جمعیت ستـــــــــاره‌ها در صحنه - ۵ بهمن ۹۱
مخاطبان علاقه دارند در کنار چهره‌های جوانی که هرساله به جشنواره می‌آیند و آثارشان را به روی صحنه می‌برند، چهره‌های نامدار پیشکسوت یا جوان هم حضور داشته باشند تا هم جشنواره رونق بیشتری بگیرد و هم اینکه جوان‌ترها خودشان را در کورس رقابت با نامدارها قرار دهند. بی‌تردید حضور کارگردانان و بازیگران مشهور در جشنواره‌ها می‌تواند تاثیر بسیار روشنی روی روند برگزاری بگذارد. به همین دلیل در این مطلب به حضور ده کارگردان مشهور عرصه تئاتر اشاره کرده‌ایم که امسال در جشنواره سی‌ویکم حضور دارند. هادی مرزبان شکل تازه «پلکان» بعد از 28 سال
هادی مرزبان کارگردان نام آشنا و پرطرفدار ایران یکی از چهره‌های برجسته‌ای است که در جشنواره سی ویکم حضور دارد. این کارگردان نمایش «پلکان» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی را در جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌برد. پس از آن هم قرار است اجرای‌ آن تا پایان امسال در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر ادامه داشته باشد. «پلکان» اولین نمایشنامه ‌رادی بود که در سال ۶۳ توسط مرزبان اجرا شد. این کارگردان پیشکسوت معتقد است دومین اجرای این اثر نسبت به اولین اجرا به اندازه ۲۸ سال فاصله دارد. او خوشحال است که در این سال‌ها بسیاری از متون اکبر رادی را کار کرده‌ و همیشه هم دوست داشت یک بار دیگر «پلکان» را اجرا کند که این اتفاق امسال فراهم شده است.فرزانه کابلی، ایرج راد، علی رامز، صدرالدین حجازی و دانیال حکیمی بازیگران این نمایش هستند که حکیمی بعد از هفت سال دوری با این نمایش به صحنه بازگشته است.
فرهاد آییش هفت شب با مهمانی ناخوانده در نیویورک
فرهاد آییش کارگردان و بازیگر نام‌آشنا یکی دیگر از چهره‌های مطرح جشنواره است. نمایش «هفت شب با مهمانی ناخوانده در نیویورک» که آبان ماه در تالار اصلی به صحنه رفت در بخش ویژه جشنواره هم حضوردارد. در طول اجرای این نمایش در تالار چهارسو تماشاگران زیادی از این اجرا دیدن کردند. به نظر می‌رسد این نمایش یکی از آثاری است که در جشنواره هم مورد استقبال قرار گرفت. آئیش متن نمایش «هفت شب با مهمانی ناخوانده» را ۲۰ سال پیش در آمریکا نوشت و پس از اجرا درآمریکا و اروپا آن را اجرا کرد و در آخر سال ۷۳ این اثر را در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه برد. آخرین حضور این کارگردان در جشنواره تئاتر فجر به دوره بیست‌و‌هفتم با نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری» نوشته شهلا حائری برمی‌گردد. علی نصیریان و خود فرهاد آییش از بازیگران این نمایش هستند که تنها یک اجرا در جشنواره داشت.
بهروز غریب پور اپرای عروسکی «حافظ» عوض شد
یکی از آثار فاخر و ارزشمند سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر، اپرای عروسکی حافظ به کارگردانی بهروز غریب‌پور است که بیشترین اجرا هم در جشنواره مربوط به همین اثر است. این اثر با ایجاد تغییراتی در صحنه و تغییر کلی در آهنگسازی، در بخش ویژه به صحنه می‌رود. در اجرای مجدد این اثر نمایشی، موسیقی کاملا از نو ساخته شده و همچنین از نظر صحنه، تغییراتی به وجود آمده و درواقع مخاطبان شاهد یک اجرای کاملا متفاوت و جدید خواهند بود. در این اثر بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز و خوانندگانی چون محمد معتمدی (حافظ)، حسین علیشاپور (عبید زاکانی)، محمد ذاکر حسین (محمد گل‌اندام)، اسحاق انور (درباری)، سحر محمدی (مادر شاه ابواسحاق)، هاله سیفی‌زاده (شاخه نبات)، وصال علوی (سعدی) و... حضور دارند. غریب‌پور همچنین خیمه‌شب بازی به شیوه قاجار را هم با همکاری گروه تئاتر عروسکی «آران» در تالار فردوسی از سر می‌گیرد.
حسین پارسایی رضایت وزیر برای حضور «سردار مهر و ماه»
نمایش «سردار مهر و ماه» به کارگردانی حسین پارسایی هم در بخش ویژه جشنواره حضور دارد. پس از بازدید حمید شاه‌آبادی معاون هنری ارشاد و قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی از نمایش «سردار مهر و ماه» در زمان اجرای عمومی‌اش، مساله حضور این نمایش در بخش ویژه سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد که با رضایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر مسجل شد. این نمایش روایت پر رمز و راز دستان سرداری است که بر خاک می‌افتد تا به جای وصال مشکی آب، دریایی از حقیقت به خیمه‌ها برسد. آن سان که تا ابدالدهر تمام تشنگان حقیقت، سیراب مشک دریایی سقای تشنه لب گردند. سردار مهر و ماه تصویری از زندگی حضرت عباس(ع) و حوادث کربلا است. در این نمایش بازیگرانی همچون سعید داخ، کوروش سلیمانی، علی براتی و رضا راد حضور دارند.
رضا گوران «هملت» اثر قابل تامل شاعر صحنه
نمایش «هملت» به کارگردانی رضا گوران یکی دیگر از آثار قابل توجه این دوره از جشنواره است. این نمایش که اجرای خود را از اوایل دی‌ماه در سالن استاد سمندریان مجموعه تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است با استقبال قابل‌توجه علاقه‌مندان روبه‌رو شده است. این نمایش ۹۰ دقیقه‌ای، با بازنویسی محمد چرمشیر روایتی امروزی از تراژدی هملت ویلیام شکسپیر است. رضا گوران اگرچه کارگردانی بسیار جوان، اما خلاق و باتجربه است. کارگردانی که پرویز پورحسینی او را «شاعر صحنه» خطاب کرده و «هملت»ش را نمایش خشونت شاعرانه می‌داند.او فعالیت حرفه‌ای‌اش را از اواسط دهه هشتاد از سر گرفته و تا به امروز در ۸ نمایش به عنوان کارگردان یا نمایشنامه‌نویس فعالیت داشته است. نمایش «هملت» با بازی هنرمندانی چون آتیلا پسیانی، صابر ابر، بهناز جعفری، ستاره پسیانی و داریوش موفق می‌تواند در جشنواره هم موردتوجه واقع شود.
مریم معترف ملاقات عجیب دن کیشوت و هملت
مریم معترف هم امسال با نمایش «شهسوار و شاهزاده» در بخش ویژه سی‌ویکمین جشنواره تئا‌تر فجر حضورش را اعلام کرد. این نمایش نوشته زورایر خالاپیان نویسنده ارمنی را آندرانیک خچومیان ترجمه کرده و با هنرمندی بیش از ۲۰ بازیگر به صحنه می‌رود. پیش از این قرار بود «شهسوار و شاهزاده» در آخرین روز جشنواره تئا‌تر فجر در تالار مولوی اجرا شود، اما براساس آخرین برنامه‌ریزی‌ها در دبیرخانه جشنواره این نمایش روز سوم بهمن ساعت ۱۷ و ۲۰ در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. «شهسوار و شاهزاده» با نگاهی طنزآلود، دن کیشوت را به ملاقات هملت می‌برد و قصه‌ای کمدی - تراژدی از رویارویی این دو شخصیت شناخته‌شده ادبیات نمایشی جهان را روایت می‌کند. در این نمایش پهلوانی که در توهم یاری مظلومان و مبارزه با ظلم و ستم است، در سفری به جست‌وجوی برپایی عدالت ساختگی‌اش می‌رود و شاهزاده او را به دربار دعوت می‌کند. شهسوار با شاهی آشنا می‌شود که برادر خود را کشته و با بیوه‌ او ازدواج کرده و آدمکش و خائن است... افشین زارعی، اسماعیل بختیاری، رضا امامی، مهدی رحیمی، رضا علوی، کامبیز طلایی و شراره پورخراسانی از جمله بازیگران این نمایش هستند.
مسعود دلخواه آرش کمانگیر به جشنواره فجر آمد
دکتر مسعوددلخواه یکی از چهره‌های برجسته و بی‌حاشیه نمایش ایران است که سعی می‌کند دور از هیاهو و جنجال کارش را به شکلی دقیق انجام بدهد. او امسال با نمایش «آرش کمانگیر» در جشنواره حضور دارد. این اثر با مضمون ایثار، گذشت و فداکاری به شیوه پرفورمنس، یعنی با بهره‌گیری از حرکت، موسیقی و همسرایی، اجرا می‌شود. نگارش نمایشنامه این اثر، با تلفیقی از چند متن از جمله برخوانی بهرام بیضائی، شعر سیاوش کسرایی و دیگر شاعران معاصر و همچنین دست نوشته‌های شخصی ‌این کارگردان شکل گرفته است و در چند ماه گذشته به عنوان پروژه آموزشی تولیدی در مدرسه تئا‌تر «سه نقطه» کلید خورد و با ورود جوانان حرفه‌ای تئا‌تر به ویژه اعضای جوان گروه تئا‌تر «تجربه» به مرحله اجرایی درآمد. بیژن زرین، نوید گودرزی، عیسی نوری، مجتبی مظفری، عرشیا زرین، علی سخنگو، صادق حیدری، محمدمهدی شاهی، آرش نوری، بابک قادری، حسین اقدامی نیا، بارمان اهورا، متین قاسمی، سارا علیا، افسون دلخواه، سارا نجفی، مریم قربانیان، راحیل روحانی‌زاده، سحر ستوده‌منش و فرزانه زینتی بازیگران این نمایش هستند.
سیما تیرانداز دوری شش ساله کارگردان از صحنه
حضور سیما تیرانداز در جشنواره امسال اتفاق جالبی است. این کارگردان بعد از دوری شش ساله با نمایش «مرد مقابل» به جشنواره امده است تا تجربیات سال‌های سکوت را به نمایش در بیاورد.
نمایش «مرد مقابل» نوشته هاله مشتاقی نیا است که قرار بود اسفندماه روی صحنه برود، اما انگار زمان آن تغییر کرده است و باید در سال 92 منتظر اجرای عمومی‌اش باشیم. به گفته تیرانداز نمایشنامه «مرد مقابل» یک اثر بسیار ساده و رئال درباره خانواده‌ای است که طی اتفاقاتی دچار تغییر و تحول می‌شوند که سعی می‌شود ضمن وفاداری به شیوه رئالیستی این نمایشنامه از یک نوع شیوه اجرایی خاص بهره برده شود. تیرانداز معتقد است چون در شش سال گدشته متن قابل توجهی پیدا نکرده به همین دلیل خیلی درگیر کارگردانی نشده است و از دو سال پیش مدام به دنبال متن بوده تا اینکه سال گذشته با متن هاله مشتاقی‌نیا روبه‌رو شده و حالا هم تلاش می‌کند اجرای قابل قبول و مناسبی ارائه کند. در این نمایش با بازی امیرکاوه آهنین جان، رویا جاویدنیا، مریم شیرازی، عرفان ابراهیمی، پردیس احمدیه و مهدی حسینی‌نیا روی صحنه می‌رود.
شکر خدا گودرزی «روز سیاوش» هم نمایش شد
شکر خدا گودرزی هم یکی دیگر از کارگردانان حاضر در این دوره است که نامش برای علاقه مندان آشناست. این کارگردان در جشنواره سی و یکم نمایش«روز سیاوش» را به روی صحنه می‌برد. این نمایش اقتباسی از قصه سیاوش شاهنامه است که پیش از ان گودرزی تصمیم پیش از این تصمیم داشتم نمایش «سیمرغ و سهرورد» را اجرا کند که مصوب هم شد اما «روز سیاوش» را جایگزین آن کرد.او دلیل این امر را نزدیک بودن نمایشنامه به حال وهوای این روزهای خودش عنوان می‌کند. در این اثر نمایشی با توجه به ذائقه مخاطب به سوالات ذهنی او از داستان های حماسی پاسخ داده می‌شود. در این اثر بازیگرانی همچون حبیب دهقان نسب، نسیم ادبی، سعید داخ، رویا میر علمی، احمد علامه دهر، محمد فیلی، فریده دریا مج، فریدون محرابی، رویا بختیاری، عبدالرضا فرید زده و نوید گودرزی ایفای نقش می‌کنند.
سیامک احصایی طراح صحنه به «قرار» رسید
سیامک احصایی، که پیش از این نمایش «نامه‌هایی به تب» را در بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه برده بود با جدیدترین اثر نمایشی خود با نام «قرار»، به جشنواره سی‌ویکم آمده است. این کارگردان معتقد است در طراحی صحنه این نمایش بر خلاف دیگر طراحی‌هایی که داشته از شکل و شیوه عجیب و خاصی استفاده نکرده است. نمایش «قرار» نوشته طلا معتضدی است که لیلا مدوم پور، آرش فصیح و سروناز نانکلی هم به عنوان گروه کارگردانی در آن حضوردارند. نکته جالب درباره این چهره که حضورش در جشنوار می‌تواند قابل‌توجه باشد، حرفه اصلی احصایی است. او از طراحان صحنه و لباس برجسته در تئاتر و تلویزیون است که تاکنون نیز چندین جایزه را به خود اختصاص داده و علاوه بر این، به عنوان طراح پوستر و بروشور با چندین گروه نمایشی نیز همکاری داشته است. در این نمایش بازیگرانی همچون حبیب رضایی و هانیه توسلی به ایفای نقش می‌پردازند که از این نظرهم می‌تواند مورد توجه
قرار بگیرد.