نمایشگاه۳۰ هنرمند، ۳۰ روزاز بوکسور تا... - ۶ مهر ۹۱
سحر آزاد
شاخههای مختلف هنرهای معاصر عمر طولانی در کشور ما ندارند هرچند در سالهای اخیر به دلیل علاقه مندی هنرمندان جوان و حمایت تعدادی از گالریداران، این حوزه رشد بیشتری داشته است، اما پرفرمنس آرت در مقایسه با دیگر گونههای هنر معاصر فرصت کمتری برای معرفی داشته است. البته گاهی پرفرمنس آرت هایی در یک گالری اجرا میشود، اما به شکلی محدود. با این حال جشنواره «۳۰پرفورمنس، ۳۰ هنرمند، ۳۰ روز» که برای دومین سال در گالری ایست برگزار میشود، فرصتی برای دوستداران هنر معاصر ایجاد کرده است تا طی این ۳۰ روز مجال مشارکت در یک پرفرمنس آرت از هنرمندان صاحبنام را بیابند.
شاخههای مختلف هنرهای معاصر عمر طولانی در کشور ما ندارند هرچند در سالهای اخیر به دلیل علاقه مندی هنرمندان جوان و حمایت تعدادی از گالریداران، این حوزه رشد بیشتری داشته است، اما پرفرمنس آرت در مقایسه با دیگر گونههای هنر معاصر فرصت کمتری برای معرفی داشته است. البته گاهی پرفرمنس آرت هایی در یک گالری اجرا میشود، اما به شکلی محدود. با این حال جشنواره «۳۰پرفورمنس، ۳۰ هنرمند، ۳۰ روز» که برای دومین سال در گالری ایست برگزار میشود، فرصتی برای دوستداران هنر معاصر ایجاد کرده است تا طی این ۳۰ روز مجال مشارکت در یک پرفرمنس آرت از هنرمندان صاحبنام را بیابند.
سحر آزاد
شاخههای مختلف هنرهای معاصر عمر طولانی در کشور ما ندارند هرچند در سالهای اخیر به دلیل علاقه مندی هنرمندان جوان و حمایت تعدادی از گالریداران، این حوزه رشد بیشتری داشته است، اما پرفرمنس آرت در مقایسه با دیگر گونههای هنر معاصر فرصت کمتری برای معرفی داشته است. البته گاهی پرفرمنس آرت هایی در یک گالری اجرا میشود، اما به شکلی محدود. با این حال جشنواره «۳۰پرفورمنس، ۳۰ هنرمند، ۳۰ روز» که برای دومین سال در گالری ایست برگزار میشود، فرصتی برای دوستداران هنر معاصر ایجاد کرده است تا طی این ۳۰ روز مجال مشارکت در یک پرفرمنس آرت از هنرمندان صاحبنام را بیابند. امیر راد، نمایشگاه گردان این جشنواره با بیان اینکه سیاست گالری ایست، تمرکز بر هنرهای معاصر و مدیومهای جدید است، میگوید: گالری ایست از ابتدا با هدف معرفی، ارائه و گسترش مدیومهای جدید توسط خانم خسروشاهی تاسیس شد و من به همراه خانم افشار از شروع فعالیت گالری به عنوان مشاور همراه ایشان بودهایم. او در مورد برپایی جشنواره ۳۰ پرفورمنس،۳۰ هنرمند، ۳۰ روز که این روزها درحال اجراست، عنوان میکند: اولین دوره در تیرماه سال گذشته برپا شد اما تصمیم گرفتیم آن را به شهریورماه منتقل کنیم تا هم از گرمای هوا کاسته شود و هم با آغاز به کار دانشگاهها، دانشجویان بیشتر در این پروژه مشارکت کنند. راد با اشاره به اینکه برای اولین بار در یک گالری مجموعه گستردهای از پرفرمنس آرت ارائه میشود، افزود: میخواستیم به واسطه این 30 روز، بحثهای تئوریک در زمینه هنرهای معاصر و پرفرمنس آرت مجالی برای محک عملی بیابند و از سویی امکان بسط و گسترش این بحثها فراهم آید. او سپس از استقبال مخاطبان و نیاز جامعه برای آشنایی با پرفرمنسها ابراز رضایت میکند: سال گذشته استقبال مخاطبان بسیار گسترده بود. امسال هم تاکنون بسیار خوب بوده است و امیدواریم اهدافمان محقق شود. در اولین دوره مخاطبان شهرستانی از نقاط مختلف مانند اصفهان و بندرعباس داشتیم که به مدت 30 روز و تنها برای تماشای پرفرمنس آرتها به تهران آمده بودند که برایمان جالب بود. به گفته او برخی از بازدیدکنندگان جشنواره به دنبال منابع بیشتری برای آشنایی با پرفرمنس آرت هستند که البته با کمبود منابع به زبان فارسی روبهرو هستیم و سعی داریم از طریق ترجمه و ارائه مقالات این نقصان را برطرف کنیم. و اضافه میکند: البته قشری از جامعه مانند دانشجویان هنر با هنرهای معاصر و پرفرمنس آرت بیگانه نیستند و ادامه میدهد: در این دوره ضمن معرفی پرفرمنس آرت، روی یکی از ویژگیهای آن یعنی نقش مخاطب در روند شکل گیری پرفرمنس آرت تمرکز بیشتری داریم. او درباره مخاطبانی که برای اولین بار با این آثار روبهرو میشوند میگوید: اصولا در هنر معاصر مخاطب و هنرمند باید برسر چارچوبهای تئوریک به توافق رسیده باشند ولی همیشه یک سوال در هنر معاصر مطرح است که «آیا اثر ارائه شده هنر است؟» وجود این سوال کلیدی در مواجهه با هنر معاصر مخاطب را به پیگیری آثار و کنکاش در مورد تعاریف هنرمعاصر و دیدگاههای هنرمندان ترغیب میکند.
شاخههای مختلف هنرهای معاصر عمر طولانی در کشور ما ندارند هرچند در سالهای اخیر به دلیل علاقه مندی هنرمندان جوان و حمایت تعدادی از گالریداران، این حوزه رشد بیشتری داشته است، اما پرفرمنس آرت در مقایسه با دیگر گونههای هنر معاصر فرصت کمتری برای معرفی داشته است. البته گاهی پرفرمنس آرت هایی در یک گالری اجرا میشود، اما به شکلی محدود. با این حال جشنواره «۳۰پرفورمنس، ۳۰ هنرمند، ۳۰ روز» که برای دومین سال در گالری ایست برگزار میشود، فرصتی برای دوستداران هنر معاصر ایجاد کرده است تا طی این ۳۰ روز مجال مشارکت در یک پرفرمنس آرت از هنرمندان صاحبنام را بیابند. امیر راد، نمایشگاه گردان این جشنواره با بیان اینکه سیاست گالری ایست، تمرکز بر هنرهای معاصر و مدیومهای جدید است، میگوید: گالری ایست از ابتدا با هدف معرفی، ارائه و گسترش مدیومهای جدید توسط خانم خسروشاهی تاسیس شد و من به همراه خانم افشار از شروع فعالیت گالری به عنوان مشاور همراه ایشان بودهایم. او در مورد برپایی جشنواره ۳۰ پرفورمنس،۳۰ هنرمند، ۳۰ روز که این روزها درحال اجراست، عنوان میکند: اولین دوره در تیرماه سال گذشته برپا شد اما تصمیم گرفتیم آن را به شهریورماه منتقل کنیم تا هم از گرمای هوا کاسته شود و هم با آغاز به کار دانشگاهها، دانشجویان بیشتر در این پروژه مشارکت کنند. راد با اشاره به اینکه برای اولین بار در یک گالری مجموعه گستردهای از پرفرمنس آرت ارائه میشود، افزود: میخواستیم به واسطه این 30 روز، بحثهای تئوریک در زمینه هنرهای معاصر و پرفرمنس آرت مجالی برای محک عملی بیابند و از سویی امکان بسط و گسترش این بحثها فراهم آید. او سپس از استقبال مخاطبان و نیاز جامعه برای آشنایی با پرفرمنسها ابراز رضایت میکند: سال گذشته استقبال مخاطبان بسیار گسترده بود. امسال هم تاکنون بسیار خوب بوده است و امیدواریم اهدافمان محقق شود. در اولین دوره مخاطبان شهرستانی از نقاط مختلف مانند اصفهان و بندرعباس داشتیم که به مدت 30 روز و تنها برای تماشای پرفرمنس آرتها به تهران آمده بودند که برایمان جالب بود. به گفته او برخی از بازدیدکنندگان جشنواره به دنبال منابع بیشتری برای آشنایی با پرفرمنس آرت هستند که البته با کمبود منابع به زبان فارسی روبهرو هستیم و سعی داریم از طریق ترجمه و ارائه مقالات این نقصان را برطرف کنیم. و اضافه میکند: البته قشری از جامعه مانند دانشجویان هنر با هنرهای معاصر و پرفرمنس آرت بیگانه نیستند و ادامه میدهد: در این دوره ضمن معرفی پرفرمنس آرت، روی یکی از ویژگیهای آن یعنی نقش مخاطب در روند شکل گیری پرفرمنس آرت تمرکز بیشتری داریم. او درباره مخاطبانی که برای اولین بار با این آثار روبهرو میشوند میگوید: اصولا در هنر معاصر مخاطب و هنرمند باید برسر چارچوبهای تئوریک به توافق رسیده باشند ولی همیشه یک سوال در هنر معاصر مطرح است که «آیا اثر ارائه شده هنر است؟» وجود این سوال کلیدی در مواجهه با هنر معاصر مخاطب را به پیگیری آثار و کنکاش در مورد تعاریف هنرمعاصر و دیدگاههای هنرمندان ترغیب میکند.
ارسال نظر