از طرفی کشور دوران دفاع مقدس را می‌گذراند و دسترسی به منابع ارزی سخت شده بود. مطالعات اولیه (سال ۶۰) نیز نشان می‌داد برداشت آب توسط نیروگاه مشکلی برای منطقه ایجاد نمی‌کند، بنابراین گزینه برج تر انتخاب شد.از ابتدای بهره‌برداری تا سال ۸۰ نیروگاه با میانگین ۷۰ درصد ظرفیت در تامین بخش مهمی از نیاز برق شبکه سراسری مشارکت داشت، ولی رشد برداشت بی‌رویه سفره‌های زیرزمینی توسط کشاورزان عزیز باعث افت شدید این سفره‌ها شد و به تدریج تولید نیروگاه را کاهش داد و این روند ادامه داشت تا در سال ۹۳ تولید نیروگاه به ۳۵ درصد ظرفیت اسمی رسید.اما با توجه به رشد سالانه مصرف انرژی الکتریکی در کشور، شبکه برق نیاز به کل تولید این نیروگاه داشت و لازم بود محدودیت‌های تولید آن با اجرای طرح‌های خرد و کلان برای تامین آب و همچنین کاهش مصرف آب برطرف شود.

اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت

از جمله مهم‌ترین طرح‌های میان‌مدتی که برای جبران افت سطح آب‌های زیرزمینی منطقه انجام شد پروژه احداث حوضچه تزریق مصنوعی آب‌های سطحی و رودخانه‌های فصلی منطقه با ظرفیت جمع‌آوری ۸/ ۲ میلیون مترمکعب در سال ۸۶ بود که در دو سال اول پنج میلیون مترمکعب به چاه‌های نیروگاه تزریق کرد ولی پس از چند سال با کاهش نزولات آسمانی و کاهش آب‌های سطحی، میزان تزریق این حوضچه نیز کاهش یافت. از جمله طرح‌های دیگر جمع‌آوری در یناژهای نیروگاه و بازیافت و استفاده مجدد آن در چرخه تولید و همچنین استفاده از بازیافت آب بلودان برج‌های خنک‌کن از طریق تصفیه‌خانه سیستم R.O بود که در صرفه‌جویی مصرف آب نیروگاه تاثیر داشت.

انجام اصلاحات و طرح‌های کلان

روند بحران آب منطقه نشان می‌داد که اگر منابع کلان برای تامین آب نیروگاه فراهم نشود یا با اصلاحاتی در تجهیزات نیروگاه حجم عمده‌ای از آب مورد نیاز کاهش پیدا نکند به زودی نیروگاه به طور کامل از مدار خارج خواهد شد. بنابراین دو گزینه مهم به دست متخصصان کشورمان برای اولین‌بار در کشور طراحی شد و به اجرا درآمد و در سال ۹۴ توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 ۱- تامین آب صنعتی مورد نیاز نیروگاه با انتقال پساب شهر همدان و تصفیه تکمیلی

۲- کاهش قابل توجه مصرف آب با تغییر سیستم خنک کاری و احداث برج خشک

نتایج اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در مصرف آب و تولید برق نیروگاه

اجرای برج خشک در واحد یک موجب صرفه‌جویی آب به میزان ۸۵ درصد در این واحد شد. این طرح در واحد دو نیز در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد. با اجرای طرح در چهار واحد، کل مصرف آب به ۱۵ درصد طراحی اولیه خواهد رسید البته در شرایطی که نیروگاه با تمام ظرفیت در مدار باشد.پروژه انتقال و تصفیه پساب شهر همدان به منظور بی‌نیازی نیروگاه از آب چاه طراحی و اجرا شد و در حال حاضر حدود ۸۵ درصد آب مصرفی از طریق پساب همدان تامین می‌شود و ۱۵ درصد بقیه صرف تولید آب مقطر، سرویس  و آشامیدنی می‌شود.

نیروگاه در صدد است با تولید آب مقطر مورد نیاز از پساب، برداشت آب از چاه‌ها را به حدود صفر برساند. همچنین با ادامه و تکمیل تغییر طرح سیستم خنک‌کن، وابستگی به پساب را نیز حداکثر به ۲۰ درصد برساند.

همگام با اجرای این طرح‌ها علاوه بر صرفه‌جویی کامل در مصرف آب، شاخص‌های کمی و کیفی تولید برق در نیروگاه نیز افزایش چشمگیری داشت به طوری که ضریب بار ۴۰ درصد و خروج اضطراری ۵۴ درصد سال ۹۳ در سال ۱۳۹۶ به ضریب بار ۸۰ درصد و خروج اضطراری دو درصد رسید و اوج افتخارات نیروگاه شهید مفتح در پیک بار تابستان ۹۷ اتفاق افتاد که ضریب بار به ۹۷ درصد و ضریب خروج اضطراری به حدود یک درصد رسید.

در نتیجه این نیروگاه نقش بسیار موثری در تامین نیاز شبکه سراسری و پایداری برق در منطقه در سال‌های اخیر داشته و امید است به یاری خداوند و کمک‌های مسوولان محترم و تلاش‌های کارکنان زحمتکش نیروگاه در سال‌های آتی این بهبود مستمر تداوم داشته باشد.

31