سیاست‌ها و برنامه‌های آینده زیرمجموعه استراتوس اعلام شد - ۴ اسفند ۸۶
گروه استراتوس یکی از هلدینگ‌های بزرگ فعال و سرمایه‌گذار در صنایع مختلف از جمله پیمانکاری عمومی، ساخت و ساز و واسطه‌گری مالی است تا جایی که این گروه تحت عنوان نام قدیمی استراتوس و عنوان جدید سامانه‌ استراتوس سهام‌دار شرکت‌های بزرگی همچون سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و بانک اقتصاد نوین اولین بانک خصوصی ایران است. حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی استراتوس و پرتفوی جذاب و پرسود استراتوس موجب شده تا فعالیت این هلدینگ بزرگ همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه باشد. بانک اقتصاد نوین در سایه حمایت‌های هلدینگ خود توانست به یکی از بانک‌های خصوصی بزرگ کشور تبدیل شده و همواره مورد توجه فعالان عرصه اقتصاد باشد که به طور قطع بخش اعظمی از موفقیت‌های این بانک مرهون حمایت‌ها و برنامه‌هایی است که مدیران استراتوس برای این بنگاه اقتصادی داشته و دارند. در گفت‌و‌گو با مهندس محمد صدرهاشمی‌نژاد، رییس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری سامانه‌گستر نوین به بررسی وضعیت این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری پرداخته‌ایم. وی که در کارنامه خود عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و همچنین ریاست کمیسیون بانک، بورس و بیمه این تشکل را دارد، در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد سیاست‌ها و برنامه‌های استراتوس برای شرکت‌های زیرمجموعه را به صورت کلی بیان می‌کند. گفت‌و‌گو با مهندس صدرهاشمی‌نژاد را در ادامه بخوانید.
در ابتدا بفرمایید که استراتوس چگونه وارد عرصه فعالیت‌های اقتصادی شد؟
از 32سال پیش با تاسیس یک شرکت پیمانکاری فعالیت استراتوس آغاز شد. فعالیت استراتوس از ابتدا به امور پیمانکاری و ساخت و ساز معطوف بوده است، اما استراتوس حوزه‌های جدیدی را برای فعالیت خود انتخاب کرده و در بازارهای مالی نیز ورود پیدا کرده است.
رفته رفته تجربه‌های استراتوس در گروه‌های مختلف موجب شده که ضرورت تبدیل به یک هلدینگ احساس شود و استراتوس در قالب یک هلدینگ فعالیت کند.
آرمان‌ و هدف نهایی گروه استراتوس چه بوده است؟
سیاست و هدف مشترک گروه استراتوس و زیرمجموعه‌های آن توسعه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف در راستای منافع کشور بوده و است و اینکه منافع مربوط به فعالیت‌های اقتصادی عمومی شود.
پس با این اوصاف، می‌توان استراتوس را گروهی دانست که به دنبال انجام فعالیت‌های اقتصادی با مشارکت گروه‌های مختلف و همچنین عموم مردم است...؟
ببینید، اینکه شرکت‌های زیرمجموعه به صورت سهامی عام اداره شوند، چند حسن دارد. اول اینکه مردم نیز از منافع این شرکت‌ها بهره‌مند می‌شوند و دوم اینکه سیستم نظارتی بورس عملکرد شرکت‌ها را شفاف می‌کند.
دیگر حسن حضور شرکت‌ها در بورس این است که آنها خود را با استانداردهای بازار سرمایه تطبیق می‌دهند؛ بنابراین از این رو ما معتقد به بازار سرمایه بوده و تمایل به حضور شرکت‌های زیرمجموعه در بورس داریم.
چه برنامه‌ای برای ورود به شرکت‌های زیرمجموعه به بورس دارید؟
البته لازم است در ابتدا این توضیح را بدهم که استراتوس در واقع همان شرکت سرمایه‌گذاری سامانه استراتوس است که در مرحله پذیرش در بورس نیز هست.
پذیرش این شرکت در بورس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
سامانه‌گستر نوین در بورس قبلا پذیرفته شده، اما به دلایل شرایط نامناسب بازار عرضه نشده است، اما اخیرا دوباره مراحل پذیرش شرکت در بورس فعال شده است.
علاوه بر سامانه گسترنوین به دنبال ورود دیگر شرکت‌های زیرمجموعه که سهام عمده در آنها داریم، به بورس هستیم.نگرش ما نسبت به سهامداری در زیرمجموعه‌ها این است که اگر سهام مدیریتی در آنها نداریم، شریک‌سازی کرده و شرکای همسویی را برای خود به وجود بیاوریم.
شما در مجمع ساختمان ایران هم اعلام کردید که از این پس «وساخت» با رویکرد بخش‌خصوصی اداره می‌شود، آیا این موضوع هم برگرفته از همین سیاست شما است؟
بله. ما پذیرای همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نگرش بخش‌خصوصی هستیم و تصور ما این است که در بازار شرکای همسویی را برای خود پیدا کنیم، آنها شرکای خوبی برای ما خواهند بود و ما به کمک متحدان استراتژیک خود می‌توانیم سیاست‌هایی را اعمال کنیم که در جهت تقویت بخش‌خصوصی است.
در ساختمان ایران هم به دنبال ایجاد مشترکات موجود میان متحدان استراتژیک خود، امیدواریم که نمونه مدیریت بخش‌خصوصی را شاهد باشیم.
اعتقاد ما این است که برای اداره یک شرکت حتما لازم نیست که سهام بالای ۵۰درصدی داشته باشیم، بلکه شریک‌سازی و به دست آوردن متحدین استراتژیک ما را می‌تواند به هدف خود که تقویت بخش‌خصوصی و سودآوری است، برساند. در ساختمان ایران آن گروهی هم که در اقلیت قرار گرفته، به طور قطع در آینده متحد استراتژیک ما است و اینکه در اقلیت باقی بماند موردنظر ما نیست.
در بانک اقتصاد نوین، آیا شما همین سیاست را دنبال کردید؟
بله. کل شرکت‌های گروه در بانک اقتصاد نوین فقط ۱۵درصد دارند، اما حقیقت آن است که توانستیم خوشبختانه گروه‌های دیگر را همراه خود کرده و موفق شدیم استراتژی خاصی را براساس تعامل موجود برای پیشرفت وتوسعه بانک تدوین کنیم، اما چون این روش کار جدید است، پذیرش آن کمی مشکل است.
برخلاف واقعیت، گروهی تصور می‌کنند، این روش یعنی قبضه مالکیت، اما با نگاهی به اقتصاد دنیا، می‌توان دریافت که شریک‌سازی و به دست آوردن متحدان استراتژیک برای اداره بنگاه‌های اقتصادی در جهت توسعه پایدار یک روش و مدل متداول است.
آیا استراتوس یا همان سامانه‌گستر نوین در پرتفوی خود شرکت زیان‌دهی دارد؟
هما‌ن‌طور که گفتم، فعالیت‌های گروه در چند گروه شامل واسطه‌گری مالی، ساخت‌وساز، پیمانکاری عمومی و... فعالیت دارد، اساسا شرکت زیان‌دهی اجازه حضور در گروه را ندارد و خوشبختانه باید گفت: سیاست‌های اعمال شده موجب شده بازدهی همه شرکت‌ها مناسب بوده و در سبد سهام خود شرکت زیان‌دهی نداشته باشیم.
به نظر می‌رسد، حضور شما در معامله عمده سهام پتروشیمی هم در راستای شریک‌سازی بوده است؟
در رابطه با معامله عمده 38درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی باید بگویم که اساسا ما خریدار سهام مزبور نبودیم، بلکه حضور در این معامله از سوی گروه دیگری بود.
حضور این گروه در معامله مزبور براساس پروسه‌ای بود که ما آن را در جهت تجمع متحدین استراتژیک می‌دانیم. به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری پتروشیمی یکی از سهامداران عمده ساختمان ایران بود، ما مدت‌‌ها از بابت این مشارکت دچار چالش بودیم. به تعبیر واضح‌تر، شرکای خوبی برای یکدیگر نبوده و یار همدیگر نبودیم و حاصل این عدم تعامل این بود که ساختمان ایران از لحاظ مدیریتی در وضع روشنی قرار نداشت، در حالی که بخش اعظمی از سرمایه ما در این شرکت درگیر بود و بازدهی مورد انتظار را هم نداشت. بنابراین چاره‌ای جز پیدا کردن یک متحد همسو برای ما وجود نداشت و تحقق این مهم با عرضه ۳۸درصد از سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ممکن شد.پس از اعلام عرضه بلوکی سهام شرکت مزبور، ما عده‌ای را برای حضور در این معامله تشویق کردیم که در صورت خرید این بلوک شریک ما در ساختمان ایران شده و از این بابت وضعیت این شرکت بهبود می‌یابد. آنها نیز از گذشته به ما اعتماد کامل داشته و پیشنهاد ما را پذیرفتند، ضمن این که این تیم سرمایه‌گذاری‌های دیگری در بخش ساختمان دارد که همه این عوامل موجب شد که ما حضور این گروه را در ترکیب سهامداری ساختمان ایران به عنوان یک مزیت برای خود و گروه مزبور ارزیابی کردیم.
از آنجا که دوستان ما در این گروه چندان آشنایی کاملی با بازار سرمایه نداشتند، از ما درخواست کردند که امور اجرایی این کار را در دست بگیریم و این شد که بازار تصور کرد که این خرید برای ما انجام شده است، در حالی که ما برای متحد استراتژیک خود این کار را انجام دادیم، تا بتوانیم با به دست آوردن یک شریک مناسب در مدیریت ساختمان به وضعیت این شرکت رونق بخشیم.
یعنی بخش دیگر پرتفوی سرمایه‌گذاری پتروشیمی برای شما مهم نبود؟
همان طور که گفتم، مهم برای ما به دست آوردن یک متحد استراتژیک در ساختمان ایران بود که از این راه بتوانیم به درک مشترکی برای اداره این شرکت بزرگ برسیم.
آیا تاثیراتی که به طور غیرمستقیم این معامله در وضعیت سهام شما در بانک اقتصاد نوین داشت، برای شما مهم نبود؟
به هر حال تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم این معامله را نمی‌توان در نظر نگرفت، اما ما در بانک اقتصاد نوین و اداره آن مشکلی نداشته و نداریم و خوشبختانه این بانک به عنوان نخستین بانک خصوصی ایران توانسته پیشرفت قابل توجهی به ویژه در دو سال اخیر داشته باشد. به طوری که در حال حاضر ما از سرمایه‌گذاری در این بانک رضایت کامل داریم.
در حال حاضر پس از افزایش سرمایه بانک به سطح ۲۵۰میلیارد تومان برنامه افزایش سرمایه بانک تا ۵۰۰میلیارد تومان را دنبال می‌کنید؟
البته مجمع صلاحیت تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش سرمایه را دارد و باید بگویم که ما به دنبال افزایش سرمایه هستیم، اما اعداد و ارقام باید کارشناسی شود و در حال حاضر نمی‌توان عددی را اعلام کرد.
نکته مهم این است که بانک به افزایش سرمایه نیاز دارد و همواره در بخش واسطه‌گری مالی حجم سرمایه از مهم‌ترین ملزومات است که در موفقیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیرگذار و تعیین کننده است.
به هر حال ما به دنبال توسعه بانک بوده و برنامه‌های فراوانی را برای آن داریم.