بازپرداخت اقساط ارزی با نرخ مبادله‌ای فاجعه بار است
این تصمیم که بازپرداخت اقساط ارزی باید با نرخ مبادله‌ای انجام شود، فاجعه‌بار بوده و باعث ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی می‌شود.
فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق و با انتقاد از آنچه انجام سیاست‌گذاری‌های ارزی در خارج از بانک مرکزی نام‌گذاری کرده بود، ادامه داد: این تصمیم که بازپرداخت اقساط ارزی باید با نرخ مبادله‌ای انجام شود، فاجعه‌بار بوده و باعث ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی می‌شود. در ادامه از عملکرد این بانک در زمینه عمل به تعهداتش در قبال تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان انتقاد کرد و گفت: بانک مرکزی مدام شعار حمایت از تولید ملی را می‌دهد اما به آن عمل نمی‌کند، دیگر چیزی از تولید ملی باقی نمانده است، حداکثر تولید در شهرک‌های صنعتی ۴۰‌درصد ظرفیت است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: هرکس بگوید منابع مالی نداریم خائن است. باید جلوی خام‌فروشی را گرفت، دولت 186‌میلیارد دلار برای تنظیم بازار کالا وارد کشور کرد، من با این رقم می‌توانستم در شرایط تحریم پنج سال کشور را اداره کنم. به روستاها که سفر می‌کنم روستاییان از من درباره نرخ ارز سوال می‌کنند، این‌ها به خاطر بی‌تدبیری در حوزه سیاست‌های ارزی است. این همه ارز نفله شده است و مرکز مبادلات ارزی هم نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای ارزی تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان باشد. با وجود این شرایط وقتی ما موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را مطرح می‌کنیم آن‌ها با ما مخالفت می‌کنند چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوییم؟ همه چیز را نباید تقصیر تحریم بیندازیم. همه مردم را عملا به سمت سفته‌بازی و دلالی هدایت کرده‌اند.
فتحی‌پور یادآور شد:در هدفمندی یارانه‌ها بر عکس عمل شد؛ به مردم پول مستقیم داده شد اما کاری برای تولید انجام نشد. وی معتقد است، در بودجه سال آینده کشور باید تمام پروژه‌ها حذف شده و تمامی منابع به سمت تولید ملی هدایت شود. وی تصریح می‌کند که این افتخار نیست که در روستا یک نفر گاو و گوسفند خود را بفروشد و کارمند دولت شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت به‌گونه‌ای شده که در برخی ادارات دولتی تا حق حساب ندهی کارت انجام نمی‌شود. این سلامت اداری نیست. فتحی‌پور در ادامه از بررسی لایحه مالیات‌های مستقیم در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: برای اصلاح نظام جامع مالیاتی کشور نیاز به کار اساسی داریم تا سیستم مالیاتی کشور هر روز تغییر نکند؛ همچنین لایحه نظام صنفی تصویب شده و آماده طرح برای تصویب نهایی در صحن علنی است. وی با اشاره به این‌که در لایحه جدید مبارزه با کالا و ارز مجازات اخلالگران سیستم پولی و مالی کشور تشدید شده است مدعی شد: نقدینگی کشور به ۴۳۰‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است و با وضعیت فعلی نمی‌توان تورم را کنترل کرد.
رییس کمیسیون اقتصادی همچنین از بررسی «لایحه مالیات های مستقیم در مجلس شورای اسلامی» خبر داد.
ارسلان فتحی پور در جشنواره تولید ملی ، افتخار ملی گفت: برای اصلاح نظام جامع مالیاتی کشور نیاز به کار اساسی داریم تا سیستم مالیاتی کشور هر روز تغییر نکند همچنین لایحه نظام صنفی تصویب شده و آماده طرح برای تصویب نهایی در صحن علنی است.
وی با اشاره به این که لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از شورای نگهبان به مجلس اعاده داده شده است گفت: قوه قضاییه به 80 ماده از این لایحه ایراد گرفته بود که در مجلس 71 ماده مورد بررسی قرار گرفته و نهایی شد.
وی با بیان این که در لایحه جدید مبارزه با کالا و ارز مجازات اخلالگران سیستم پولی و مالی کشور تشدید شده است مدعی شد: نقدینگی کشور به 430 هزار میلیارد تومان رسیده است و با وضعیت فعلی نمی توان تورم را کنترل کرد.