حاشیه‌های یک گفت‌وگوی مستقیم با مردم

ازهمین رو به گفته کارشناسان بالا رفتن سطح انتظارات و مطالبات جامعه با شیوه‌های مرسوم صداو سیما برای چنین گفت‌وگوهایی هماهنگ نیست و باید ریاست‌جمهوری دست به تغییرات اساسی در شیوه مصاحبه‌های عمومی بزند. شاید از همین رو حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری پس از این گفت‌وگو در توئیتی اعلام کرد «تلاش می‌شود که ریاست‌جمهوری - نه فقط شخص رئیس‌جمهور- وارد سطح جدیدی از قرار گرفتن در قاب تلویزیون شود.» اما این واکنش‌ها سوی دیگری هم داشت؛ آنها که از گفت‌وگوی رضا رشیدپور با رئیس جمهوری راضی بودند و آن را اقدامی تحسین‌برانگیز از هر دو طرف صدا و سیما و ریاست‌جمهوری برای قدم گذاشتن به خارج از مرزهای رسمی و متداول چنین گفت‌وگوهایی توصیف کردند. به باور آنها انتخاب رشیدپور که این روزها به خاطر زیر پاگذاشتن برخی از خط قرمزها توانسته رضایت نسبی مخاطبان را دراجرای برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» درشبکه سه سیما به دست آورد، قدم خوبی برای شکستن کلیشه‌ها و ساختارهای قدیمی بوده است.

دومین گفت‌وگوی حسن روحانی با مردم (دوشنبه دوم بهمن‌ماه) با مجری‌گری رضا رشیدپور، بیشتر حول محور مسائل اجتماعی و موضوعاتی که در فضای مجازی این روزها مطرح است، برگزار شد. گفت‌وگویی فارغ از موضوعات مهمی چون سیاست خارجی و سیاست داخلی و در مقابل حول مسائلی که این روزها به‌عنوان خبر در قالب نوشته و عکس در فضای مجازی دست به دست می‌شود. شاید از همین منظر مجری برنامه و رئیس‌جمهوری تلاش کردند تا حدی به این مطالب که برخی نیز شایعاتی بی‌اساس درفضای مجازی هستند پاسخ دهند. توجه به مطالب مطرح در فضای مجازی هرچند می‌تواند نشان‌دهنده توجه رئیس‌جمهوری به طرح افکار و انتقادهای مردم درتلگرام به‌عنوان یکی از پیام‌رسان‌های محبوب ایرانیان باشد، اما بررسی مجموع تمامی واکنش‌ها به مصاحبه اخیر رئیس‌جمهوری نشان می‌دهد که این روش هم نتوانسته چندان رضایت‌بخش باشد.

ازمایش چنین روشی برای گفت‌وگو و خارج شدن از قالب همیشگی گفت‌وگوهای روسای جمهوری ایران با صدا و سیما به اندازه‌ای برای ریاست جمهوری مهم بودکه حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری با گذاشتن یک نظرسنجی، نظر مردم را در مورد این گفت‌وگو جویا شد. براساس این نظرسنجی، از ۲۵۰۰ نفری که به این نظرسنجی رای دادند، ۹ درصد عملکرد رضا رشیدپور را عالی، ۳۲ درصد آن را متوسط و ۵۹ درصد هم رای به ضعیف بودن آن دادند. ارزیابی از سخنان حسن روحانی نظرسنجی دیگری بود که مشاور او اقدام به انتشار آن کرد. در این نظرسنجی نیز از میان ۴۲۰۰ نفر رای‌دهنده، ۴ درصد مردم آن را عالی، ۱۶ درصد آن را متوسط و ۸۰ درصد نیز پاسخ‌های او به مجری برنامه را ضعیف دانستند. درنظر سنجی دیگری که پایگاه خبری جماران انجام داد، از حدود ۵ هزار نفری که در این رای‌گیری شرکت کرده بودند، ۷۸ درصد آن را ضعیف توصیف کردند.

در کنار این نظرسنجی، چهره‌های سیاسی و روزنامه نگاران هم به این گفت‌وگو واکنش نشان دادند. این بار البته برخلاف گذشته این تنها اصولگرایان نبودند که منتقد گفت‌وگوی یک ساعته روحانی با مردم با مجری‌گری رضا رشیدپور بودند. بخش مهمی از انتقادها از سوی اصلاح طلبان مطرح شد. دراین میان شاید تندترین انتقادها از سوی صادق زیبا کلام و محمد هاشمی مطرح شد. آنجا که زیبا کلام در توئیتی مدعی شد: «ای‌کاش آقای روحانی متوجه می‌شدند که هر بار که با مردم صحبت می‌کنند، بخش دیگری از ۲۴ میلیون رایشان را از دست می‌دهند.» محمد هاشمی نیز در گفت‌وگو با انتخاب به طرح سوال‌های سطحی از رئیس‌جمهوری انتقاد کرد و گفت: «این سوالات مربوط به صداوسیما و منتقدان رئیس‌جمهور بود و تنها می‌خواستند از رئیس‌جمهور قول بگیرند و او را اذیت کنند.» حالا حسن روحانی پس ازاین گفت‌وگو قرار است هفته آینده در یک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد. شاید سوال‌های خبرنگاران و پاسخ‌های اواین بار بتواند مردم را راضی کند.