نهضت عذرخواهی!

او در پیام توییتری‌اش نوشت: «ما فقط ۱۴ معصوم داریم و همه ممکن است اشتباه کنند، از خدا و جناب آقای نمازی و هرکس دیگری که به هر دلیلی از بنده ناراحتی به دل دارد عذرخواهی می‌کنم.» این اقدام آقای قرائتی، با استقبال قریب به اتفاق کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. بسیاری از این کاربران در پیام‌های مشابهی از رفتار درست و عذرخواهی به موقع قرائتی تقدیر کردند. حتی خود آقای دوربینی نیز در پیامی به قرائتی عذرخواهی وی را پذیرفت و گفت که این حجت‌الاسلام قرائتی است که باید مرا حلال کند. همچنین بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده کشور در بسیاری از حوزه‌ها از این عذرخواهی استقبال کردند. محسن پیرهادی، عضو سابق شورای شهر، عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما، ‌محمد مهاجری، روزنامه‌نگار، اکبر نبوی روزنامه‌نگار و کارشناس سینما، حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و... از جمله کسانی بودند که از قرائتی به خاطر عذرخواهی زودهنگام و به موقع تقدیر کردند. همچنین بسیاری از رسانه‌های رسمی کشور نیز با پرداختن به موضوع از این عذرخواهی تقدیر کردند.

اما چند روز بیشتر نگذشته که خبر رسید آیت‌الله حائری‌شیرازی امام‌جمعه‌ سابق شیراز و از اعضای سابق مجلس خبرگان، از رئیس دولت اصلاحات و حجت‌الاسلام ری‌شهری به‌خاطر آنچه خود «ستم در وادی رقابت سیاسی» عنوان کرده، حلالیت طلبید. این روحانی با انتشار نوشته‌ای در فضای مجازی اعلام کرد: «عارضه‌ اخیرم که تکلم در حد «سلام» و «والسلام» است، نه نشان‌دهنده‌ پایان عمرم است و نه چیز دیگر ولی فرصتی است تا از همه کسانی که در وادی رقابت سیاسی و... به آنها ستم کرده‌ام، حلّیت بطلبم.» این عذرخواهی نیز بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی را بر آن داشت تا از آن تقدیر و تمجید کنند.

خبر حلالیت طلبیدن حائری‌شیرازی در زمان کوتاهی به‌صورت وسیع در فضای مجازی منتشر شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از این عذرخواهی استقبال کردند. این دو اتفاق متوالی که به فاصله زمانی کوتاهی رخ داد، موجب شد تا برخی از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی و اجتماعی کشور خواهان راه‌اندازی نهضتی به نام «عذرخواهی» و «حلالیت‌طلبی» شوند. روزنامه جمهوری اسلامی در هفته‌ای که گذشت طی یادداشتی خواستار راه‌اندازی نهضتی‌ملی در این‌باره شد. در این یادداشت آمده است: «چقدر عذرخواهی بر ذمه‌ ما مانده است، حواسمان هست؟ یادمان هست آتش در خرمن آبروی چه کسانی کشیده‌ایم؟» این موضوع همچنین سبب شد تا برخی از عذرخواهی‌های چهره‌های مطرح در روزهای اخیر نیز دوباره مورد توجه قرار گیرد. در ادامه بخشی از این عذرخواهی‌ها را مرور خواهیم کرد.

نهضتی برای عذرخواهی‌‌ها

شاید در اولین دنباله‌روی از حلالیت طلبیدن دو چهره شناخته‌شده و روحانی کشور، حامد طالبی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصولگرا قرار داشته باشد که مدیریت کانال جنجالی قیچی را بر عهده دارد و نقش مهمی در عدم راهیابی مینو خالقی منتخب مردم اصفهان به مجلس شورای اسلامی داشت. وی در یادداشتی از مینو خالقی طلب حلالیت کرد. این روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: «علنی‌ترین حق‌الناس بر گردن من، ظلمی بوده که در حق خانم مینو خالقی (کاندیدای منتخب اصفهان در انتخابات مجلس) روا داشتم که از همین‌جا از ایشان حلالیت می‌طلبم و امیدوارم که حلالم کنند.» بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن تحسین عذرخواهی این روزنامه‌نگار از او به خاطر ضایع کردن حق یک شخص و کسانی که به او رای داده بودند، گلایه‌مند بودند. اما پیش از این نیز اتفاق‌های جالب توجهی در کشور افتاد که نشان می‌داد عرصه عمومی رسانه‌ها زمینه را برای شکل‌گیری نهضت عمومی عذرخواهی و حلالیت طلبیدن فراهم کرده است.

۵ شهریور ۹۶: منصور برزگر، ‌عضو شورای فنی کشتی آزاد با عذرخواهی از مردم به‌خاطر نتایج ضعیف آزادکاران ایران در رقابت‌های جهانی پاریس گفت: متاسفانه کشتی‌گیران ما خوب کار نکردند و واقعا نمی‌دانم چه بگویم. به هیچ وجه از عملکرد تیم ملی راضی نیستیم و نمی‌دانیم چه جوابی به مردم بدهیم. مردم از ما توضیح می‌خواهند و ما جواب قانع‌کننده‌ای برای آنها نداریم. کادر فنی زحمت خود را کشید اما نمی‌دانم چرا این نتایج به دست آمد. از مردم به‌خاطر کسب این نتایج عذرخواهی می‌کنیم. ۱۱ شهریور ۹۶: رامبد جوان مجری برنامه خندوانه در صفحه اینستاگرامش نوشت: - در تبلیغ اسنوا از جملات ناپسندى استفاده شد که نه در شأن ما ایرانی‌ها است و نه در شأن خندوانه و نه در شأن اسنوا. یادمون نره که این بخش‌ها خیلى وقت‌ها نمایشین و دانیال و شاه‌حسینى در نقش‌آفراد افراطى نقش‌آفرینى مى‌کنن. با این‌حال به‌خاطر استفاده از الفاظ و جمله ناخوشایند از مردم عزیزم به‌ویژه خانم‌هاى همیشه ارزشمند عذر مى‌خوام.