یک پروژه LRT به اتمام رسیده و در سال آینده، مطالعات فاز ۲ شامل تهیه نقشه‌های اجرایی تکمیل شده و وارد فاز اجرایی این پروژه می‌شویم. با اجرای این پروژه پرند از منظر حمل‌ونقل و دسترسی‌ها تبدیل به شهر بی‌نظیری در کشور خواهد شد. با توجه به اقلیم پرند و شیب کم منطقه و بر اساس مطالعات مشاور پروژه، بهترین گزینه برای خط LRT پرند، احداث ترامواست.

در بحث دسترسی به آزادراه‌ها یکی از ایرادهای شهر پرند این است که تنها یک ورودی و خروجی در این شهر وجود دارد که از منظر موضوعاتی مانند پدافند غیرعامل، توسعه‌ای و صرفه‌جویی در مصرف انرژی جزو معایب شهر محسوب می‌شود. فردی که از فاز ۶ و انتهای شهر قصد خروج از شهر را داشته باشد باید تمامی طول شهر را به این منظور طی کند زیرا ورودی و خروجی شهر در ابتدای آن قرار دارد. بر همین اساس از سال گذشته برای تسهیل دسترسی‌های شهر، دو برنامه را در دستور کار قرار دادیم. یکی احداث جاده موسوم به جاده گاز که انتهای فاز ۶ شهر را به شهرستان‌های ملارد و شهریار متصل می‌کند. از این طریق طبق مطالعات مشاور پروژه، دسترسی پرند به شهریار نزدیک به ۱۵ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود. پروژه دیگر اتصال پرند به کمربند جنوبی تهران (جاده چرم‌شهر) است. کمربند جنوبی تهران از شهرستان آبیک شروع شده و به گرمسار منتهی می‌شود و نقش مهمی در ترانزیت جاده‌ای استان تهران دارد.