مجتمع صنعتی چادرملو ، نماد توسعه اقتصادی

محمود مصری‌نژاد، مدیر مجتمع صنعتی چادرملو گفت: این مجتمع  بعد از مجتمع معدنی چادرملو در کویر ساغند در حقیقت با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد طراحی و ساخته شده است. بنابراین نگاه توسعه بخش برای تکمیل زنجیره تولید از همان ابتدای شروع به‌کار این شرکت مورد نظر بوده که براساس اولویت‌ها و همچنین زمان‌بندی‌های انجام شده رفته رفته تک تک طرح‌ها با استفاده از توانمندی‌های داخلی و همکاری‌های خارجی اجرایی شده‌اند.

وی افزود: بخشی از کنسانتره سنگ‌آهن که اکنون در ۵ خط تولید با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن در مجتمع معدنی چادرملو تولید می‌شود به این مجتمع منتقل و در واحد گندله سازی به گندله تبدیل می‌شود این در حالی است که ظرفیت کارخانه گندله‌سازی چادرملو از  ۳ میلیون و ۴۰۰ هزارتن در سال در حال ارتقاء به  ۴ میلیون تن است که تا پایان سال گذشته تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محقق شد .مصری نژاد در ادامه افزود: پس از تولید گندله مرحله تبدیل به آهن اسفنجی است که دو مجتمع آهن و فولاد غدیر ایرانیان و ارفع هر یک به ظرفیت ۸۰۰ هزارتن و واحد مگامدول آهن اسفنجی چادرملو که در اواخر سال ۹۷ بهره‌برداری از آن در  همین مجتمع آغاز شد با ظرفیت تولید سالانه  یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن عهده دارد تولید آهن اسفنجی هستند. همچنین کارخانه شمش فولادی چادرملو هم که در سال ۹۶ افتتاح شد سالانه تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولادی تولید می‌کند .

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو تصریح کرد: از ویژگی های واحد مستقیم و فولاد چادرملو که آنرا از سایر واحدهای احیای مستقیم متمایز می‌کند. روش هات شارژ است . در این فناوری  برای اولین بار سیستم‌های ایر کولر برای کاهش مصارف آب به‌کار گرفته شده است بطوریکه قادر است در فرایند تولید  ۴۵ درصد  صرفه جویی در مصرف آب ایجاد کند. از طرفی طراحی این واحد بگونه است که آهن‌اسفنجی به‌صورت داغ یا هات شارژ مستقیما و پیش از سرد شدن  با دمای حداقل ۶۰۰ درجه سانتیگراد وارد کوره ذوب می‌شود. بنا بر این نه تنها موجب کاهش قابل توجه مصرف برق به میزان ۳۵ درصد واحدهای مشابه می‌شود بلکه موجب کاهش مصرف نسوزها و الکترود گرافیتی در کوره‌های ذوب نیز می‌شود.

از دیگر مزیت‌های این واحد، کاهش زمان ذوب و افزایش راندمان تولید  در واحد زمان است که در نتیجه می‌توان ظرفیت تولید شمش فولاد را از یک میلیون تن به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش داد . تمامی ‌این قابلیت‌ها در کنار حذف هزینه حمل گندله از طریق ناوگان‌های جاده‌ای و ریلی به‌دلیل مجاورت با کارخانه گندله‌سازی چادرملو و انتقال مستقیم گندله از طریق نوار نقاله موجب کاهش چشم گیر هزینه تولید و افزایش قدرت رقابت‌پذیری محصولات چادرملو شده است . وی گفت: سال گذشته ۸۴۰ هزار تن شمش فولاد در کارخانه فولاد چادرملو تولید شده است که ۳۰ هزار تن آن صادر شده است. از طرفی بخشی از شمش فولادی چادرملو به کارخانه نور سرمد ابرکوه ارسال می‌شود تا فرایند تولید فولاد در آخرین مرحله نیز تکمیل شود. کارخانه نورد سرمد ابرکوه قادر است سالانه  ۴۵۰ هزار تن انواع میلگرد تولید کند. بنابراین می‌توان گفت اکنون زنجیره تولید در چادرملو تکمیل شده و طرح‌های توسعه‌ای همچنان مدنظر است.

مصری نژاد در خصوص تحریم‌ها و مشکلات تامین مالی و قطعات واحدهای صنعتی گفت:  فراموش نکنید بخش زیادی از واحدهای فولادی این مجتمع  در شرایط تحریم‌ها ساخته و راه‌اندازی شده است اما وقتی صحبت از تحریم و موانع تولید و صادرات می‌کنیم بدون تردید هزینه‌هایی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان تحمیل می‌شود که ما نیز از آن مستثنی نیستیم، ولی  نکته اینجاست که بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم. بدیهی است ما برای تامین ارز  مورد نیاز خود باید صادرات داشته باشیم که پیش‌بینی و برنامه ریزی برای صادرات  ۸۰ هزار تن شمش فولاد در دستور کار خود داریم، فراموش نکنیم که با تکمیل زنجیره تولید دراین مجتمع سیاست‌ها اصولا به سمت صادرات محصول با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود. بنابراین درباره صادرات سیاست‌ها و راهکارهایی داریم که می‌توانیم به برنامه خود دست یابیم.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو درباره اشتغالزایی معادن و صنایع معدنی گفت:  اصولا معادن و صنایع معدنی در نقاطی از کشورمان فعالیت می‌کنند که عموما جزو مناطق محروم و کم برخوردار هستند. بنابراین مهم‌ترین دستاورد آنها را می‌توانیم در مدیریت مهاجرت یا اسکان ساکنان دانست، هرچند دربرخی پروژه‌ها حتی مناطقی که رفته رفته خالی از سکنه می‌شدند امروز به پشتوانه افتتاح یک پروژه معدنی یا صنایع وابسته دوباره زندگی در آنها جریان گرفته است، اما درباره اشتغالزایی این مجتمع اکنون چادرملو حدود ۸  هزار فرصت شغلی مستقیم و نزدیک به ۷۶ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم در اختیار اقتصاد کشورمان قرار داده است. حالا خودتان برآورد کنید که سایر مجتمع‌های مشابه چادرملو چه حجمی ‌از اشتغالزایی خواهند داشت.

وی در خصوص سایر فعالیت‌های چادرملو به ویژه در زمینه تامین انرژی و آب افزود: همان‌طور که اشاره کردم،  واحدهای معدنی اصولا در مناطق دور افتاده یا محروم احداث می‌شوند بنابراین نیاز به برخی امکانات و زیرساخت‌ها وجود دارد که باید برای فعالیت آنها مهیا شود که موضوع تامین انرژی و آب بخشی از آنهاست. سیاست‌ ما در این بوده که علاوه بر تامین نیازهای خودمان، چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ مسوولیت اجتماعی فعالیت‌هایی نیز داشته باشیم. به عنوان مثال احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی سرو در همین مجتمع یکی از آنها بود که علاوه بر تامین نیاز خود مجتمع، شبکه سراسری  برق کشور را نیز تغذیه می‌کند. همچنین برای تامین آب مورد نیاز مجتمع نیز اقدام به اجرای طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر اردکان و انتقال به مجتمع صنعتی کرده‌ایم همچنین با پیش‌بینی بحران‌های آتی در زمینه تامین آب با مشارکت گل گهر و مس سرچشمه طرح تصفیه و انتقال آب خلیج‌فارس به مناطق مرکزی ایران را در دست اجرا داریم که طبق برنامه قرار است تا پایان امسال فاز اول این طرح بهره‌برداری شود و آب تصفیه شده خلیج فارس به سیرجان و مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر برسد .